Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre
Myrli og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland
og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen
Willfred Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til Dokument 8:222 S (2022–2023) om å dempe prisveksten på mat og
styrke konkurransen i verdikjeden for dagligvarer. Komiteen viser til
næringsministerens brev av 26. april 2023 med statsrådens vurdering
av forslaget. Brevet er vedlagt innstillingen. Komiteen viser
til at et fungerende dagligvaremarked er viktig for hele samfunnet.
Det tjener forbrukere, produsenter, leverandører og også dagligvarekjedene.
Et velfungerende marked utnytter samfunnets ressurser på en optimal
måte og sørger for at konsumentoverskudd kommer vanlige folk til
gode.
Komiteen understreker
at alle i Norge har et forhold til dagligvaremarkedet. Alle trenger
mat og andre nødvendige produkter som selges i dagligvarebutikkene.
Det er derfor viktig at kjedene skjøtter sitt samfunnsansvar på
en god måte.
Komiteen er kjent
med de kompliserte utfordringene knyttet til konkurransesituasjonen
i markedet og verdikjeden for dagligvarer. Komiteen påpeker
at den i lang tid har pekt på at de tre store dagligvarekjedene
har for mye makt på bekostning av primærprodusenter og forbrukere.
Kjedenes makt er for stor og økende.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring over den økende konsentrasjonen i det norske dagligvaremarkedet
over tid, og viser til komiteens merknader i Innst. 185 S (2020–2021)
og Innst. 322 S (2021–2022), som behandlet tre representantforslag,
og til de ti enstemmige vedtakene i Stortinget.
Komiteen er enig
med forslagsstillerne i at det er viktig å dempe prisveksten og
sikre bedre konkurranse i flere ledd av verdikjeden, slik at forbrukeren
møter et bredere utvalg og lavere priser, dette spesielt i en tid med
generelt økende kostnadstyngde på husholdninger.
Komiteen har merket
seg at den uoversiktlige situasjonen i norsk dagligvaremarked kom
høyt opp i den offentlige debatten i tiden før årets første prisvindu 1. februar,
og at maktkonsentrasjonen i dagligvarebransjen ble understreket
ved detaljistaktørenes prissetting i dagene i forkant og etterkant.
Komiteen viser til
viktigheten av et bærekraftig og mangfoldig jordbruk over hele landet.
Norsk matproduksjon er en bærebjelke i samfunnet og ivaretar et stort
samfunnsansvar i form av sysselsetting, bosetting i distriktene,
matforsyning, samt ivaretakelse av biologisk mangfold, kulturarv
og kulturlandskap.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at mange
lavinntektsgrupper nå opplever en strammere økonomi som følge av
økte levekostnader, deriblant gjennom økte matvarepriser. Norske
matvarepriser er høye sammenlignet med andre land, og produktutvalget
er i tillegg langt mindre. Den siste tidens økte priser er ikke
et unikt norsk problem og har vært lavere her sammenlignet med andre
land, men det kommer på toppen av allerede høye priser og et begrenset
vareutvalg hvor flere varer er beskyttet av importvernet. På toppen
av dette har regjeringen foreslått en svekkelse av de konkurransefremmende
tiltakene i meierisektoren som vil kunne bidra til mindre produktmangfold
og høyere priser. Disse medlemmer mener
derfor det trengs tiltak for å redusere prisveksten, styrke konkurransen
i verdikjeden for dagligvarer og sikre et bedre utvalg til forbrukerne.
Komiteen viser
til at det norske dagligvaremarkedet er dominert av tre store kjeder,
og at det på leverandørsiden i flere produktkategorier ofte er enda
færre aktører. Dette bidrar til høye etableringshindringer og svak
konkurranse, med dertil høye priser og smalt vareutvalg sammenlignet
med våre naboland. Komiteen viser til
at situasjonen har vedvart i mange år uten tegn til forbedringer,
og Stortinget vedtok senest i 2022 ti punkter for å styrke konkurransen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at dagens regjering
har igangsatt en rekke nye tiltak innenfor dagligvaresektoren for
å få bukt med en negativ utvikling med stadig sterkere maktkonsentrasjon
i kjedeleddet, i tillegg til å følge opp tidligere vedtak. Disse medlemmer viser til at man deler
uroen for konkurransesituasjonen i dagligvaresektoren og den utfordringen
mange møter med raskt økende priser, og viser til at regjeringen
har kvittert ut flere av de 10 vedtakene Stortinget gjorde ved behandlingen
av Innst. 322 S (2021–2022).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne, viser til at regjeringen ennå ikke har gjennomført
tiltak for å følge opp disse punktene. Konkurransen mellom de store
dagligvarekjedene er samtidig skjør og marginene lave, og om situasjonen vedvarer,
kan en risikere at konkurransen blir enda mindre.
