Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre
Myrli og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland
og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen
Willfred Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til Dokument 8:185 S (2022–2023) om en opptrappingsplan for landbruket
før sommeren. Komiteen viser til landbruks-
og matministerens brev av 17. april 2023 med statsrådens vurdering
av representantforslaget. Brevet er vedlagt innstillingen. Komiteen deler forslagsstillernes engasjement
for forutsigbarhet i landbruket. I en urolig verden mener komiteen det er viktig å legge til rette
for matproduksjon i Norge.
Komiteen viser til
Inntektsutvalgets rapport (NOU 2022:14) og utvalgets mandat til
å drøfte og klargjøre prinsipper og metoder for måling av inntekter
i jordbrukssektoren og for bønder som private næringsdrivende, og
i tillegg gi grunnlag og forutsetninger for å sammenligne næringsinntekter
i jordbruket med lønn for arbeidstakere.
Komiteen merker
seg at utvalgets forslag fikk betydelig kritikk av enkelte aktører
i den påfølgende offentlige høringen, og merker seg at statsråden
i sitt brev til komiteen viser til at
det er krevende å komme fram til en løsning som er ansvarlig og
realistisk, og som kan stå seg over tid. Komiteen observerer
videre at statsråden mener det er nødvendig å innarbeide avgrensninger
og forutsetninger, slik Stortingets inntektsmål for jordbruket alltid
har hatt. Inntektsutvalget foreslo en operativ måte å innarbeide
de nødvendige avgrensninger og forutsetninger på, ved å dokumentere
variasjonen i oppnådd resultat for likeartede bruk med noenlunde
likeartede inntektsmuligheter.
Komiteen viser til
at inntekt for næringsdrivende i jordbruket ikke kan vedtas, slik
lønn kan avtales og vedtas for lønnsmottakere. For å skape reell
forutsigbarhet og trygghet må en opptrappingsplan være ansvarlig og
realistisk, ha tilstrekkelig tillit både i næringen, hos myndigheter
og i samfunnet, og kunne stå seg over tid.
Komiteen merker
seg ovennevnte svarbrev av 17. april 2023 fra landbruks- og matministeren,
der statsråden informerer om at arbeidet med saken gjennomføres
så raskt som regjeringen anser det som forsvarlig, og at det ikke
vil bli lagt fram en plan i Stortingets vårsesjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har
store ambisjoner på vegne av norsk landbruk og den norske bonden.
Regjeringen vil ha en ny kurs i landbrukspolitikken og har økt norsk
matproduksjon på norske ressurser og økt sjølforsyningsgrad som
mål. Disse medlemmer ser det som viktig
å sikre at vi har et landbruk i hele landet og har bruk som er tilpasset
det lokale ressursgrunnlaget, geografien og klimaet. Landbruksproduksjon
i hele landet er også avgjørende for nasjonal matforsyning og beredskap,
og også for verdiskaping og sysselsetting. Dette er ikke blitt mindre viktig
i den situasjonen verden er i nå.
Disse medlemmer viser
til at allerede få uker etter at regjeringen Støre var på plass
høsten 2021, lyktes regjeringen med å bli enig med jordbruket om
tilleggsforhandlinger til jordbruksoppgjøret 2021, med kompensasjon
på 754 mill. kroner over statsbudsjettet som følge av den ekstraordinære
kostnadsøkningen på gjødsel og bygningsmaterialer. I tillegg ble
det i budsjettet for 2022 bevilget investeringstilskudd på 200 mill.
kroner som ble øremerket små og mellomstore bruk.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen Støre i sitt første ordinære jordbruksoppgjør
våren 2022 økte budsjettstøtten med om lag det dobbelte av summen
av endringene i regjeringen Solbergs åtte år ved makten. Jordbruksavtalen
for 2022 endte med en samlet ramme på 10,9 mrd. kroner, og med det startet
arbeidet med å øke inntektsmulighetene for jordbruket.
