Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 70 LS (2022–2023) om internasjonal jernbanetrafikk (COTIF-loven) og samtykke til godkjenning av endringer av 30. september 2015 og 26. september 2018 i Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk.

Komiteen viser til at de foreslåtte endringene skal bringe gjeldende regelverk under Overenskomst om internasjonal jernbanetrafikk av 9. mai 1980 (COTIF) i samsvar med regelverket i EU og EØS-avtalen om sikkerhet og tekniske forhold på jernbaneområdet samt gjøre teksten mer tilgjengelig og oppdatert.

Komiteen er opptatt av at nasjonalt og internasjonalt regelverk legger best mulig til rette for å kunne bruke jernbanen som et godt alternativ for transport av personer og gods. En slik tilrettelegging er avhengig av samordning og oppdatering av internasjonalt regelverk.

Komiteen merker seg at forholdet som krever lovendring, dreier seg om enhetlige rettsregler knyttet til sikker togdrift i internasjonal trafikk. Norge har allerede tilsvarende regler etter jernbanelovgivningen, slik at forslaget til endringer i overenskomsten ikke endrer noe i norske regler eller ordninger som allerede gjelder etter EØS-avtalen, men vil blant annet være med på å styrke vilkårene for internasjonal jernbanetrafikk over lengre avstander ut over EU/EØS.

Komiteen viser til høringssvaret fra Statens jernbanetilsyn, der det blir henvist til foreslåtte endringer i regler om utøvelse av myndighet.

Komiteen merker seg at dette er besvart ved at departementet har foreslått at jernbaneloven skal gjelde tilsvarende for krav i COTIF som omhandler sikkerhetssertifisering, tilsyn og myndighetsoppgaver. Dette fører til at det er Statens jernbanetilsyn som skal utøve myndighetsoppgavene etter COTIF.

Komiteen vil understreke at endringene er i tråd med norsk jernbanepolitikk gjennom en årrekke under skiftende regjeringer og vil bidra til å styrke internasjonal jernbanetrafikk i Europa, Asia og Afrika.