Komiteen mener
at det for å sikre konkurransen er viktig med markedsdata som jevnlig
viser utviklingen og bidrar til åpenhet og transparens i hele verdikjeden,
og at Konkurransetilsynet har de virkemidlene tilsynet trenger for
å håndheve konkurranseloven.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at man har en
regjering som aktivt jobber med problematikken, og viser til ovennevnte
svarbrev, hvor statsråden bekrefter at regjeringen jobber med både
alternativer og supplementer til de virkemidler man allerede har. Disse medlemmer registrerer at regjeringen
følger opp Stortingets vedtak gjennom å være godt i gang med å følge
opp tiltakene i 10-punktsplanen.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen den 1. februar 2023 ga Konkurransetilsynet en
rekke oppdrag, herunder vurdere hvordan en marginstudie bør gjennomføres,
for å kunne svare på hvem som tjener på prisøkningene i dagligvaremarkedet.
Videre ble tilsynet bedt om å undersøke virkningene av pågående
offentlig kommunikasjon om prisøkninger i dagligvaremarkedet.
Videre viser disse medlemmer til
at regjeringen aktivt jobber med å styrke Konkurransetilsynets virkemidler. Disse medlemmer merker seg at regjeringen
har sendt forslag om endringer i konkurranseloven om markedsetterforskning
på høring, samt en utredning hvor det foreslås å gi Konkurransetilsynet
mulighet til å ilegge fysiske personer overtredelsesgebyr og ledelseskarantene
for deres deltakelse i alvorlige konkurranseovertredelser. Det er
av disse medlemmers oppfatning at regjeringen
aktivt jobber med å gi Konkurransetilsynet større muligheter til
å gripe inn i markeder hvor konkurransen ikke fungerer.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen er i gang med arbeidet med å forhindre prisdiskriminering, og
at regjeringen har hatt to alternative forslag på høring i denne
sammenheng. Disse medlemmer viser videre
til at det for Arbeiderpartiet og Senterpartiet er et mål å ha best
mulig dialog med alle partiene på Stortinget om oppfølging av arbeidet
med et eventuelt forskriftsfestet forbud mot usaklig prisdiskriminering.
Disse medlemmer vil
også påpeke at regjeringen har lyst ut utredningsoppdrag om vertikal
integrasjon og egne merkevarer, at regjeringen ønsker å senke terskelen
for når en aktør er markedsdominerende, samt at den har foreslått
å styrke bevilgningene til Dagligvaretilsynet for å trappe opp arbeidet
med ryddige forhandlinger og forutsigbare avtaler mellom dagligvarekjedene
og deres leverandører.
Disse medlemmer er
av den oppfatning at Stortingets vedtak følges opp på alle punkter. Disse medlemmer er videre glad for å
se at det fra regjeringens side legges opp til grundige vurderinger,
slik at de tiltakene som måtte innføres, fører til bedre konkurranse
i tråd med Stortingets vedtak.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener også at norsk
landbruk i noe større grad bør tilpasse seg forbrukervaner og internasjonale
markedsforhold for å sikre bærekraftig og økt matproduksjon og bevare
landbrukets mangfold. Disse medlemmer mener
at det uten å gå på akkord med de landbrukspolitiske målene for
norsk landbruk, bør være mulig å justere dagens markedsreguleringer
og importvernet for å forbedre effektiviteten, konkurransen, utvalget
og prisene ut til forbrukerne.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at forslagsstillerne i bakgrunnen for forslaget vektlegger
at markedsreguleringen for norske jordbruksråvarer skal virke effektivt og
bidra til økt konkurranse i matkjeden. Flertallets vurdering
er at markedsreguleringen, eller markedsbalanseringen, for jordbruksråvarer
nettopp er effektiv og medvirker til konkurranse i sektoren.
Flertallet viser
til at markedsbalanseringen er blitt evaluert i flere omganger også
under forrige regjering, bl.a. av Hjelmeng-utvalget, som i 2015
avga rapporten «Evaluering av markedsbalansering i jordbruket». Det
har også vært flere arbeidsgrupper som har evaluert markedsordningene
for kjøtt og egg, inkludert markedsbalanseringen for disse produksjonene.
Flertallet viser
til Meld. St. 11 (2016–2017) Endring og utvikling – En fremtidsrettet
jordbruksproduksjon, fremlagt av regjeringen Solberg. Markedsbalansering
var utførlig behandlet.
