Nærmere om innholdet i proposisjonen
Kapittel 2 i proposisjonen gir en oppsummering
av bakgrunnen for forslagene om gjennomføring av digitaliseringsdirektivet
i norsk rett. I kapittel 3 omtales og kommenteres overordnede høringsinnspill
til lovforslagene.
Forslag til gjennomføring av kravene i digitaliseringsdirektivet
i norsk rett behandles i kapittel 4 til 8, mens kapittel 9 omhandler
Stortingets samtykke til EØS-komiteens beslutning om å innlemme
digitaliseringsdirektivet i norsk rett.
I kapittel 4 behandles reglene i direktivet
artikkel 13g om elektronisk stiftelse og registrering av selskaper mv.,
om maler for elektronisk registrering og stiftelse, om krav til
informasjon om stiftelse og registrering samt elektronisk innsending
av informasjon om selskaper.
Direktivet stiller krav om at medlemsstatene
har regler som åpner for at selskaper med begrenset ansvar, tilsvarende
norske aksjeselskaper, kan stiftes elektronisk. Aksjeloven § 2-1
åpner allerede for at aksjeselskaper kan stiftes elektronisk. Departementet
foreslår på nåværende tidspunkt ikke nye regler om at andre foretaksformer
enn aksjeselskaper kan stiftes elektronisk. Det foreslås imidlertid
en ny forskriftshjemmel i foretaksregisterloven § 10-6 som åpner
for å regulere elektronisk stiftelse av andre organisasjonsformer
nærmere i forskrift, dersom det åpnes for elektronisk stiftelse
i den enkelte foretaksloven. Ved behov vil det dermed kunne gis
forskrift om dette for øvrige organisasjonsformer.
Det følger av aksjeloven § 2-1 første ledd at
stiftelsesdokumentet for aksjeselskaper kan opprettes som et papirdokument
eller gjennom Foretaksregisterets elektroniske løsning for stiftelse
av aksjeselskaper. Departementet foreslår en endring av bestemmelsen,
som innebærer at elektroniske løsninger for stiftelse kan utvikles
av andre aktører og godkjennes av registerfører til bruk ved elektronisk
stiftelse. Endringen vil gi økt fleksibilitet for registerfører,
herunder gi registerfører mulighet til å se på prioritering av sine
ressurser og potensielt et større utvalg av mulige tekniske løsninger.
Digitaliseringsdirektivet artikkel 13g nr. 7
stiller krav til en saksbehandlingsfrist på fem virkedager ved registrering
av selskaper som er stiftet elektronisk av fysiske personer ved
bruk av maler som nevnt i direktivet. Departementet foreslår at
saksbehandlingsfristen skal gjelde uavhengig av om stifterne er
fysiske eller juridiske personer, og at det tas inn en ny bestemmelse
om dette i foretaksregisterloven. For øvrige førstegangsmeldinger til
Foretaksregisteret foreslås det en saksbehandlingsfrist på ti virkedager.
Saksbehandlingsfristen på ti virkedager vil blant annet gjelde for
registrering av foretak som stiftes ved papirdokument, og ved registrering
av utenlandske foretak. Departementet foreslår å ta inn de nye saksbehandlingsfristene
i foretaksregisterloven § 4-1. Forslaget innebærer ingen endringer
i saksbehandlingsfristen for endringsmeldinger til Foretaksregisteret.
Krav til fremdriften i behandlingen av endringsmeldinger vil fortsatt
reguleres av forvaltningsloven § 11 a om at saker skal forberedes
og avgjøres uten ugrunnet opphold.
Departementet foreslår i kapittel 4 også nye
forskriftshjemler i foretaksregisterloven §§ 4-1 og 10-6 for å kunne
fastsette nærmere bestemmelser om maler for elektronisk stiftelse
og registrering om offentliggjøring av informasjon om stiftelse
og registrering og krav til elektronisk innsendelse av informasjon
om selskaper. Formålet er å kunne gi nærmere regler for å gjennomføre
digitaliseringsdirektivet artikkel 13f, 13h og 13j nr. 1. Slike
regler vil være tekniske og detaljerte. Departementet vurderer det
derfor som mest hensiktsmessig å regulere dette i forskrift.
I kapittel 5 behandles digitaliseringsdirektivets
krav i artikkel 13b knyttet til anerkjennelse av identifikasjonsmidler.
