Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen
Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til Prop. 87 L (2022–2023), som omhandler endringer i jordskiftelova,
domstolloven og skjønnsprosessloven.
Komiteen viser til
at det i proposisjonen foreslås flere endringer som i første rekke
gjelder jordskiftelagdommernes deltakelse ved lagmannsrettens behandling
av avgjørelser som er tatt i hhv. jordskifteretten og tingretten.
Proposisjonen bygger på en rapport Justis- og beredskapsdepartementet
og Landbruks- og matdepartementet mottok fra Domstoladministrasjonen 11. januar
2021 om å endre jordskiftelova, domstolloven og skjønnsprosessloven.
Domstoladministrasjonens rapport bygger på at det er behov for å
endre gjeldende regler. Behovet for endringer ble begrunnet med
at Høyesterett gjennom flere avgjørelser har begrenset muligheten
til å sette rett med jordskiftelagdommer ved anke over sak fra tingrett
og ved overskjønn.
Komiteen viser til
at Domstoladministrasjonen og departementet legger til grunn at
dette har skapt uklarhet om hvilke saker jordskiftelagdommerne kan delta
i. Det har også gitt seg utslag i at antallet saker hvor jordskiftelagdommeren
deltok, ble redusert med omtrent 30 pst. i perioden fra 2020 til
2022.
Komiteen viser til
at forslagene har vært på høring, hvor bl.a. samtlige lagmannsretter,
Høyesterett og flere jordskifteretter har uttalt seg. Det var under
høringen bred enighet om at det var behov for en endring av regelverket
med bakgrunn i den usikkerhet som er skapt i kjølvannet av Høyesteretts
uttalelser.
Komiteen viser videre
til at det i Prop. 87 L (2022–2023) også fremmes forslag til rettelser
i jordskiftelova, reindriftsloven, statsallmenningsloven, fjellova
og grensereinbeiteloven. Det foreslås å oppheve henvisninger som
viser til opphevede bestemmelser i andre lover, å rette feil navn
bl.a. på fylker og retting av stavefeil. I tillegg foreslås det
at uttrykket bruksrett reverseres til virkesrett i statsallmenningsloven
§ 2-4 første ledd første punktum. Dette er endringer som kun er
av teknisk art, og som gjøres for å rette opp i inkurier. Komiteen har ingen merknader til disse
endringene og støtter forslagene.
Komiteen er enig
med departementet i at det er behov for å utvide muligheten til
å sette rett med jordskiftelagdommer. Gitt de siste års reduksjon
i saker hvor jordskiftelagdommerne deltar, er det behov for endringer
i lovverket, slik at bruken av jordskiftelagdommere igjen blir slik
det var tenkt ved innføringen av ny jordskiftelov i 2013.
Komiteen vil presisere
at endringene ikke tar sikte på å endre den generelle dommersammensetningen i
sivile saker for lagmannsretten.
Komiteen viser videre
til at et av formålene med endringen er å tydeliggjøre og forenkle
regelverket for når det er mulighet for å sette rett med jordskiftelagdommer. Komiteen er enig med departementet i
at dagens regler er uklare og skaper unødvendig merarbeid. Det er
derfor behov for å endre lovene slik at uklarhetene enten fjernes
eller reduseres betydelig sammenlignet med situasjonen i dag.
Komiteen har
merket seg at enkelte høringsinstanser er kritiske til jordskiftelagdommernes
juridiske kompetanse. Til dette må det bemerkes at begge dommerbakgrunnene
hviler på en solid kunnskapsbase, og at utnevnelsesprosessene er
de samme uavhengig av dommerbakgrunn. Jordskiftelagdommerne har
spesiell kompetanse knyttet til saker som omhandler fast eiendom,
mens en juridisk dommer på den andre siden kan ha en bredere overordnet
formell kompetanse knyttet til materiell jus. Komiteen mener
de to dommerbakgrunnene er velegnet til å komplementere hverandre
i de aktuelle sakene.
Komiteen viser til
Agder lagmannsrett sin høringsuttalelse, hvor det framgår at deres
erfaring, etter å ha gjennomført saker med konstituerte jordskiftelagdommere
fra alle de andre lagmannsrettene de siste årene, er utelukkende
positiv. Agder lagmannsrett beskriver jordskiftelagdommerne som
verdifulle ressurser og en viktig tilvekst til dommerkollegiet i
lagmannsretten.
Det er derfor etter komiteens syn
en styrke for lagmannsretten at jordskiftedommerne kan delta i behandlingen
av slike saker. Med de foreslåtte lovendringene vil førstelagmannens
rolle ved tildeling av en sak bli den samme for juridiske dommere
og jordskiftelagdommere. Komiteen har
tillit til at førstelagmennene gjør gode vurderinger av hvilken
dommerkompetanse som kreves i hver enkelt sak.
De foreslåtte lovendringene vil etter komiteens syn styrke rettssikkerheten
og bidra til mer effektiv avvikling av saker for lagmannsretten. Komiteen støtter derfor proposisjonen.