Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen
Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Prop. 88 S (2022–2023) Utbygging
og finansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase
3 i Agder.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, merker seg at det i fase 3 legges
frem en portefølje av prosjekter og tiltak som skal styrke kollektivtransport,
sykkel og gange i tillegg til at finansieringen av E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen
i Kristiansand videreføres. Prosjekter og tiltak skal prioriteres
gjennom porteføljestyring.
Flertallet merker
seg videre at det nå er lokalpolitisk enighet hvor det er lagt til
grunn en egenandel på 15 pst., og at en bompengefinansiert bypakke
skal behandles av Stortinget før det eventuelt er aktuelt å starte forhandlinger
om en byvekstavtale. I samsvar med lokalpolitiske vedtak er det
lagt til grunn en gjennomsnittstakst på inntil 12,50 2021-kroner.
Det er benyttet Regional transportmodell for å beregne fremtidig
trafikk gjennom bomstasjonene i Kristiansand, og det vil inngå totalt
15 bomstasjoner i pakken.
Flertallet merker
seg videre at det statlige bidraget til delfinansiering av E18/E39
omregnet utgjør omtrent 1 510 mill. 2023-kroner, og at det gjenstår
om lag 730 mill. 2023-kroner.
Flertallet merker
seg at Agder fylkeskommune den 13. desember 2021 vedtok å stille
garanti ved selvskyldnerkausjon for et maksimalt låneopptak begrenset
oppad til 2 000 mill. kroner. Garantien må godkjennes av Kommunal-
og distriktsdepartementet.
Flertallet viser
videre til omtale av de aktuelle prosjekter og tiltak i selve proposisjonen.
Flertallet mener
det er viktig å få på plass en byvekstavtale med Kristiansand, som
vil gi et bedre tilbud for kollektivtransport, sykkel og gange,
kutte utslipp og bedre bokvaliteten.
Flertallet viser
til svarbrev fra Samferdselsdepartementet til Representantforslag
218 S (2022–2023) om å utvide nullvekstmålet, som sier at det kan
være aktuelt å starte forhandlinger i år, noe som medfører at en
avtale kan inngås tidligst neste år.
Flertallet viser
videre til at det er naturlig at belønningsmidlene forlenges fram
til en byvekstavtale er på plass.
Et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, vil videre peke spesielt på det lokalpolitiske
vedtaket om at tiltak for kollektivtransport, sykkel og gange skal
prioriteres tidlig i perioden, og at kollektivtilbudet skal forbedres
senest fra det tidspunktet bomtaksten økes.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Sosialistisk
Venstreparti for 2023, hvor Stortinget ber regjeringen ta sikte
på å inngå forhandlinger om byvekstavtale med Kristiansandsregionen
og Nedre Glomma så fort som mulig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det er et sterkt ønske om en byvekstavtale
i Kristiansandsregionen. Dersom enighet om byvekstavtalen ikke oppnås,
skal dagens bomsystem i samferdselspakke 2 videreføres. Det gjelder
både nivå på takster og plassering av bomstasjoner.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er det offentliges oppgave
å sørge for veibygging og tilrettelegging for kollektivtrafikk. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
er motstander av bypakkekonstruksjoner der bilistene forutsettes
å finansiere andre trafikanters transporthverdag gjennom bruk av
bompenger. Samtidig innebærer nullvekstmålet at folks frihet til
å velge eget transportmiddel innskrenkes. Disse
medlemmer vil her vise til Dokument 8:228 S (2022–2023) om
å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken, der følgende forslag fremmes:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken.»
Bilen er vårt mest fleksible transportmiddel
og står for mer enn 80 pst. av persontransporten. Disse
medlemmer mener at bilen skal være et mulig transportalternativ
for alle, både i by og i bygd. Disse medlemmer viser
til at det er bilistene som forutsettes å finansiere det aller meste
i denne samferdselspakken, også kollektiv- og sykkelinfrastruktur.
Av en ramme på 7 510 mill. kroner forutsettes bilistene å skulle
betale 5 745 mill. kroner. Finansieringsopplegget er uakseptabelt
og rammer bilister som allerede bærer store avgiftsøkninger gjennomført
av Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen.
Disse medlemmer mener
at veiutbygging og vedlikehold er et offentlig ansvar, også finansielt,
og vil ta et oppgjør med en utvikling der regningen for å bygge ut
transportinfrastruktur gjøres til bilistenes ansvar, på toppen av
et uholdbart høyt særavgiftsnivå.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil avvikle bompengeordningen, og i Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2023 slettes den opparbeidede bompengegjelden. Disse medlemmer mener også at staten
må ta et større ansvar for større kollektivinvesteringer, og viser
i denne forbindelse til Dokument 8:203 S (2022–2023) om billigere
og bedre kollektivtrafikk uten bruk av bompenger. Her fremmes også
følgende forslag om å avvikle modellen med bypakker:
«Stortinget ber regjeringen avvikle ordningen
med bypakker og ikke forlenge slike inngåtte avtaler ut over gjeldende
avtaletid.»
Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn avvise Prop. 88 S (2022–2023), men vil at veiprosjektene
som nå er lagt inn i pakken, skal realiseres som selvstendige prosjekter
med offentlig finansiering.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Prop. 88 S (2022–2023) Utbygging
og finansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase
3 i Agder sendes tilbake til regjeringen.
Stortinget ber regjeringen raskt fremme forslag
om offentlig finansiert utbygging av veiprosjektene omfattet av
Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 3 i Agder. Det forutsettes
bedre fremkommelighet og kortere reisetid for bilistene.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen vil
gi økt biltrafikk og klimagassutslipp. Dette
medlem mener derfor primært at E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen
bør skrinlegges, noe som også vil redusere bompengene, og at man
må ta en ny vurdering av bompenger og prosjektene dersom byvekstavtaleforhandlingene
ikke skulle vinne fram.