Innledning
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem
forslag om delvis bompengefinansiering av fase 3 av Samferdselspakke
for Kristiansandsregionen. I Kristiansandsregionen inngår kommunene
Kristiansand, Vennesla, Birkenes, Lillesand og Iveland.
I fase 3 legges det frem en portefølje av prosjekter
og tiltak som skal styrke kollektivtransport, sykkel og gange, i
tillegg til at finansieringen av E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen
i Kristiansand videreføres. Formålet med fase 3 er å bygge ut tiltak
som legger til rette for kollektivtransport, sykling og gange, som
vil bidra til å nå nullvekstmålet for persontransport med bil i
Kristiansandsregionen.
Samlet økonomisk ramme for Samferdselspakke for
Kristiansandsregionen fase 3 er beregnet til om lag 7,5 mrd. 2023-kroner.
Finansieringen av pakken er basert på bompenger og statlige, fylkeskommunale
og kommunale midler. I tillegg kommer all merverdiavgift som staten
refunderer til kommunene i Kristiansandsregionen og Agder fylkeskommune
for prosjekter og tiltak i pakken. Det er lagt til grunn at ubrukte
midler fra Samferdselspakkens fase 2 disponeres i fase 3, og kommer
i tillegg til rammene for fase 3. Tilsvarende skal alle økonomiske
forpliktelser knyttet til igangsatte prosjekter og tiltak i fase
2 følges opp i fase 3.
I tråd med Prop. 95 S (2020–2021) og Innst.
320 S (2020–2021) er det lagt til grunn 1 320 mill. 2021-kroner i
statlige midler til delfinansiering av E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen,
omregnet til om lag 1 510 mill. 2023-kroner. Det er bevilget om
lag 780 mill. 2023-kroner til prosjektet før 2024. Det gjenstår
om lag 730 mill. 2023-kroner i statlige midler til E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen.
Samferdselsdepartementet ga i brev av 16. mai
2022 til Kristiansand kommune og Agder fylkeskommune aksept for
en lokal egenandel på minimum 15 pst. i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen
fase 3. I tillegg er det forutsatt at all merverdiavgift som staten
refunderer for disse prosjektene, skal føres tilbake til bypakken.
Det er foreløpig beregnet at investeringer på
lokalt veinett vil kunne være på om lag 3 780 mill. 2023-kroner inkludert
merverdiavgift. Refusjon av merverdiavgift vil utgjøre om lag 550
mill. 2023-kroner. Lokale bidrag fra kommunene i Kristiansandsregionen
og Agder fylkeskommune er foreløpig beregnet til om lag 485 mill. 2023-kroner.
Disse to postene utgjør til sammen om lag 1 035 mill. 2023-kroner.
Endelig nivå på den lokale egenandelen og kompensasjonen for merverdiavgift
er avhengig av hvor stor andel av investeringsmidlene som faktisk
blir brukt til prosjekter og tiltak på det kommunale og fylkeskommunale
veinettet.
Bompengebidraget i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen
fase 3 er beregnet til om lag 5 745 mill. 2023-kroner. Bompengeinnkrevingen
til fase 3 er basert på dagens innkrevingsordning, men det etableres
i tillegg 10 nye bomstasjoner, slik at en større andel av trafikken
i Kristiansand må betale bompenger. Takst- og rabattsystemet videreføres
i all hovedsak fra fase 2 av pakken, men det foreslås å øke grunntakstene
sammenliknet med dagens nivå. Det legges til grunn en innkrevingsperiode
for bypakken på 15 år.
Det er knyttet stor usikkerhet til kostnadene
for prosjektene, blant annet som følge av at flere av prosjektene
og tiltakene er på et tidlig planstadium. Det har videre vært en
sterk prisvekst innen veianlegg de siste årene, som det er en risiko
for at vedvarer. Prosjekter i porteføljestyrte bypakker skal gjennomføres
innenfor den økonomiske rammen for pakken. Kostnadsøkninger og/eller
inntektssvikt i pakken skal håndteres ved å kutte i porteføljen.
Dersom inntektene i pakken blir høyere, og/eller finansieringskostnadene
lavere enn beregnet, vil det bli rom for å gjennomføre flere tiltak
i porteføljen.
Kristiansandsregionen ønsker å komme i posisjon til
å forhandle om en byvekstavtale med staten. Tiltakene i Samferdselspakke
for Kristiansandsregionen fase 3 er bygd på rammene og føringene
for en byvekstavtale. Ytterligere tiltak vil være tema i eventuelle
forhandlinger om en byvekstavtale for Kristiansandsregionen.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
av bypakkens trafikkgrunnlag, finansieringsevne, samlede usikkerhet,
i hvilken grad pakkens innhold er i tråd med tidligere konseptvalg,
og i hvilken grad tiltakene bidrar til å nå nullvekstmålet.
Agder fylkeskommune vedtok den 13. desember 2021
å stille garanti ved selvskyldnerkausjon for et maksimalt låneopptak
for bompengeselskapet Ferde AS, begrenset oppad til 2 000 mill.
kroner for lån til finansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen
fase 3. Den fylkeskommunale garantien må godkjennes av Kommunal-
og distriktsdepartementet.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om delvis
bompengefinansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen
fase 3, vil Statens vegvesen v/Vegdirektoratet inngå prosjektavtale
med bompengeselskapet om innkreving av bompenger. Bompengeselskapet
vil inngå finansieringsavtale med oppdragsgiversiden i bypakken
slik at det stilles midler til utbyggingen i tråd med de forutsetningene
som er lagt til grunn i proposisjonen.