Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 88 S (2022–2023) Utbygging og finansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3 i Agder.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, merker seg at det i fase 3 legges frem en portefølje av prosjekter og tiltak som skal styrke kollektivtransport, sykkel og gange i tillegg til at finansieringen av E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen i Kristiansand videreføres. Prosjekter og tiltak skal prioriteres gjennom porteføljestyring.

Flertallet merker seg videre at det nå er lokalpolitisk enighet hvor det er lagt til grunn en egenandel på 15 pst., og at en bompengefinansiert bypakke skal behandles av Stortinget før det eventuelt er aktuelt å starte forhandlinger om en byvekstavtale. I samsvar med lokalpolitiske vedtak er det lagt til grunn en gjennomsnittstakst på inntil 12,50 2021-kroner. Det er benyttet Regional transportmodell for å beregne fremtidig trafikk gjennom bomstasjonene i Kristiansand, og det vil inngå totalt 15 bomstasjoner i pakken.

Flertallet merker seg videre at det statlige bidraget til delfinansiering av E18/E39 omregnet utgjør omtrent 1 510 mill. 2023-kroner, og at det gjenstår om lag 730 mill. 2023-kroner.

Flertallet merker seg at Agder fylkeskommune den 13. desember 2021 vedtok å stille garanti ved selvskyldnerkausjon for et maksimalt låneopptak begrenset oppad til 2 000 mill. kroner. Garantien må godkjennes av Kommunal- og distriktsdepartementet.

Flertallet viser videre til omtale av de aktuelle prosjekter og tiltak i selve proposisjonen.

Flertallet mener det er viktig å få på plass en byvekstavtale med Kristiansand, som vil gi et bedre tilbud for kollektivtransport, sykkel og gange, kutte utslipp og bedre bokvaliteten.

Flertallet viser til svarbrev fra Samferdselsdepartementet til Representantforslag 218 S (2022–2023) om å utvide nullvekstmålet, som sier at det kan være aktuelt å starte forhandlinger i år, noe som medfører at en avtale kan inngås tidligst neste år.

Flertallet viser videre til at det er naturlig at belønningsmidlene forlenges fram til en byvekstavtale er på plass.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, vil videre peke spesielt på det lokalpolitiske vedtaket om at tiltak for kollektivtransport, sykkel og gange skal prioriteres tidlig i perioden, og at kollektivtilbudet skal forbedres senest fra det tidspunktet bomtaksten økes.

Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti for 2023, hvor Stortinget ber regjeringen ta sikte på å inngå forhandlinger om byvekstavtale med Kristiansandsregionen og Nedre Glomma så fort som mulig.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at det er et sterkt ønske om en byvekstavtale i Kristiansandsregionen. Dersom enighet om byvekstavtalen ikke oppnås, skal dagens bomsystem i samferdselspakke 2 videreføres. Det gjelder både nivå på takster og plassering av bomstasjoner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er det offentliges oppgave å sørge for veibygging og tilrettelegging for kollektivtrafikk. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet er motstander av bypakkekonstruksjoner der bilistene forutsettes å finansiere andre trafikanters transporthverdag gjennom bruk av bompenger. Samtidig innebærer nullvekstmålet at folks frihet til å velge eget transportmiddel innskrenkes. Disse medlemmer vil her vise til Dokument 8:228 S (2022–2023) om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken, der følgende forslag fremmes:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken.»

Bilen er vårt mest fleksible transportmiddel og står for mer enn 80 pst. av persontransporten. Disse medlemmer mener at bilen skal være et mulig transportalternativ for alle, både i by og i bygd. Disse medlemmer viser til at det er bilistene som forutsettes å finansiere det aller meste i denne samferdselspakken, også kollektiv- og sykkelinfrastruktur. Av en ramme på 7 510 mill. kroner forutsettes bilistene å skulle betale 5 745 mill. kroner. Finansieringsopplegget er uakseptabelt og rammer bilister som allerede bærer store avgiftsøkninger gjennomført av Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen.

Disse medlemmer mener at veiutbygging og vedlikehold er et offentlig ansvar, også finansielt, og vil ta et oppgjør med en utvikling der regningen for å bygge ut transportinfrastruktur gjøres til bilistenes ansvar, på toppen av et uholdbart høyt særavgiftsnivå.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet vil avvikle bompengeordningen, og i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2023 slettes den opparbeidede bompengegjelden. Disse medlemmer mener også at staten må ta et større ansvar for større kollektivinvesteringer, og viser i denne forbindelse til Dokument 8:203 S (2022–2023) om billigere og bedre kollektivtrafikk uten bruk av bompenger. Her fremmes også følgende forslag om å avvikle modellen med bypakker:

«Stortinget ber regjeringen avvikle ordningen med bypakker og ikke forlenge slike inngåtte avtaler ut over gjeldende avtaletid.»

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn avvise Prop. 88 S (2022–2023), men vil at veiprosjektene som nå er lagt inn i pakken, skal realiseres som selvstendige prosjekter med offentlig finansiering.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Prop. 88 S (2022–2023) Utbygging og finansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3 i Agder sendes tilbake til regjeringen.

Stortinget ber regjeringen raskt fremme forslag om offentlig finansiert utbygging av veiprosjektene omfattet av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3 i Agder. Det forutsettes bedre fremkommelighet og kortere reisetid for bilistene.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen vil gi økt biltrafikk og klimagassutslipp. Dette medlem mener derfor primært at E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen bør skrinlegges, noe som også vil redusere bompengene, og at man må ta en ny vurdering av bompenger og prosjektene dersom byvekstavtaleforhandlingene ikke skulle vinne fram.