2. Komiteens merknader

2.1 Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre, lederen Grunde Almeland, viser til Prop. 55 L (2022–2023), Endringar i gravplassloven m.m. (digitalisering av gravferdsmeldinga og behandling av personopplysningar).

Komiteen har invitert til å sende inn skriftlige høringsinnspill. Det har kommet to høringsinnspill innen fristen.

Komiteen har merket seg innspillene, og spesielt det felles høringsinnspillet fra KA Arbeidsgiverorganisasjon for kirkelige virksomheter og Kirkerådet, som beskriver at det har vært komplisert å utforme en egen samboerdefinisjon i gravplassloven. Komiteen vurderer at det er behov for en legaldefinisjon på dette området, da problemstillingen antas å øke i omfang fordi mange yngre i økende grad velger samboerskap og ikke giftermål. Komiteen imøteser regjeringens utredning av en legaldefinisjon på dette området.

2.2 Rettslig grunnlag for digitalisering av gravferdsmeldingen

Komiteen stiller seg bak forslaget om digitalisering av gravferdsmeldingen, slik at man kan få lagt til rette for mer effektive og brukervennlige prosesser. Det er tungt å miste sine kjære og mye som skal organiseres når noen dør. I dag registreres gravferdsmeldinger på et papirskjema. Samfunnet har vært gjennom en stor teknologisk utvikling, og det er tidsriktig at også registrering av gravferdsmeldinger skal kunne skje digitalt.

Komiteen støtter forslaget til bestemmelse som gir rettslig grunnlag for deling og utveksling av personopplysninger uten hinder av taushetsplikt, forutsatt at slike delinger er nødvendige for å løse bestemte oppgaver.

2.3 Hvem som fremmer budsjettforslag

Komiteen merker seg at det det innstilles på at det kun er kirkelige gravplassmyndigheter som kan fremsette budsjettforslag til kommunen. Komiteen støtter dette.

2.4 Fristen for å gjennomføre kremasjon

Komiteen støtter forslaget om innføring av like lange frister for etterlatte til å gjennomføre gravferdssermonien ved kremasjon som for kistegravlegging.

2.5 Oppheving av Norske Lov 2-1

Komiteen tilrår at Norske Lov 2-1 fra 1687 oppheves. Den norske kirkes læregrunnlag er nå regulert av kirken selv i kirkeordningen for Den norske kirke.

2.6 Økonomiske og administrative konsekvenser

Komiteen merker seg at det fremgår av saken at endringene som vedtas, i liten eller ingen grad vil ha økonomiske eller administrative konsekvenser, og at et eventuelt bortfall av manuell inntasting av gravferdsskjemaet ved innføring av digitalisering tvert imot kan medføre innsparinger.