Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil
Knutsen, Tellef Inge Mørland, Mona Nilsen og Gaute Børstad Skjervø,
fra Høyre, Mahmoud Farahmand, Irene Heng Lauvsnes, Heidi Nordby
Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud,
Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet,
Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre,
Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen
Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, takker
for en grundig og oversiktlig rapport og tar denne til orientering.
Komiteen merker
seg spesielt gjennomgangen av endringene i det overordnede styringsrammeverket
for Norges Bank som har blitt gjort i 2022, herunder oppdatert instruks
om risikostyring og internkontroll for Norges Bank og endringene
i stillingsinstruksene til sentralbanksjefen og daglig leder av
Norges Bank Investment Management (NBIM).
Komiteen merker
seg også at representantskapet har bestemt at beredskap skal være
et hovedtema for deres tilsynsarbeid for 2023, og at man legger
opp til undersøkelser som favner bredt, herunder beredskap mot fysiske
kriser, finansielle kriser og uvanlige markedshendelser.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til egne merknader i Innst. 444 S (2021–2022),
der dette medlem etterlyste at Norges
Bank rapporterte mer detaljert om lønnsutviklingen i virksomheten. Dette medlem vil påpeke at lønnsstatistikken
i Norges Banks årsrapport for 2022 er mer detaljert enn 2021-utgaven,
noe som blant annet får synliggjort bedre de eksisterende lønnsforskjellene
mellom menn og kvinner. Dette medlem merker
seg også omtalen i årets rapport om at sentralbanksjefen tar med
seg dette til neste års saksframlegg til representantskapet, og
imøteser mer detaljert rapportering også i kommende årsrapporter.
Dette medlem viser
til at representantskapet i 2022 engasjerte Ernst & Young AS
(EY) til å gjennomgå bankens interne godtgjørelsesordning og hvordan
denne er rapportert. Dette medlem viser
til at EY-rapporten «Observasjoner fra gjennomgang av godtgjørelsesordningen
i NBIM og sentralbankvirksomheten» finner at ordningene i hovedsak
er implementert i samsvar med gjeldende regelverk. Men som det også
framkommer av EY-rapporten, så er omfanget av bruk av bonuser høyt,
og gjeldende regelverk fastsetter at rammen for variabel godtgjørelse
(bonuser) for ansatte i Norge som hovedregel ikke skal overstige
100 pst. av fast årslønn. For personell i utlandet skal den variable
godtgjørelsen ikke overstige 200 pst.
Dette medlem mener
at utstrakt bruk av bonuser bidrar til økte forskjeller. Avlønningssystemet
framstår å være i økende grad i utakt både med et politisk ønske
om mindre økonomiske forskjeller, og med regjeringas nylig innførte
innstramminger på ledernes bonusordninger i statlig eide selskaper,
der maksimal oppnåelig bonus i kategori 1-selskaper har blitt redusert
fra 50 pst. til 25 pst. av fastlønn.
Dette medlem viser
til at godtgjørelsen for ledende ansatte i NBIM i snitt var om lag
5 mill. kroner i 2022, eller åtte ganger gjennomsnittsinntekten
i Norge. Dette medlem synes det er oppsiktsvekkende
at tallene viser at NBIM-leder Nicolai Tangen uten nærmere begrunnelse
oppgis å ha hatt en lønnsvekst på nær 8 pst. fra 2021–2022, en dobbelt
så stor økning i prosent som gjennomsnittet i befolkningen ellers.
Dette medlem viser
til at forvaltningskostnadene i SPU som andel av forvaltet kapital
har ligget relativt stabilt over tid, men at fondets verdi de senere
år har økt betraktelig, og at kostnadene har passert 5 mrd. kroner årlig. Dette medlem viser til omtalen i rapporten
av det pågående tilsynsarbeidet for å sikre kostnadseffektiv drift,
og mener at en viktig del av dette arbeidet handler om å sørge for
en hensiktsmessig organisering av fellesfunksjoner for å unngå unødig
duplisering av funksjoner på tvers av virksomhetsområdene i Norges Bank.