Departementet foreslår en forskriftshjemmel i foretaksregisterloven
ny § 10-7 for å kunne fastsette nærmere regler om dette. Slike regler
vil være tekniske og detaljerte. Departementet vurderer det derfor som
mest hensiktsmessig å regulere dette i forskrift.
Kapittel 6 gjelder krav til innsending, oppbevaring og
offentliggjøring av opplysninger registrert i Foretaksregisteret,
som nevnt i digitaliseringsdirektivet artikkel 16 og 16a.
Digitaliseringsdirektivet artikkel 16 gjelder
hvordan medlemsstatenes registerførere skal samle inn, oppbevare
og tilgjengeliggjøre opplysninger om selskaper som omfattes av direktivet.
Departementet vurderer at flesteparten av kravene allerede er oppfylt
i norsk rett eller bør gjennomføres i forskrift. I punkt 6.5.1 foreslår departementet
likevel en mindre justering av foretaksregisterloven § 10-1 om legitimasjonsvirkninger
for å gjennomføre krav i direktivet artikkel 16 nr. 5 om at opplysninger
ikke kan gjøres gjeldende overfor tredjepart før det har gått 16
dager etter offentliggjøring av opplysningene, dersom tredjeparten
kan bevise at det var umulig å ha kjennskap til opplysningene.
Digitaliseringsdirektivet artikkel 16a regulerer
allmennhetens rett til innsyn i opplysninger om visse selskaper.
Departementet vurderer at disse kravene allerede er oppfylt i norsk
rett. Det foreslås derfor ingen lovendringer på grunnlag av artikkel
16a, jf. punkt 6.5.2.
I kapittel 7 behandles krav i digitaliseringsdirektivet
artikkel 13d, 13e og 19 om gebyr og betalingsmidler. Direktivet
stiller blant annet krav om at gebyrer for nettbaserte tjenester
skal være transparente. Departementet vurderer at dette kravet allerede
er oppfylt i norsk rett. Direktivet stiller også krav om at gebyrer
for elektroniske tjenester som nevnt i artikkel 16 ikke skal overstige
kostnadene ved å levere tjenesten. Departementet foreslår å lovfeste
et slik prinsipp i foretaksregisterloven § 4-1 og enhetsregisterloven
ny § 16a. Forslaget har også sammenheng med endringer i gebyrstrukturen
til Brønnøysundregistrene, jf. kapittel 10.
I kapittel 8 behandles krav i digitaliseringsdirektivet
som gjelder elektronisk registrering mv. av filialer av utenlandske
foretak. Digitaliseringsdirektivet artikkel 28a stiller krav om
at slik elektronisk registrering skal være tilgjengelig. Etter norsk
rett kan meldinger om registrering sendes inn og signeres elektronisk.
Elektronisk signering krever imidlertid at innsender har norsk fødselsnummer
eller d-nummer. Departementet foreslår bestemmelser i foretaksregisterloven
§ 4-1 og enhetsregisterloven § 12 som gir adgang til å gi forskrift om
elektronisk registrering av filialer av utenlandsk foretak.
Det følger av forarbeidene til enhetsregisterloven
at filial av utenlandsk foretak er en registreringsenhet etter loven.
Departementet foreslår at dette fastsettes uttrykkelig i enhetsregisterloven
§ 4.
Departementet foreslår nye bestemmelser i foretaksregisterloven
§ 4-1 og i enhetsregisterloven § 12 for å gjennomføre krav i digitaliseringsdirektivet
artikkel 28b som gjelder elektronisk innsending av dokumenter og
opplysninger for filialer av utenlandsk foretak.
Digitaliseringsdirektivet artikkel 28c og 30a
har regler om utveksling av informasjon mellom europeiske foretaksregistre
gjennom EUs registersammenkoblingssystem BRIS («Business Registers
Interconnection System»). Departementet foreslår endringer i foretaksregisterloven
§ 8-3, en ny bestemmelse i enhetsregisterloven § 22a og endringer
i regnskapsloven § 8-2 for å gjennomføre disse kravene.
Kapittel 9 gjelder Stortingets samtykke til
innlemmelse av digitaliseringsdirektivet i EØS-avtalen. Gjennomføringen
vil kreve lovendring. Det er derfor nødvendig med Stortingets samtykke
til EØS-komiteens beslutning nr. 270/2022 i medhold av Grunnloven
§ 26 andre ledd. Departementet tilråder at Stortinget gir samtykke.
