Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen frem revidert opplegg for trasé, kryssløsninger
og bomstasjonsplassering for prosjektet E39 Kristiansand vest–Røyskår
i Agder fylke. Utbyggingen gjennomføres av Nye Veier AS.
Stortinget fattet
i 2017 vedtak om finansiering og utbygging av ny firefelts E39 på
strekningen Kristiansand vest–Lyngdal vest i kommunene Kristiansand, Songdalen,
Søgne, Mandal, Lindesnes og Lyngdal i daværende Vest-Agder, jf.
Prop. 135 S (2016–2017) «Finansiering og utbygging av E39 på strekningen
Kristiansand vest–Lyngdal vest i kommunene Kristiansand, Songdalen,
Søgne, Mandal, Lindesnes og Lyngdal i Vest-Agder» og Innst. 469
S (2016–2017).
I Prop. 135 S (2016–2017)
omtales et pågående arbeid med reguleringsplaner som kunne gi vesentlige endringer
i det videre arbeidet med prosjektet. Bompengeopplegget var basert
på en bomstasjon mellom hvert av kryssene og innebar ni bomstasjoner
på hele strekningen. Det var også lagt opp til en bomstasjon på sidevei
(dagens E39) nær Kristiansand vest for å unngå for mye overført
trafikk fra ny E39.
Siste reguleringsplan
mellom Mandal og Røyskår er nå vedtatt. Etter at prosjektet ble
lagt frem for Stortinget, har Nye Veier AS arbeidet videre med reguleringsplanlegging
og optimalisering av kontraktsstrategi. Dette har medført endringer
i utbyggings- og innkrevingsopplegget mellom Mandal og Røyskår.
Totalt reduseres antall bomstasjoner på ny E39 fra ni til sju.
Bompengeopplegget
bygger ellers på samme prinsipper som tidligere, med gjennomgående
kilometertakst for hele strekningen.
Det reviderte opplegget
medfører at utbyggingskostnadene for prosjektet reduseres med 1 070 mill.
kroner fra 26 997 mill. kroner til 25 927 mill. kroner, basert på
prisnivået i 2023. Bompengeandelen skal dekke 36,4 pst. av totale
kostnader. Dette forutsetter et bompengebidrag på 9 448 mill. 2023-kroner,
dvs. en reduksjon på 460 mill. 2023-kroner sammenliknet med Prop.
135 S (2016–2017). Det er beregnet brutto bompengeinntekter på om
lag 12 300 mill. kroner. Av disse inntektene er om lag 9 400 mill.
kroner til investering. Selv om kostnadene i revidert opplegg er
redusert, vil gjennomsnittstaksten likevel øke noe siden trafikkmengden
i siste beregning også er noe redusert. Det ble opprinnelig lagt
til grunn en gjennomsnittstakst per km ny vei på 3,88 2016-kroner.
Justert for prisstigning tilsvarer dette en gjennomsnittstakst per
km på 5,06 2023-kroner. I tråd med siste lokalpolitiske vedtak legges
det nå til grunn en gjennomsnittstakst per km på 5,70 2023-kroner.
Strekningen Kristiansand
vest–Røyskår bygges ut som firefelts vei og går stort sett i ny
trasé. Det er lagt til grunn fartsgrense 110 km/t på hele strekningen.
Prosjektet gir store gevinster for fremkommelighet og trafikksikkerhet.
E39 er en del av det transeuropeiske veinettet (TEN-T). Gamle E39
mellom Kristiansand vest og Lyngdal er om lag 73 km, og strekningen
har svært varierende standard. Store deler av strekningen har tofelts vei
med direkte avkjørsler, dårlig kurvatur og flere bratte partier.
Fremkommeligheten på vinterføre er dårlig, og strekningen har hatt
mange ulykker med hardt skadde og drepte. Det er tidvis kapasitetsutfordringer
og forsinkelser nærmest Kristiansand. Gamle E39 vil i stor grad fungere
som lokalvei og omkjøringsvei når ny E39 står klar.
Reiselengden fra
Kristiansand til Røyskår reduseres fra om lag 73 km til 60 km, og
reisetiden blir nær halvert fra vel 62 minutter til vel 33 minutter.
Strekningen Mandal
øst–Mandal by åpnet for trafikk i desember 2021, og strekningen
Kristiansand vest–Mandal øst åpnet for trafikk i november 2022.
Arbeidene på strekningen Herdal–Røyskår startet opp høsten 2021.
Delstrekningen mellom Mandal og Herdal er prioritert, og utbygging
vil starte når Nye Veier AS har ledige midler.
Ettersom det foreligger
endringer i utbyggings- og innkrevingsopplegget på strekningen,
har Nye Veier AS og Samferdselsdepartementet våren 2023 inngått
en endringsavtale til veiutbyggingsavtalen for strekningen E39 Kristiansand
vest–Lyngdal vest.