vedtak til lov
om endringer i energiloven
og naturgassloven (overskuddsvarme, energikartlegging, måling og
fakturering)
I
I lov 29. juni 1990
nr. 50 om produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling
og bruk av energi m.m. gjøres følgende endringer:
§ 1-1 fjerde ledd annet
punktum oppheves.
§ 1-3 femte ledd skal lyde:
Med energikartlegging forstås en
systematisk kartlegging av energibruken i et foretak med sikte på
å få oversikt over mulige energieffektiviseringstiltak. Kartleggingen omfatter
bygninger, industriprosesser, transport og andre aktiviteter.
§ 1-3 nytt åttende ledd
skal lyde:
Med omfattende oppgradering
menes en oppgradering hvor kostnadene er høyere enn 50 prosent av
investeringskostnadene for et nytt sammenlignbart anlegg. Installasjon
av utstyr til oppsamling av CO2 med sikte
på å lagre det geologisk, anses ikke som oppgradering i denne sammenheng.
Kapittel 5 overskriften
skal lyde:
Kap 5. Fjernvarmeanlegg mv.
Ny § 5-8 skal lyde:
§ 5-8 (Måling og fakturering)
Departementet kan
gi forskrift om måling og fakturering av fjernvarme og fjernkjøling
og om måling og fakturering av energibruk i hver enkelt bruksenhet
i bygninger som har felles varmeanlegg for romoppvarming eller tappevann
eller felles kjøleanlegg for romavkjøling eller tappevann.
Kapittel 7 overskriften
skal lyde:
Kap. 7. Energiplanlegging og
kost-nytteanalyser
Nye §§ 7-2 til 7-4 skal
lyde:
§ 7-2 (Anlegg som omfattes av plikten
til å gjennomføre kost-nytteanalyse)
En tiltakshaver
skal gjennomføre en kost-nytteanalyse av mulighetene for å utnytte
overskuddsvarme ved planlegging av følgende anlegg:
-
a. termiske kraftverk
med mer enn 20 MW samlet innfyrt termisk effekt
-
b. industrianlegg
med mer enn 20 MW samlet innfyrt termisk effekt som vil ha overskuddsvarme
med anvendbar temperatur
-
c. fjernvarmeanlegg
og fjernkjøleanlegg
-
d. energiproduksjonsanlegg
med mer enn 20 MW samlet innfyrt termisk effekt som planlegges tilkoblet
i et eksisterende fjernvarme- eller fjernkjøleanlegg
-
e. datasentre med
mer enn 2 MW samlet tilført elektrisk effekt
-
f. andre anlegg
med mer enn 20 MW samlet tilført elektrisk effekt.
Det samme gjelder
ved omfattende oppgradering av anlegg som nevnt i første punktum
bokstav a, b og d.
Departementet kan
gi forskrift om hvilke tiltakshavere og anlegg som omfattes av første
ledd.
§ 7-3 (Innholdet i kost-nytteanalyser)
En kost-nytteanalyse
for anlegg som nevnt i § 7-2 skal inneholde en vurdering av kostnader
og fordeler som kan oppstå ved å gjennomføre følgende tiltak:
-
a. å drive et termisk
kraftverk som et høyeffektivt kraftvarmeverk
-
b. å oppgradere
et termisk kraftverk til å kunne drive høyeffektiv kraftvarmeproduksjon
-
c. å drive et industrianlegg
slik at overskuddsvarmen brukes til å dekke en økonomisk begrunnet
etterspørsel
-
d. å utnytte overskuddsvarme
fra nærliggende anlegg og datasentre når nye fjernvarme- eller fjernkjøleanlegg
planlegges, eller anlegg for energiproduksjon i eksisterende fjernvarme-
eller fjernkjøleanlegg planlegges oppført eller omfattende oppgradert
-
e. å drive datasentre
som nevnt i § 7-2 første ledd bokstav e og anlegg som nevnt i § 7-2
første ledd bokstav f slik at overskuddsvarme brukes til å dekke
en økonomisk begrunnet etterspørsel.
Departementet kan
gi forskrift om nærmere definisjon av tiltakene i første ledd og
innholdet i og gjennomføringen av en kost-nytteanalyse.
§ 7-4 (Godkjenning og oppfølging av kost-nytteanalyser)
En kost-nytteanalyse
etter § 7-2 og § 7-3 skal godkjennes av departementet før byggingen
eller oppgraderingen settes i gang. Departementet kan gi forskrift om
innsending, godkjenning og bruk av kost-nytteanalysene.
Departementet kan
i enkeltvedtak fastsette at et anlegg ikke kan bygges eller oppgraderes
uten at overskuddsvarmen utnyttes, dersom kost-nytteanalysen viser
at fordelene ved dette er større enn kostnadene. Dette gjelder ikke
anlegg som nevnt i § 7-2 første ledd bokstav e og f.
Kapittel 8 overskriften
skal lyde:
Kap. 8. Energitilstand i bygninger
og energikartlegging i store foretak
§ 8-5 skal lyde:
§ 8-5 (Energikartlegging i store foretak)
Store foretak skal regelmessig gjennomføre
en energikartlegging. Departementet gir forskrift om hva som regnes
som store foretak.
Departementet gir forskrift om kvalifikasjonskrav
for den som utfører energikartlegging, kartleggingens utarbeidelse
og innhold og rapportering, lagring og bruk av resultatene fra energikartlegging.
§ 10-5 første ledd annet
punktum skal lyde:
Overtredelse av §§ 7-2 til 7-4 eller bestemmelser
i kapittel 8 medfører likevel ikke straff.
§ 10-7 første ledd nr.
1 skal lyde:
-
1. § 3-1 første
ledd, § 4-2 første ledd, § 5-1 første ledd, § 5-4 første og tredje
ledd, § 5-5 første og annet ledd, § 5-7 første, tredje og fjerde
ledd, § 6-1 annet ledd, § 7-1, § 7-2
første ledd, § 7-3 første ledd, § 7-4 første ledd, § 8-2,
§ 8-3 første ledd, § 8-4 første ledd, § 8-5 første ledd, § 9-1 annet
ledd, § 9-2 første ledd, § 9-3 første og annet ledd, § 9-5 annet
ledd eller § 10-1 annet ledd
II
I lov 28. juni
2002 nr. 61 om felles regler for det indre marked for naturgass
skal § 13 første ledd lyde:
Departementet kan
gi forskrift til gjennomføring og utfylling av denne loven, blant
annet nærmere bestemmelser om retten til adgang til systemet, driften
av systemet, krav til naturgassforetakenes virksomhet, konsesjon,
regnskap, krav om oppbevaring av opplysninger, leverandørbytte,
beskyttelse av forbrukere og andre kunder, måling og fakturering,
unntak fra loven i geografisk avgrensete områder og for ny infrastruktur, behandling
av tvister, saksbehandlingsfrister og utsatt iverksetting av vedtak.
III
Loven gjelder fra
det tidspunktet Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft forskjellige
bestemmelser til forskjellig tid.