Kapittel 10 gjelder forslag til endringer i
gebyrstrukturen hos Brønnøysundregistrene. Departementet foreslår
en ny § 16a i enhetsregisterloven om at det skal betales gebyr for
førstegangsregistrering i Enhetsregisteret. Etter forslaget kan
det også kreves gebyr for andre meldinger som skal registreres i
Enhetsregisteret. Departementet foreslår også en bestemmelse om
at departementet kan gi nærmere regler om gebyrenes størrelse og
innkreving i forskrift. Forslaget til enhetsregisterloven ny § 16a
tilsvarer reguleringen av gebyr i foretaksregisterloven § 4-1.
Departementet foreslår også at det tas inn en
bestemmelse i foretaksregisterloven § 4-1 og enhetsregisterloven
ny § 16a om at gebyret skal dekke registrering, endringsmeldinger
og en forholdsmessig andel av drifts- og vedlikeholdskostnadene
ved henholdsvis Foretaksregisteret og Enhetsregisteret. Forslaget
har også sammenheng med gjennomføring av krav i digitaliseringsdirektivet
som gjelder gebyr og betalingsmidler, jf. kapittel 7.
I kapittel 11 foreslår departementet endringer
i tilknytningskravet for daglig leder, styremedlemmer og medlemmer
av bedriftsforsamlingen i aksjeloven, allmennaksjeloven og samvirkelova.
Det foreslås at daglig leder og minst halvdelen av styrets medlemmer
skal være bosatt i en EØS-stat, Storbritannia eller Sveits. For bedriftsforsamlingen
foreslås en tilsvarende regel som for styret. Nåværende krav om
at personer som er bosatt i en annen EØS-stat enn Norge eller i
Storbritannia, også må være statsborger av en slik stat, foreslås
opphevet.
I kapittel 12 foreslås det rettelser i aksjeloven,
allmennaksjeloven, enhetsregisterloven, foretaksregisterloven og
stiftelsesloven. Lovene hører under Nærings- og fiskeridepartementet.
Det foreslås også en rettelse i regnskapsloven, som hører under
Finansdepartementet. Rettelsene er av ulik art. I noen tilfeller
har lovteksten blitt utdatert som en følge av endringer i andre
lover. I andre tilfeller dreier det seg om redaksjonelle feil eller
inkurier.
Økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene
er behandlet i kapittel 13. Forslagene til gjennomføring av bestemmelser
i digitaliseringsdirektivet vil legge til rette for økt bruk av
digitale løsninger. Dette kan ha en positiv effekt for næringslivet
i form av reduserte økonomiske og administrative byrder. Tids- og ressursbesparelser
ved stiftelse og registrering av selskaper og filialer kan innebære
et lavere etableringshinder, som igjen gjør det enklere å starte
næringsvirksomhet. Enkelte av forslagene vil kreve tekniske tilpasninger
i Foretaksregisteret og Enhetsregisteret. Andre forslag, slik som
krav til utarbeidelse og offentliggjøring av informasjon og veiledninger
om stiftelse og registrering av selskaper på engelsk, forventes
å medføre noe økt administrasjon for Brønnøysundregistrene som registerfører
for henholdsvis Foretaksregisteret og Enhetsregisteret. Kostnadene
knyttet til dette dekkes innenfor de ordinære budsjettrammene.
Forslagene som gjelder endringer i gebyrstrukturen hos
Brønnøysundregistrene, vil innebære økte kostnader for blant annet
enkeltpersonforetak i forbindelse med nytt gebyr for førstegangsregistrering
i Enhetsregisteret. Forslagene vil også få konsekvenser for Brønnøysundregistrene.
Dette gjelder tilpasning av systemer for å legge til rette for innbetaling
av gebyr og administrative konsekvenser med tanke på oppfølging. Kostnadene
til dette dekkes innenfor de ordinære budsjettrammene.
Forslagene til endringer i tilknytningskravet
vil gjøre det mulig å velge tillitspersoner blant en større krets. Forslaget
vil også gjøre det enklere å rekruttere kandidater til selskapsledelsen,
ved at flere selskaper ikke lenger vil trenge å søke om unntak.
Forslagene til rettelser i lovverket reduserer
risikoen for misforståelser hos brukerne av lovene. Rettelsene innebærer
ikke realitetsendringer, og departementet opplyser at endringene
ikke har andre økonomiske eller administrative konsekvenser.
Departementet opplyser i proposisjonen at forslagene
ikke antas å ha vesentlige negative næringspolitiske konsekvenser.