Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til Prop. 89 S (2022–2023) Endringer i utbyggingen og bompengeopplegget
for E39 Kristiansand vest–Røyskår i Agder fylke.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at det i proposisjonen
legges frem revidert opplegg for trasé, kryssløsninger og bomstasjonsplassering
for prosjektet E39 Kristiansand vest–Røyskår.
Flertallet viser til at Nye
Veier AS har arbeidet videre med prosjektet etter at Stortinget
fattet vedtak om prosjektet i 2017, jf. Prop. 135 S (2016–2017)
og Innst. 469 S (2016–2017). Nye Veier AS og Samferdselsdepartementet
har inngått en endringsavtale til veiutbyggingsavtalen for strekningen
E39 Kristiansand–Lyngdal vest. Endringene i innkrevingsopplegget
skal bygge på robuste forutsetninger. Det er en styrke for innkrevingsopplegget
at det nå bygger på oppdaterte analyser og beregninger.
Flertallet viser videre til
at Agder fylkeskommune gir sin tilslutning til det endrede innkrevingsopplegget,
og at fylkeskommunen står ved sitt ansvar som garantist. Flertallet merker
seg at gjennomsnittstaksten vil øke noe, på tross av at kostnadene
i revidert opplegg er redusert, siden trafikkmengden i siste beregning
også er noe redusert.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det fortsatt er store mangler
på hovedveinettet, og at det er behov for utbygging av et høyhastighetsveinett
som binder landsdelene sammen. I Fremskrittspartiets regjeringstid
ble veiselskapet Nye Veier AS opprettet for å sørge for rask og
sammenhengende utbygging av viktige hovedveistrekninger som var preget
av underkapasitet og dårlig trafikksikkerhet. Nye Veier har sørget
for raskere utbygging av E6, E18 og E39, men det er fortsatt et
stykke frem til vi har et hovedveinett som er på linje med landene
rundt oss. Et effektivt og sikkert høyhastighetsveinett som binder landsdelene
sammen, er viktig for å kunne ta hele landet i bruk og gir et grunnlag
for fortsatt økonomisk vekst.
Disse medlemmer legger til
grunn rask gjennomføring av prosjektene som er i Nye Veiers oppstartsportefølje,
som på E39 i Agder, og at prosjektene bygges ut med effektiv og
trafikksikker firefelts standard. Proposisjonen omhandler delutbygging
av E39 på strekningen Kristiansand vest–Røyskår i Agder fylke. Disse medlemmer legger
til grunn at strekningen bygges ut med firefelts standard og fartsgrense
110 km/t. Disse medlemmer viser
til at veiprosjektet gir betydelige reisetidsgevinster og bedre
forutsigbarhet for bilistene. Prosjektet er særdeles viktig for
trafikksikkerheten. Disse
medlemmer mener imidlertid at finansieringsopplegget er uholdbart,
der bilistene pålegges å betale 12,3 mrd. kroner i bompenger og
der bare 9,4 mrd. kroner av dette går til selve investeringen. Det
er også slik at selv om prosjektkostnadene er redusert som følge
av endringer i prosjektet, så går bomtakstene opp grunnet lavere
forventet trafikkmengde.
Disse medlemmer mener at det
er et offentlig ansvar å finansiere utbygging og vedlikehold av
veinettet. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng vise til Fremskrittsparteis
alternative statsbudsjett for 2023, der den opparbeidede bompengegjelden
slettes ved bruk av infrastrukturfondet. Disse medlemmer avviser på
denne bakgrunn finansieringsmodellen i Prop. 89 (2022–2023) S om
utbygging og finansiering av E39 i Agder og mener regjeringen skal
fremme et nytt forslag med statlig finansiering av veiutbyggingen.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Prop.
89 S (2022–2023) Endringer i utbyggingen og bompengeopplegget for
E39 Kristiansand vest–Røyskår i Agder fylke sendes tilbake til regjeringen.
Regjeringen bes raskt
fremme nytt forslag til fullverdig utbygging av E39 i Agder med
statlig finansiering.»