Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen
Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 203 S (2022–2023)
fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen og Frank Edvard Sve
om billigere vei- og kollektivtrafikk uten bompenger. Komiteen viser også til statsrådens svarbrev
25. april 2023. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne ønsker en stadfestelse av at utbygging
av offentlige veier er et statlig ansvar, og at veiprosjekter skal
være statlig fullfinansiert uten bruk av bompenger.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne ønsker en avvikling av bypakkene ved at
det ikke inngås nye avtaler og at de eksisterende avtalene ikke
forlenges. Komiteen merker seg videre
at forslagsstillerne ønsker å fjerne lokale myndigheters adgang
til å finansiere kollektivtiltak og samferdselsprosjekter med bompenger.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne ber regjeringen fremme forslag om endring
av veglova § 27 slik at bompenger ikke kan benyttes for andre typer
tiltak i samferdselsprosjekter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, ønsker
ikke å forby bruk av bompenger til tiltak innenfor sykkel, kollektivtrafikk
og byutvikling. Flertallet mener det
i byområder må gjøres en helhetlig vurdering, og at tiltak som bidrar
til økt bruk av kollektivtransport, sykkel og gange, også bidrar
til økt fremkommelighet for bilistene. Flertallet er
likevel av den oppfatning at det må vises moderasjon i bruken av
bompenger, slik at det ikke blir en urimelig belastning for den
enkelte.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, merker seg at forslagsstillerne ikke har alternativer
til økonomisk inndekning av nye veiprosjekter ut over at disse skal
fullfinansieres. Dette flertallet mener
at en geografisk fordeling av samferdselsmidlene er viktig for verdiskapning
og sysselsetting i hele landet.
Dette flertallet mener
byvekstavtalene er gode verktøy for å sikre en sosialt bærekraftig
utvikling i byområdene, der det er enkelt å bevege seg. Dette flertallet viser til at nullvekstmålet
skal redusere behovet for store motorveiutbygginger, som igjen er
bra for klimaet, jordvern og naturmangfoldet. Dette
flertallet mener derfor det er gjensidig gunstig for bilistene
at bompengene også kan brukes til andre samferdselstiltak, da dette
gir alternative transportmuligheter slik at det blir bedre plass
på veiene til de som trenger bilen.
Et
tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti, er enig med forslagsstillerne i
at det er det offentlige som har ansvar for utbygging av offentlige
veier i Norge. Dette flertallet merker
seg derfor at det under regjeringen Solberg, med samferdselsministre
fra Fremskrittspartiet, ble startet opp flere veiprosjekter med
Offentlig Privat Samarbeid (OPS) som modell. Dette
flertallet merker seg også at det under forrige regjering
ble igangsatt et historisk høyt antall bompengeprosjekter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen Solberg bevilget
rekordmye til vei og byområder. Utbyggingen av norske veier har
aldri tidligere vært så omfattende. Samtidig gikk etterslepet på
riksvei for første gang på flere tiår ned. Regjeringen Solberg gjennomførte
også flere tiltak for å redusere bompengeandelen, slik at bompengeandelen
gikk ned mens veiinvesteringene gikk opp. Under regjeringen Stoltenberg
var bompengeandelen på 40 pst. I 2019 hadde regjeringen Solberg redusert
bompengeandelen til 28 pst.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at bilen er vårt mest fleksible
transportmiddel, og at mer enn 80 pst. av persontransporten foregår
med bil Disse medlemmer mener at alle skal
få velge hvilket transportmiddel som passer best, dette er ingen
oppgave for byråkratiet. Disse medlemmer mener
at bompenger og bypakkeløsninger innskrenker folk i byområdene sine
muligheter til å velge bil. Disse medlemmer mener
at dette er en uholdbar utvikling, og mener at ordningen med bypakker
skal avvikles.
Det er en offentlig oppgave å bygge ut infrastruktur, og
det samme gjelder finansiering av kollektivtransporten. Disse medlemmer mener at adgangen til
å bruke bompenger til å finansiere kollektivtrafikk skal bortfalle. Disse medlemmer støtter ikke betraktningen om
at det er gunstig for bilistene at bompengene de betaler, går til
å finansiere andre trafikanters transporthverdag.
Det er det offentliges oppgave å finansiere
utbygging og vedlikehold av veiinfrastuktur, det samme gjelder infrastruktur
for kollektivtrafikk og drift av kollektivtilbud.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget stadfester at utbygging
av offentlige veier er et offentlig ansvar, og ber regjeringen fremme fremtidige
proposisjoner om riksveiprosjekter med statlig fullfinansiering.»
«Stortinget ber regjeringen avvikle
dagens ordning med bypakker finansiert av bompenger.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å opprette en ordning med statlige midler til kollektivtrafikk
og større samferdselsprosjekter som forutsetter at fylkeskommunene/kommunene
ikke benytter inntekter fra bompenger i den lokale delen av finansieringen. Dette
skal gjelde både investering og drift.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om endring av veglova § 27 slik at inntekter fra bompenger
ikke kan benyttes til sykkelveier, kollektivtrafikk, byutvikling
og annet som ikke er direkte relatert til vei og bedret eller økt
fremkommelighet for bilistene og annen veitrafikk.»