Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen
Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 175 S (2022–2023)
fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen,
Bård Hoksrud, Erlend Wiborg og Himanshu Gulati om å videreføre Flytoget
som selvstendig transportselskap. Komiteen viser
til statsrådens svarbrev av 14. april 2023, som følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen viser til
at regjeringen Støre høsten 2021 stanset konkurranseutsettingen
av Trafikkpakke 4 og 5, og at det ble besluttet at togtrafikken
på Østlandet skulle direktetildeles. Jernbanedirektoratet har etter mandat
fra Samferdselsdepartementet gjennomført en direktetildeling. Vy
og Flytoget ble valgt som preferert part for henholdsvis Østlandet
1 og Østlandet 2, og målet for direktetildelingen har blant annet
vært mer fornøyde kunder, flere reisende, bedre kapasitetsutnyttelse,
rutetilbud og pålitelighet, effektiv drift og lavere statlig vederlag. Komiteen viser til at Vy underveis i
prosessen leverte et ruteforslag og en samlet pris for hele Østlandet,
og at statsråden på bakgrunn av dette ba Jernbanedirektoratet innhente
et bindende tilbud fra Vy. 3. mars 2023 ble det klart at Jernbanedirektoratet inngår
avtale med Vy om å kjøre persontog på hele Østlandet. Flytogets
ruteleier skal inngå i det ordinære persontogtilbudet, altså overtas
av Vy, senest fra februar 2028.
Komiteen registrerer
at departementet er i gang med å vurdere eierskap til persontogvirksomheten
og konkret om de to statlige eide persontogselskapene Vy og Flytoget
skal slås sammen.
Komiteen merker
seg at Flytoget har vært en suksess. Selskapet har i en årrekke
vært et av transportselskapene med høyest kundetilfredshet. Flytoget
har bidratt til innovasjon og har levert på kundeopplevelse, og har
i tillegg hatt en betydelig vekst i antall reisende.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at Flytoget leverer et godt tilbud.
Flertallet viser
til statsrådens brev av 14. april 2023, der det opplyses at jernbanenettet
på Østlandet har store kapasitetsutfordringer, og at kapasiteten
derfor må brukes bedre.
Flertallet registrerer
at stadig flere bruker tog. Det er bedre korrespondanse, flere avganger
og nye tog. Dette er svært positivt, men sannsynligheten for forsinkelser
øker, og det må tas grep for å sikre regularitet og forhindre forsinkelser.
Flertallet registrerer
at Jernbanedirektoratet mener at en samlet tildeling av togtilbudet
på Østlandet til Vy gir best måloppnåelse til en god pris for staten,
men også sikrer muligheten for bedre å kunne utvikle nye og mer
markedstilpassede rutemodeller.
Flertallet registrerer
også at det heller ikke er anbefalt på faglig grunnlag å gå videre
med Flytogets forslag om en alternativ inndeling av togtilbudet
på Østlandet.
Flertallet er positive
til at Samferdselsdepartementet vurderer en sammenslåing av Vy og
Flytoget. Alle tiltak som kan gi et bedre og mer stabilt togtilbud
til kundene, er helt nødvendig å få vurdert, inkludert en sammenslåing
av våre to statlig eide togselskap.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at Flytoget
har vært en ubetinget suksess, og at selskapet har bidratt til at
mye av trafikken til Oslo lufthavn Gardermoen foregår med kollektivtrafikk. Disse medlemmer viser til nye tall fra
Norsk Kundebarometer, der Flytoget er Norges mest populære transportbedrift.
I Kundebarometeret kommer Flytoget på en 2. plass, mens Vy kommer
helt nede på 148. plass av 159 selskap som er med i undersøkelsen. Disse medlemmer viser til at fra et kundeperspektiv
er det et særdeles dårlig alternativ å skulle slå sammen Flytoget
og Vy. Det er grunn til å tro at en slik sammenslåing vil gå på
bekostning av togkundene, og det er slik at togtjenester drives
for de reisende. Disse medlemmer mener
at Arbeiderparti-Senterparti-regjeringen sin prosess for mulig sammenslåing
av Flytoget med Vy først og fremst er politisk motivert og ikke
er av hensyn til togkundene eller et best mulig togtilbud.
Disse medlemmer vil
bevare Flytoget som selvstendig selskap fordi disse
medlemmer mener det er bra for kunden og togtilbudet å ha
flere selskaper som kan utfordre hverandre til å utvikle bedre produkter
og reiseopplevelser. Selv om togselskapene ikke konkurrerer direkte
om kundene, fordi de opererer på ulike strekninger, vil de naturligvis
se til hverandre. På Østlandet ville denne effekten vært enda sterkere.
De reisende rundt Oslo benytter seg ofte av lokal- og regionaltog
om hverandre. Dersom Vy hadde laget et nytt vellykket produkt eller
en ny rabatt, er det sannsynlig at Flytoget, eller Bytoget som de
ville profilere seg som, ville laget noe tilsvarende, eller kanskje
noe enda bedre.
Disse medlemmer viser
videre til at Flytoget har en konsesjon for tilbringertjenesten
som utløper i 2028. Flytoget har også fortrinnsrett på strekningen Oslo
S–Gardermoen fram til 2030. Disse medlemmer mener
at togkundefavoritten Flytoget skal ha et grunnlag for å fortsette
som en selvstendig leverandør av togtjenester også i fremtiden.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest
avklare at Flytoget skal fortsette som selvstendig togselskap, og
slik sikre at selskapet har mulighet til å være leverandør av togtjenester
også etter at dagens konsesjonsperiode utløper.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet legger til grunn at Flytoget sikres
forutsigbarhet gjennom en egen trafikkavtale som samtidig gir bedre
kapasitetsutnyttelse samt lavere offentlige kostnader, og fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tildele
Flytoget en egen trafikkavtale som varer minimum til 2033, slik
at det sikres en bedre kapasitetsutnyttelse til en lavere kostnad
for staten.»