Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Lov om Digitaliseringsdirektoratets tilgang til taushetsbelagte opplysninger i Folkeregisteret

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

Kommunal- og distriktsdepartementet fremmer i proposisjonen et forslag til ny lov om Digitaliseringsdirektoratets tilgang til taushetsbelagte opplysninger i Folkeregisteret.

Forslaget skal sikre Digitaliseringsdirektoratet hjemmelsgrunnlag for å innhente opplysninger fra Folkeregisteret og befolkningsregisteret for Svalbard uten hinder av taushetsplikt.

Det vises i proposisjonen til at Digitaliseringsdirektoratet skal være regjeringens fremste verktøy for en raskere og mer samordnet digitalisering av samfunnet. Direktoratet skal bidra til utvikling og gjennomføring av IKT-politikken. Noen av Digitaliseringsdirektoratets hovedoppgaver er strategisk planlegging og videreutvikling av en helhetlig digital infrastruktur for offentlig sektor, utvikling av digitale tjenester for innbyggere, kommuner og næringsliv og drift og forvaltning av fellesløsninger. Digitaliseringsdirektoratet har staten og kommunene, næringsdrivende, frivillig sektor og innbyggere som målgrupper.

Det pekes i proposisjonen på at Digitaliseringsdirektoratet forvalter viktige fellesløsninger som ID-porten, Altinn og Kontakt- og reservasjonsregisteret. Eksempler på oppgaver der Digitaliseringsdirektoratet har behov for tilgang til taushetsbelagte opplysninger i Folkeregisteret, er tilgangsstyring med Altinn Autorisasjon og utstedelse av MinID.

Lovforslaget, med to forslag til lovtekst, ble sendt på høring 30. juni 2022, med høringsfrist 26. august.

I proposisjonens punkt 3 gis en omtale av forslaget om tilgang for Digitaliseringsdirektoratet til taushetsbelagte opplysninger i Folkeregisteret. I punkt 4 omtales personvernkonsekvenser for de opplysningene gjelder. I punkt 5 omtales økonomiske og administrative konsekvenser.

Komiteens behandling

Komiteen har invitert til, men ikke mottatt, skriftlige innspill.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til regjeringens forslag til ny lov om Digitaliseringsdirektoratets tilgang til taushetsbelagte opplysninger i Folkeregisteret. Forslaget skal sikre Digitaliseringsdirektoratet hjemmelsgrunnlag for å innhente opplysninger fra Folkeregisteret og befolkningsregisteret for Svalbard uten hinder av taushetsplikt.

Komiteen viser til at Digitaliseringsdirektoratet skal være regjeringens fremste verktøy for en raskere og mer samordnet digitalisering av samfunnet. Direktoratet skal bidra til utvikling og gjennomføring av IKT-politikken. Noen av Digitaliseringsdirektoratets hovedoppgaver er strategisk planlegging og videreutvikling av en helhetlig digital infrastruktur for offentlig sektor, utvikling av digitale tjenester for innbyggere, kommuner og næringsliv og drift og forvaltning av fellesløsninger.

Komiteen understreker at Digitaliseringsdirektoratet forvalter viktige fellesløsninger som ID-porten, Altinn og Kontakt- og reservasjonsregisteret. Både staten, kommunene, næringsdrivende, frivillig sektor og innbyggere er målgrupper for Digitaliseringsdirektoratet. Eksempler på oppgaver der Digitaliseringsdirektoratet har behov for tilgang til taushetsbelagte opplysninger i Folkeregisteret, er tilgangsstyring med Altinn Autorisasjon og utstedelse av MinID.

Komiteen merker seg at departementet foreslår at Digitaliseringsdirektoratet får tilgang til taushetsbelagte opplysninger i Folkeregisteret i tråd med det som er omtalt som alternativ 1, gjennom vedtak av en lov med forskriftshjemmel. Enkelte høringsinstanser har påpekt at det er uvanlig at tilgang til taushetsbelagte opplysninger i Folkeregisteret reguleres på denne måten. Regjeringen har vurdert å innta en hjemmel i forvaltningsloven, folkeregisterloven eller vergemålsloven, men anser en egen lov for å være mest hensiktsmessig.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om Digitaliseringsdirektoratets tilgang til taushetsbelagte opplysninger i Folkeregisteret

§ 1 Tilgang til Folkeregisteret

Kongen kan gi forskrift om at Digitaliseringsdirektoratet uten hinder av taushetsplikt kan innhente og behandle opplysninger fra Folkeregisteret, også opplysninger som nevnt i personvernforordningen artiklene 9 og 10, som er nødvendige for å løse direktoratets oppgaver, og om hvilke oppgaver som skal kunne gi grunnlag for innhenting og behandling av opplysninger fra Folkeregisteret.

§ 2 Lovens anvendelse på Svalbard

Kongen kan gi forskrift om at loven helt eller delvis skal gjelde for Svalbard og om at Digitaliseringsdirektoratet uten hinder av taushetsplikt kan innhente og behandle opplysninger som nevnt i § 1 fra befolkningsregisteret for Svalbard.

§ 3 Ikrafttredelse

Loven trer i kraft straks.

Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 23. mai 2023

Lene Vågslid

Rune Støstad

leder

ordfører