Proposisjonens hovedinnhold
I proposisjonen foreslås det å gjøre flere endringer
i lov 4. september 2015 nr. 91 om posttjenester (postloven).
Det foreslås å legge til rette for å ta pakkepostforordningen
(Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/644 av 18. april
2018 om pakkeleveringstjenester over landegrensene) inn i EØS-avtalen
og i norsk rett. Dette omhandles i Innst. 418 S (2022–2023).
Det er nødvendig å foreta lov- og forskriftsendringer for
å kunne gjøre forordningen til del av norsk rett. Som ledd i implementeringen
av pakkepostforordningen foreslås det å endre vektgrensen for lettgods
i § 4 nr. 3 fra inntil 20 kg til inntil 31,5 kg.
Videre foreslås det å oppheve bestemmelsen i
§ 40 om at det skal opprettes en brukerklagenemnd for postsaker.
Bestemmelsen har ikke trådt i kraft. Det vurderes som lite hensiktsmessig
å bruke ressurser på å opprette og drifte en brukerklagenemnd, siden
klageomfanget på postområdet er relativt lavt og Forbrukertilsynets
behandling av postsaker ivaretar forbrukerhensynene og kravene fra
EU til klageordning på postområdet.
Det foreslås å videreføre noen av elementene
i gjeldende § 40 ved å flytte dem over til § 41, som omhandler klage
til myndigheten. Endringen innebærer at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
(Nkom) etter § 41 også vil behandle postklager fra forbrukere der
tjenesten ikke har grunnlag i kjøpsavtale, samt alle postklager
fra juridiske personer (bedrifter).
Proposisjonen foreslår å overføre deler av ansvaret for
forvaltning av det offentlige postnummersystemet fra Posten Norge
AS (Posten) til Nkom.
Det foreslås å endre bestemmelsen om krav til
politiattest i § 31, slik at det ikke lenger gjelder et krav om
at tilbyder må innhente ordinær politiattest ved tilbud om stilling
som medfører behandling av postsendinger. I stedet foreslås det
at tilbyderen kan innhente ordinær politiattest, dersom tilbyderen
selv vurderer dette som hensiktsmessig.
Gjeldende postlov av 2015 er blitt endret i
flere omganger, i forbindelse med reduksjon av antall omdelingsdager
og for tilgang til sonenøkkelsystemer. Dette viser at postloven
regulerer et dynamisk samfunnsområde i stadig utvikling.
Tre av temaene som nå foreslås endret, skjer
på bakgrunn av erfaringer med dagens postlov, mens ett tema har
sin bakgrunn i EU/EØS-retten. Disse lovforslagene ble godkjent i
statsråd 21. oktober 2022 som Prop. 4 LS (2022–2023) Endringer i
postloven (tilbyderbegrepet, pakkepostforordningen, brukerklagenemnd,
offentlig postnummersystem og politiattest) og samtykke til godkjennelse
av EØS-komiteens beslutning nr. 246/2021 av 24. september 2021 om
innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) 2018/644 om pakkeleveringstjenester over
landegrensene (pakkepostforordningen).
Prop. 4 LS (2022–2023) ble trukket tilbake ved
Meld. St. 12 (2022–2023), godkjent i statsråd 17. mars 2023. Bakgrunnen
for tilbaketrekking av Prop. 4 LS er uenighet om forståelsen av
hvem som i dag er omfattet av tilbyderbegrepet i postloven. På grunn
av denne ulike forståelsen besluttet Kongen i statsråd å trekke
tilbake Prop. 4 LS (2022–2023). De øvrige endringene (pakkepostforordningen,
brukerklagenemnd, offentlig postnummersystem og politiattest) fremmes
på nytt i denne proposisjonen.