Flertallet viser
til at etter føringer fra Stortinget og Landbruks- og matdepartementet
gjennomførte Omsetningsrådet i 2019 en evaluering av markedsbalanseringen,
inkludert en egen rapport om effekten på konkurransen i sektoren.
Også dette under regjeringen Solberg, hvor forslagsstillernes parti
var deltakende eller støtte.
Flertallet vil påminne
om de plikter som påhviler markedsregulatorene. Mottaksplikten innebærer
at jordbruksforetak, uavhengig av deres geografiske lokalisering
i landet og ,deres produksjonsomfang, skal kunne forvente like leveringsvilkår
for råvare av lik kvalitet levert til om lag samme tidspunkt. Flertallet mener dette er et viktig grunnlag
for at Norge kan ha et aktivt landbruk i hele landet.
Flertallet legger
derfor til grunn at det ikke er behov for en gjennomgang av innretning
og finansiering av markedsreguleringen for jordbruksråvarer for
at den skal virke effektivt og bidra til økt konkurranse, slik som foreslått.
Det blir ivaretatt gjennom dagens mekanismer og regler.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at importvernet,
som er til for å støtte norsk landbruk, i noen tilfeller kan bidra
til svekket konkurranse og høyere priser i flere ledd av verdikjeden gjennom
at dagligvarekjedene får færre utsidealternativer og dermed en svakere forhandlingsposisjon
når de forhandler innkjøpspriser og betingelser med leverandører.
I tillegg blir også vernet et etableringshinder for aktører både
på leverandør- og detaljistsiden som kan tenke seg å etablere seg
i Norge med deler av sin produkt- og vareportefølje. Konkurransetilsynet
har vist til at importvernet kan justeres innenfor rammene av de
landbrukspolitiske målsettingene, og har i sitt høringsinnspill
gitt støtte til forslagene om dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at en utredning vil være viktig
for å få en oversikt over hvordan enkelte justeringer kan gjøres uten
negative landbrukspolitiske konsekvenser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at man de siste årene
har sett store svingninger i råvarepriser og matpriser globalt.
For norskproduserte matvarer har regjeringen, gjennom tilleggsforhandlinger,
jordbruksopp-gjør og gjennom strømstøtteordningen for jordbruks- og
veksthusnæringen, bidratt til at mindre av kostnadsøkningen må tas
ut i markedet. Det har bidratt til å dempe veksten i matprisene
i Norge selv om raskt økende priser på alt har medført en mer krevende
situasjon for mange.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at uten toll på sentrale varer som melk
og kjøtt ville det vært svært vanskelig å opprettholde norsk matproduksjon
av et visst omfang. Importvernet er også helt avgjørende for konkurransekraften
til matindustrien, som er svært viktig for sysselsettingen og verdiskapingen
i Norge. Flertallet understreker at
de fleste land har importvern for å styrke nasjonal matproduksjon
og sikre avsetningen av egenproduserte landbruksvarer, selv om det
ofte ikke er fremme i debatten.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt, ser
det som viktig med stabilitet og forutsigbarhet i importvernet,
slik at sektoren har trygghet for sine investeringer og samfunnet
for langsiktig matsikkerhet. Sektoren og samfunnet vil ikke være
tjent med et system som skaper usikkerhet om soliditeten i importvernet
og tryggheten for norsk produksjon.
Dette flertallet viser
til at importvernet for bearbeidede landbruksvarer er regulert av
EØS-avtalens protokoll 3. I protokoll 3 er det fastsatt tollsatser
for råvarene som inngår i de bearbeidede varene ved import. Tollen
er i prinsippet fastsatt slik at den utjevner forskjeller i råvarepriser
mellom Norge og EU, slik at norske bedrifter og EU-bedrifter kan
konkurrere på like vilkår med hensyn til råvarepris. Konkurransen
mellom bedriftene skjer i industrileddet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, vil ikke delta i noe initiativ knyttet til importvernet
som i praksis kan innebære at norsk bearbeidingsindustri påføres
konkurranseulemper i forhold til konkurrerende industri i EU. Det
vil sette titusenvis av arbeidsplasser i fare og svekke matvaresikkerheten
for Norges befolkning. Flertallet ser
på importvernet som en av bærebjelkene i landbrukspolitikken, som
i de fleste andre land, og kan ikke se at det er grunnlag for å
svekke dette. De eventuelle negative virkningene på pris må avhjelpes
med andre virkemidler.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser også til at meierisektoren
preges av strukturelle ulemper og svak konkurranse til fordel for
den største enkeltaktøren. Til tross for opphevingen av melkemonopolet
i 1996 er TINEs dominerende posisjon i meierimarkedet mer eller mindre
uutfordret på landsbasis nesten 30 år senere. De konkurransefremmende
tiltakene og prisutjevningsordningen har vært en måte å tilrettelegge
for konkurranse fra de mindre aktørene. Denne konkurransen har bidratt
til bedre utvalg, produktinnovasjon og konkurranse vi mest sannsynlig
ikke ville hatt uten. Flere anv høringsinnspillene viser til at
de konkurransefremmende tiltakene er avgjørende for konkurransen
i meierisektoren, og at å fjerne dem utgjør en risiko for både melkekonsum
og konkurransen. Aktørene i meierisektoren trenger forutsigbarhet
og langsiktige og rettferdige rammevilkår for å styrke konkurransen.
