Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen,
Sverre Myrli og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland
og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen
Willfred Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til Prop. 76 LS (2022–2023). Komiteen behandler
i denne innstillingen forslag til endringer i register- og foretakslovgivningen
mv. (digitale verktøy og prosesser, gebyrstruktur og tilknytningskrav). Komiteen behandler i en egen innstilling samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 270/2022 om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2019/1151 (digitaliseringsdirektivet),
jf. Innst. 413 S (2022–2023). Komiteen viser
til at Prop. 76 LS om Endringer i register- og foretakslovgivningen
mv. (digitale verktøy og prosesser, gebyrstruktur og tilknytningskrav)
medfører endringer i lov 21. juni 1985 nr. 78 om registrering av
foretak (foretaksregisterloven), lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret
(enhetsregisterloven), lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper
(aksjeloven), lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper
(allmennaksjeloven) og lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap mv.
(regnskapsloven).
Komiteen merker
seg at proposisjonen omhandler gjennomføring av deler av direktiv
(EU) 2019/1151 om digitale verktøy og prosesser innen selskapsretten («digitaliseringsdirektivet»)
i norsk rett. Komiteen merker seg videre
at en rekke av direktivforpliktelsene allerede er gjennomført i
norsk rett. Det er likevel behov for enkelte tilpasninger i norsk
regelverk for å gjennomføre direktivet. Flertallet av lovforslagene
i proposisjonen er forslag til hjemler i enhetsregisterloven, foretaksregisterloven
og regnskapsloven til å gi nærmere regler i forskrift. Endringsforslagene
i proposisjonen vil blant annet medføre ny gebyrstruktur for Brønnøysundregistrene
(BR) og endringer i aksjelovene og samvirkelova om krav til tilknytning
til Norge/EØS for daglig leder og medlemmer av styret/bedriftsforsamling.
Komiteen viser til
at forslagene innebærer at det kan bli enklere å stifte og registrere
aksjeselskaper elektronisk på tvers av landegrensene i EØS. I tillegg
foreslås det nye krav om saksbehandlingstid ved registrering av aksjeselskaper
og utenlandske foretak (filial).
Komiteen viser til
at det også foreslås å balansere kostnadsfordelingen for bruk av
Brønnøysundregistrenes tjenester bedre, og at det derfor foreslås
en ny kostnadsfordeling mellom de ulike registrene, og at det legges
opp til at brukerne av Brønnøysundregistrene kun betaler for de
tjenestene de faktisk bruker. Komiteen merker
seg at inntektene fra gebyrene vil dekke en andel av utgiftene til
drift og vedlikehold ved de ulike registrene.
Komiteen viser videre
til at det foreslås å fjerne krav om statsborgerskap for tillitsverv
i selskaper. Etter dagens regler må daglig leder og minst halvparten
av styrets medlemmer i selskapsformene AS, ASA og SA være bosatt
i Norge. De kan også være bosatt i og statsborger av en EØS-stat
eller Storbritannia. Den samme regelen gjelder for bedriftsforsamling.
Komiteen merker
seg at når kravet om statsborgerskap for tillitsverv i selskapene
fjernes, vil selskapene få mer fleksibilitet i valg av ledelse,
samtidig som behovet myndigheter, kreditorer eller de ansatte har
for tilgang på selskapets ledelse, er ivaretatt. Komiteen merker
seg at forslagene betyr at daglig leder og minst halvdelen av styrets
medlemmer må være bosatt i en EØS-stat, Storbritannia eller Sveits.
For selskaper som har bedriftsforsamling, foreslås samme regel.
Komiteen ser at
digitale løsninger vil gjøre samhandling med Europa enklere for
norske bedrifter som ønsker å eksportere varene sine. Komiteen viser til at digitaliseringsdirektivet
vil legge til rette for enklere løsninger som gjør at bedrifter
kan bruke ressurser på verdiskaping og å skape arbeidsplasser, i
tråd med satsingen på forenkling for næringslivet.
Komiteen merker
seg at proposisjonen foreslår rettelser av feil i lovverket. Dette
gjelder aksjeloven, allmennaksjeloven, enhetsregisterloven, foretaksregisterloven,
regnskapsloven og stiftelsesloven.