3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Torbjørn Vereide og Agnes Nærland Viljugrein, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Eivind Drivenes og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Alf Erik Bergstøl Andersen og Dagfinn Henrik Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til Prop. 48 LS (2022–2023) Endringer i arbeidsmiljøloven (trakassering) og samtykke til ratifikasjon av ILO-konvensjon nr. 190 om avskaffelse av vold og trakassering i arbeidslivet av 21. juni 2019.

En tydelig arbeidsmiljølov der man lovfester rettspraksis om trakassering, også når det gjelder seksuell trakassering, er viktig. At definisjonene som blir tatt med i endringen av § 4-3, er de samme som i likestillings- og diskrimineringsloven, gir en helhetlig definisjon av seksuell trakassering.

Seksuell trakassering er en alvorlig og omfattende samfunnsutfordring. Til tross for metoo, lovforbud mot seksuell trakassering og et nytt lavterskeltilbud for saker om seksuell trakassering ser det ikke ut til at omfanget av seksuell trakassering reduseres. Seksuell trakassering er ikke bare en stor samfunnsutfordring, men også et alvorlig arbeidsmiljøproblem. På arbeidsplassen kan seksuell trakassering skje både fra medarbeidere, ledere og andre man er i kontakt med gjennom arbeidet. Komiteen mener derfor det er viktig å sikre mer åpenhet og å bevisstgjøre arbeidsgivere og arbeidstakere om at seksuell trakassering ikke skal forekomme på arbeidsplassen.

Vold og trakassering på arbeidsplassen er uakseptabelt og uforenlig med anstendig arbeid.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tilrår derfor Stortinget å ratifisere ILO-konvensjon nr. 190 om avskaffelse av vold og trakassering i arbeidslivet.

Komiteen viser for øvrig til sine merknader i forbindelse med forslag til endringer i arbeidsmiljøloven (trakassering), jf. Innst. 353 L (2022–2023).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Prop. 48 LS (2022–2023) Endringer i arbeidsmiljøloven (trakassering) og samtykke til ratifikasjon av ILO-konvensjon nr. 190 om avskaffelse av vold og trakassering i arbeidslivet av 21. juni 2019 og er enige i lovendringene.

Disse medlemmer viser til endringene i ansvarsområdet til verneombudet.

Disse medlemmer sier seg enig i bekymringen og innspillet fra Norges Lastebileier-Forbund og legger til grunn at denne lovendringen ikke øker dagens minimumskrav om 40 timer opplæring for verneombudet.

Norge har en god arbeidsmiljølov, og med disse endringene vil den bli enda bedre. Disse medlemmer er derfor skeptiske til at ILO-konvensjon nr. 190 skal signeres, da konvensjonens innhold allerede er gjeldende rett i Norge.

Disse medlemmer støtter derfor ikke ratifikasjon av ILO-konvensjon nr. 190, men er for endringene i arbeidsmiljøloven §§ 4-3 og 6-2.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at representanter fra Sosialistisk Venstreparti tidligere har fremmet Representantforslag 137 S (2020–2021) om å tydeliggjøre forbud mot seksuell trakassering i arbeidsmiljøloven, jf. Stortingets behandling av Innst. 364 S (2020–2021). Dette medlem viser til at medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet fremmet forslag om endringer i arbeidsmiljøloven slik at arbeidsgivers ansvar for å forebygge og forhindre seksuell trakassering på arbeidsplassen fremgår tydeligere av arbeidsmiljøloven § 4-3, samt at det henvises til likestillings- og diskrimineringsloven i samme paragraf. Dette medlem er derfor glad for at regjeringen i Prop. 48 LS (2022–2023) foreslår en presisering vernet mot trakassering i arbeidsmiljøloven som også innebærer et vern mot seksuell trakassering, og at det inntas definisjoner av trakassering og seksuell trakassering i arbeidsmiljøloven som tilsvarer definisjonene som er inntatt i likestillings- og diskrimineringsloven.

Dette medlem viser videre til skriftlig innspill fra Akademikerne:

«Som vi påpekte i vårt høringssvar er det uheldig at det ikke tydeliggjøres bedre at rettighetsinformasjon har en kostnadsside. Dette gjelder ikke bare Arbeidstilsynets arbeid, men også arbeidet til Likestillings- og diskrimineringsombudet og Diskrimineringsnemnda. Siden forslagene til endringer først og fremst er en tydeliggjøring og presisering av gjeldede rett, antar departementet at ytterligere opplysninger om regelverket vil kunne gjøre det lettere for arbeidstaker å vurdere om vedkommende har blitt utsatt for trakassering eller seksuell trakassering på arbeidsplassen. Vi deler denne vurderingen. Et spørsmål er om en konsekvens av dette kan bli en økning i antall saker om trakassering til Diskrimineringsnemnda. Det er allerede for lang saksbehandlingstid i nemnda, og Akademikerne kan ikke se at proposisjonen berører hvordan en eventuell økning i saksmengde påvirker Diskrimineringsnemnda økonomisk og administrativt. Med utgangspunkt i de konsekvenser proposisjonen selv beskriver at trakassering i arbeidslivet kan få for ansatte, mener Akademikerne at det er svært uheldig om saksbehandlingstiden hos nemnda vedvarer å være lang.»

Dette medlem mener det er viktig at departementet påser at Arbeidstilsynet, Likestillings- og diskrimineringsombudet og Diskrimineringsnemnda har tilstrekkelige ressurser økonomisk og administrativt til å kunne følge opp endringene foreslått i Prop. 48 LS (2022–2023), i tillegg til å følge med på utviklingen i saksbehandlingstiden i Diskrimineringsnemnda.