Disse medlemmer viser
til at det også er etablert en strømstøtteordning for jordbruks-
og veksthusnæringen, som ble innført fra desember 2021 og som skal
vare ut 2024. Ingen andre næringer har tilsvarende forutsigbarhet. Disse medlemmer ser dette som et viktig
tiltak for å sikre produksjon av nok og trygg norsk mat, samtidig
som det bidrar til trygghet for næringen og bedrede inntektsmuligheter
i en periode med ekstraordinær kostnadsvekst. Disse
medlemmer mener dette viser at regjeringen gjennom praktisk
politikk har vist at en vesentlig forbedring av jordbrukets inntektsmuligheter
ikke i første rekke er et spørsmål om beregningsmessige forhold
i grunnlagsmaterialet til jordbruksoppgjøret.
Disse medlemmer viser
til at statsråden i sitt brev til komiteen bekrefter at regjeringen
vil fortsette arbeidet med avgrensninger og forutsetninger for en plan
for nivåsammenligning av næringsinntekter med lønn for arbeidstakere.
Komiteens medlem
fra Rødt vil vise til at regjeringen i Hurdalsplattformen
lover
«ein forpliktande og tidfesta plan for
å tette inntektsgapet mellom jordbruket og andre grupper i samfunnet.»
Dette medlem mener
at målet om en forpliktende og tidfesta plan for å tette inntektsgapet
er viktig og godt og viser større ambisjoner for jordbruket enn tidligere
regjeringer og landbruksministre har utvist. En slik plan er imidlertid
ikke levert til Stortinget i forkant av årets jordbruksforhandlinger. Dette medlem vil også vise til at statens
tilbud i jordbruksforhandlingene langt ifra er tilstrekkelig til
å dekke inntektsgapet mellom bønder og andre arbeidstakere.
Dette medlem viser
til svarbrev fra statsråd Sandra Borch, hvor statsråden gjør det
klart at en plan for å tette inntektsgapet ikke vil legges frem
før sommeren. For dette medlem er det
ikke avgjørende at en plan for å tette inntektsgapet leveres til
Stortinget før sommeren, men dette medlem vil
likevel vise til at regjeringen snart er halvveis i stortingsperioden,
og at tiden for å oppfylle Hurdalsplattformen ikke er ubegrenset. Dette medlem forventer derfor at det
leveres en sak til Stortinget i løpet av 2023 om tetting av inntektsgapet.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til at jordbruksoppgjøret
er i gang. I jordbruksavtalen for 2022 slås det fast at formålet
med avtalen er
«å regulere tiltak som er egnet til
å fremme fastlagte mål for jordbruket, og som ikke er uttømmende
regulert ved lov, stortingsvedtak eller forskrift.»
Blant de fastlagte målene for jordbruket finner
vi blant annet dette, jf. vedtak 35 i forbindelse med Stortingets
behandling av statsbudsjettet for 2022:
«Stortinget ber regjeringen legge frem
en forpliktende og tidfestet plan i løpet av 2022 for å tette inntektsgapet
mellom bønder og andre grupper i samfunnet. Inntektsgapet skal tettes
uavhengig av bruksstørrelse, produksjon og landsdel.»
Disse medlemmer merker
seg at en slik plan ikke er lagt fram.
Disse medlemmer merker
seg at landbruks- og matministeren i sitt svarbrev til komiteen
datert 17. april 2023 skriver at
«forbedring av jordbrukets inntektsmuligheter
ikke i første rekke er et spørsmål om beregningsmessige forhold
i grunnlagsmaterialet.»
I lys av dette finner disse
medlemmer det merkelig at staten har lagt fram et tilbud i
årets jordbruksforhandlinger som er godt under halvparten av Bondelagets
krav. Disse medlemmer har svært vanskelig for
å se at staten med sitt tilbud bidrar til den helt nødvendige inntektsutjevningen
for jordbruket som regjeringen påstår at den vil ha, og som trengs
for å skape nødvendig framtidstro i næringen.