1. Sammendrag

1.1 Hovedinnholdet i proposisjonen

Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i denne proposisjonen lov om opphevelse av lov 19. juni 2020 nr. 80 om Eldreombudet (eldreombudsloven).

Forslaget er knyttet til avvikling av Eldreombudet, jf. Prop. 1 S (2022–2023), Innst. 11 S (2022–2023) og Stortingets vedtak 264, 14. desember 2022. Se også Prop. 115 S (2021–2022) om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2022.

1.2 Bakgrunn

1.2.1 Om Eldreombudet

Eldreombudets virksomhet er hjemlet i lov om Eldreombudet (eldreombudsloven) av 19. juni 2020 og ledes av et eldreombud. Eldreombudet er et uavhengig forvaltningsorgan, og hovedoppgaven er å bidra til å fremme eldres interesser og behov på alle offentlige og private samfunnsområder.

1.2.2 Avvikling av virksomheten

Regjeringen varslet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2022 at den ville foreslå å avvikle Eldreombudet med virkning fra 1. juli 2023. Virksomheten hadde fem årsverk i 2022, og hadde pr. januar 2023 fire årsverk. Ansattes rettigheter skal ivaretas i prosessen i tråd med statsansatteloven. Eldreombudet er bedt om å forberede avvikling av virksomheten, og Helse- og omsorgsdepartementet vil ev. tre inn i ombudets langsiktige avtaler. Stortinget har gitt tilslutning til regjeringens budsjettforslag i Prop. 1 S (2022–2023) og vedtatt nedleggelse av Eldreombudet i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2023.

1.3 Departementets vurdering

Eldreombudsloven regulerer kun Eldreombudets virksomhet og har ingen funksjon ut over det. Som følge av at Eldreombudet skal nedlegges, har eldreombudsloven ikke lenger noen funksjon. Departementet mener derfor at loven må oppheves samtidig som virksomheten formelt legges ned. Dette betyr at loven må oppheves fra 1. juli 2023.

Lovforslaget har ikke selvstendige økonomiske og administrative konsekvenser ut over det som følger av omtalte budsjettvedtak som innebærer en avvikling av Eldreombudet.

Lovforslaget har ikke vært på høring.