Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen
Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til representantforslaget i Dokument
8:199 S (2022–2023) om å øke trafikksikkerheten for skolebusser,
lastebiler og øvrig tungtransport og svarbrev fra statsråden 25. april
2023. Statsrådens brev følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne mener regelverket må endres slik at «sikkerhetskurs
på bane» må være gjennomført før man kan ta førerprøve for førerkortklassene
C og D, begrunnet i hensynet til trafikksikkerhet.
Komiteen viser til
at gjeldende regel er at «sikkerhetskurs på bane» er obligatorisk
og må tas innen et år etter at man har bestått den praktiske førerprøven.
Det er ca. 1 700 personer som har ervervet førerett etter at sikkerhetskurset
ble obligatorisk, og som enda ikke har gjennomført kurset.
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev, der det fremkommer at dagens ordning er basert
på en helhetsvurdering av sikkerhet, læringseffekt, distriktshensyn
og kostnader. Adgangen til å kunne avlegge førerprøven før sikkerhetskurset
har tidligere vært vurdert. I en undersøkelse gjennomført i 2013
mente flertallet av elevene på sikkerhetskurset at opplevd nytteverdi
var bedre enn om man måtte ha gjennomført kurset på et tidligere tidspunkt.
Det fremheves også at andre deler av opplæringen som må gjennomføres
før praktisk førerprøve, har minst like stor betydning for kjøreferdighet
som sikkerhetskurset isolert sett. Komiteen mener
på denne bakgrunn det ikke er noen grunn til å endre dagens ordning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, er opptatt av at vi har en føreropplæring
som gir best mulig utbytte for sjåførene og god effekt for trafikksikkerheten
og samtidig er organisert på en måte som gir muligheten for at tilbudet
kan gis i hele landet.
Flertallet viser
til statsrådens brev av 25. april 2023, der det understrekes at
det er andre deler av både den obligatoriske og den ikke-obligatoriske
opplæringen som har minst like stor betydning for om en er i stand
til å kjøre med lav risiko, som sikkerhetskurset på bane isolert
sett.
Flertallet ser ikke
noen grunn til å endre dagens ordning. De vurderingene og avklaringene
som er gjort, sikrer en god vekting av ulike hensyn.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til statsrådens svarbrev, der
det kommer frem at en endring slik representantforslaget legger
opp til, kan få dramatiske konsekvenser for den totale banedekningen
i Norge. Inntekstgrunnlaget for banen på Finnsnes kan bli så svakt
at Nord-Norge kan miste tilbudet på permanent basis. Samtidig vil
inntektene flytte til banene ved Kristiansand samt Vålerbanen, der NAF
er majoritetseier.