Disse medlemmer mener
det trengs en helhetlig evaluering av prisutjevningsordningen for
melk for å bedre konkurransen i meierisektoren og oppveie for de strukturelle
ulempene de små aktørene i meierisektoren møter, slik at man kan
sikre bedre utvalg og innovasjon samt holde prisene nede.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at pris-utjevningsordningen for melk (PU-ordningen) har
som formål å regulere prisdifferensieringen av melk som råvare til
ulike anvendelser, og samtidig gi melkeprodusenter muligheter for
å kunne realisere jordbruksavtalens målpriser på melk, uavhengig
av melkeanvendelse og lokalisering av produksjonen.
Flertallet viser
til at prisutjevningsordningen bygger på at det er ulik priselastisitet
for ulike anvendelser av melk. Melk som drikkemelk kan bære en høyere pris
enn melk som benyttes til ost, smør og melkepulver. I prisutjevningsordningen
ilegges det avgifter for melk som benyttes til drikkemelk, og det
gis tilskudd til melk som brukes til ost m.m. I sum bidrar dette
til at den samlede verdien av melk i det norske markedet øker, noe flertallet mener er positivt og viktig
for å sikre matproduksjon i hele landet.
Flertallet viser
til at ordningen også finansierer de konkurransefremmende tilskuddene,
men med unntak for disse tiltakene er prisutjevningsordningen aktør- og
konkurransenøytral.
Flertallet viser
til at i bakgrunnen for forslaget om en helhetlig utredning av prisutjevningsordningen for
melk vises det til evalueringene av konkurransefremmende tiltak
som er gjennomført hvert femte år siden 2007. I bakgrunnen framstilles
det som om eneste mål for utredningen var å avvikle konkurransefremmende
tilskudd. Flertallet understreker at
dette ikke er tilfelle. Flertallet viser
til at mandatet peker på sju konkrete punkter som skal vurderes,
herunder utviklingstrekk i meierimarkedet og effekten av konkurransefremmende
tiltak med hensyn på konkurranse, innovasjon og mangfold osv. Dette
tilsvarer evalueringene som ble gjennomført i 2012 og 2017. Det
nye i mandatet for 2022-utredningen er at det også bes om en evaluering
av konsekvensene av å avvikle tiltakene. Flertallet mener
dette er spørsmål som naturlig bør stilles om en ordning som årlig
tildeler opptil 200 mill. kroner i tilskuddsmidler til tre enkeltaktører
i det norske meierimarkedet.
Flertallet viser
til at hovedkonklusjonen fra evalueringen som Landbruksdirektoratet
har gjennomført i samarbeid med Konkurransetilsynet, er at dagens
konkurransesituasjon i meierisektoren i betydelig grad er et resultat
av de konkurransefremmende tilskuddene, og at konkurransen kan svekkes
dersom alle tre tiltakene fjernes uten at de erstattes av andre
tiltak.
Flertallet viser
til at de endringene som foreslås, er på høring. For ordens skyld
viser flertallet til at det foreslås
å videreføre ordningen med differensierte avgifter og tilskudd,
og øke satsen for denne ordningen med 3 øre fra 27 til 30 øre innenfor
et tak på 90 mill. kroner. Samtidig foreslås det å videreføre den
særskilte kapitalgodtgjørelsen som bidrar til konkurranse i førstehåndsomsetningen
av melk, men uten den ekstra stimulansen på fem øre per liter. Distribusjonstilskuddet foreslås
fjernet fordi evalueringen tydelig slår fast at distribusjon er
en mindre barriere i dag enn ved innføring av tilskuddet i 2004,
og at tilskuddet antas å ha liten spesifikk effekt på kostnadseffektivitet
eller produktmangfold. Flertallet viser
til at store deler av de kraftfulle tiltakene rettet mot enkeltaktører
i meierisektoren foreslås videreført. Flertallet finner
det derfor ikke formålstjenlig å igangsette noen større gjennomgang
av prisutjevningsordningen for melk nå.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at Konkurransetilsynet har de nødvendige verktøy og håndhever konkurranseloven,
slik at forbruker ikke blir skadelidende ved manglende konkurranse.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at markedsdata som viser utviklingen i markedsandeler på kjedenivå
i dagligvarehandelen, publiseres jevnlig.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
tiltak som i større grad kan sikre åpenhet og transparens i hele
verdikjeden for dagligvarer.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
målrettede justeringer av importvernet som kan gjøres på enkelte
varer innen utløpet av 2024, innenfor de landbrukspolitiske målsettingene,
med mål om å redusere prisen på enkelte varer.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
tolltariffer med sikte på økt fleksibilitet for tilberedte næringsmidler.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
innretningen og finansieringen av markedsreguleringsordningene,
slik at de virker effektivt og bidrar til økt konkurranse.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre
en helhetlig utredning av prisutjevningsordningen for melk som kan
bidra til å sikre langsiktig og forutsigbar konkurranse i meierisektoren,
og komme tilbake til Stortinget med en proposisjon eller stortingsmelding
om dette senest våren 2024.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet registrerer at det er en begynnende
debatt om tollvernet for matvarer, og at dette er en viktig faktor
for å forstå det norske dagligvaremarkedet. Disse
medlemmer viser til at det er Fremskrittspartiets primærpolitikk
at norske tollsatser og norsk beskyttelsesregime gradvis bør fjernes,
fordi dette fører til at varer blir dyrere for forbruker, og til
mindre konkurranse i dagligvaremarkedet. Samtidig vil reduksjon
av tollvernet få konsekvenser for norsk landbruk. På dette grunnlaget
er det andre partier som konsekvent avviser enhver diskusjon av
tollvernet. Disse medlemmer mener at
det er på tide at det utarbeides et godt kunnskapsgrunnlag om det
norske tollvernet, som tydeliggjør sammenhengene med landbruket
og dagligvaresektoren – herunder matprisene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til en stortingsmelding som gjennomgår tollvernet, og som bør utrede
sammenhengene mellom tollvernet, landbruket og dagligvaresektoren
– herunder utrede konsekvensene av reduksjon eller justering av
tollvernet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet De Grønne, er enig med forslagsstillerne
i at det trengs flere verktøy for å sikre innsikt i og åpenhet rundt
makt og utvikling i dagligvarehandelen. Etter at analyseselskapet
NielsenIQ i 2023 valgte å ikke offentliggjøre årlige tall for markedsutvikling
på kjedenivå, står beslutningstakere og konkurransemyndighetene
med manglende kunnskap om kjedenes styrkeforhold. Dette gir et dårligere
grunnlag for å vurdere behovet for og innretningen på politikk og
tiltak for å motvirke eier- og maktkonsentrasjoner i dagligvarehandelen.
Flertallet viser
til at det har vært en tilnærmet tverrpolitisk enighet om at tollvern
er en viktig og effektiv del av norsk jordbrukspolitikk. Tollvern
og beskyttelse av norskprodusert mat er viktig for å sikre norsk selvforsyningsgrad
og et levende jordbruk over hele landet.
Flertallet vil vise
til at matprisene i Sverige i 2022 økte med 19 pst., mens de steg
med 11,5 pst. i Norge, til tross for at Sverige har nulltoll for
andre EU-land. Å utfordre tolltariffer og importvern vil derfor
ha potensielt veldig skadelige innvirkninger på norsk landbruk,
for en i beste fall usikker positiv effekt på matpriser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener det er avgjørende
å sikre rammevilkårene for de uavhengige meieriene på lang sikt.
Ettersom regjeringen har varslet et vesentlig kutt i de konkurransefremmende
tiltakene i prisutjevningsordningen for melk (PU) som etter disse medlemmers syn vil varig svekke
konkurransen i verdikjeden, er det behov for politiske grep som
gir aktørene trygghet for eksisterende og fremtidige investeringer. Disse medlemmer mener dette primært burde
vært sikret gjennom en helhetlig evaluering av hele PU-ordningen,
som deretter resulterte i en stortingsmelding som ga alle aktører
forutsigbarhet.
Disse medlemmer registrerer
regjeringspartienes manglende vilje til å gjennomføre en helhetlig
evaluering og forankre sin politikk i Stortinget. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn ta initiativ til igjen å styrke de konkurransefremmende
tiltakene i PU til et nivå som minimum er på nivå med ordningens omfang
i 2022, dersom det politiske flertallet endres.