Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen
Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til representantforslaget om å heve strafferammen for menneskehandel.
Forslaget går ut på å heve strafferammen i straffeloven §§ 257 og
258 om menneskehandel til henholdsvis inntil 10 års og inntil 15
års fengsel.
Komiteen viser også
til statsrådens vurdering av representantforslaget i brev til komiteen
av 21. april 2023. Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at Straffelovrådet nylig har gått
gjennom straffelovens kapittel om seksuallovbrudd, og også vurdert
strafferammene og straffenivåene. I utredningen har rådet blant
annet kommentert forholdet mellom strafferammen i bestemmelsene
om voldtekt og strafferammen i bestemmelsene om menneskehandel.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at utredningen nå er ute på høring, og oppfølging av utredningen
er en prioritert oppgave for regjeringen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener endringer i straffeloven må bygge på et
grundig arbeid. Dette gjelder også heving av strafferammer.
Flertallet viser
til at ved utformingen av straffeloven ga Stortinget uttrykk for
at strafferammene burde være realistiske. Derfor pekte man på at
en heving av den øvre strafferammen for å gi signaler om et høyere straffenivå
for normalovertredelser ofte strider mot målsettingen om mer realistiske
strafferammer.
Flertallet mener
det er grunn til å komme tilbake til spørsmålet om hvorvidt strafferammene
for overtredelse av straffeloven §§ 257 og 258 om menneskehandel bør
endres, etter at Stortinget har behandlet den kommende proposisjonen
om endringer i bestemmelsene i straffelovens kapittel om seksuallovbrudd.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at menneskehandel,
er alvorlige lovbrudd som rammer sårbare mennesker. Etterforskning
av saker som gjelder menneskehandel, har over flere år vært prioritert.
Blant annet har samtlige politidistrikt spesialiserte grupper som
skal arbeide mot menneskehandel.
Disse medlemmer viser
til at politiets erfaringer tilsier at menneskehandel normalt er
krevende å avdekke og iretteføre. Dette skyldes blant annet at det gjerne
er profesjonelle og godt organiserte kriminelle nettverk som står
bak, og at mange fornærmede har lav tillit til politiet og er redde
for å forklare seg, for eksempel av frykt for represalier mot seg
selv eller sin familie i hjemlandet. Disse forholdene gjør det særlig
viktig at straffene som utmåles, er avskrekkende.
Disse medlemmer viser
til at siden menneskehandel ble kriminalisert i 2003, har 4 av 5
fellende dommer i saker om menneskehandel omhandlet utnyttelse til
prostitusjon eller andre seksuelle formål. Ved straffeutmålingen
er det derfor særlig nærliggende å se hen til straffenivåene i dommer
som gjelder seksuallovbrudd, noe som også gjøres i praksis, se f.eks.
Høyesteretts dom i Rt. 2010 s. 733.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til vårt partis standpunkt om
en generell heving av det norske straffenivået, og vil på den bakgrunn
støtte det foreliggende representantforslaget. Disse
medlemmer mener det i forlengelsen av den foreslåtte straffeskjerpelsen
også er naturlig å foreta skjerpelser i de øvrige straffebestemmelser,
slik at man ikke ender opp med en ubalanse i straffenivået som følge
av at det foretas fragmentariske straffeskjerpelser uten tilstrekkelig
blikk for det generelle straffenivået. Disse
medlemmer mener videre at den foreslåtte straffeskjerpelsen
for menneskehandel ikke bør begrenses til ett typetilfelle av menneskehandel,
men at skjerpelsen gjelder for alle former for menneskehandel.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å heve strafferammen i straffeloven §§ 257 og
258 om menneskehandel til henholdsvis inntil 10 års og inntil 15
års fengsel.»
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til
at FNs kvinnediskrimineringskonvensjon stadfester at konvensjonspartene
skal treffe «alle tjenlige tiltak», herunder tiltak i lovs form,
for å gjøre ende på enhver form for handel med kvinner og utnyttelse
av kvinneprostitusjon. Disse medlemmer mener
at det er formålstjenlig å vurdere andre tjenlige tiltak enn økte
strafferammer for å bekjempe menneskehandel.
Disse medlemmer viser
til at et utviklingstrekk de siste årene er at det er større variasjon
i utnyttelsesform og bakgrunn til de utsatte for menneskehandel. Fram
til 2016 kom en stor andel av ofre for menneskehandel til Norge
fra land utenfor EØS-området. Fra 2016 kom det nye grupper med ofre
for menneskehandel til Norge, hovedsakelig fra Øst-Europa. Disse medlemmer viser til at den største
gruppen som ROSA bistod i 2021, var kvinner fra Øst-Europa. Den
russiske krigføringen mot Ukraina har ført til at mange ukrainske
kvinner og barn har flyktet, blant annet til Norge.
Disse medlemmer viser
til at straffesporet, som legger opp til en refleksjonsperiode hvor
ofrene for menneskehandel skal reflektere over om de ønsker å anmelde
forholdet, fremstår som lite relevant for mange EU- og EØS-borgere.
Flere av ofrene for menneskehandel som kommer fra Øst-Europa, er
i et symbiotisk forhold med sine bakpersoner. Bakpersonen kan for
eksempel være en kjæreste eller ektefelle. Det gjør at det kan være
svært vanskelig for offeret å anmelde forholdet. En del velger å
ikke anmelde, fordi konsekvensene av å bryte med familien er for
store.
Disse medlemmer viser
til at blant annet ROSA har ytret et ønske om en dreining vekk fra
politisporet med en refleksjonsperiode og påfølgende anmeldelse, og
over til et nytt spor med andre og mer treffsikre virkemidler for
å få mennesker ut av menneskehandel.
Disse medlemmer viser
til at de fleste som utsettes for menneskehandel, er i en desperat
økonomisk situasjon, ofte med forsørgeransvar. Etter disse medlemmers syn er et av de absolutt
viktigste tiltakene for å hjelpe mennesker ut av menneskehandel
og forhindre kriminalitet, muligheten for en anstendig jobb i det
regulære arbeidsmarkedet. Per i dag eksisterer det imidlertid ingen
landsdekkende tiltak som tar sikte på å oppnå dette. Disse medlemmer viser til at ROSA rapporterer
om at mange derfor står i fare for å havne i nye utnyttelsesforhold
etter å ha vært i kontakt med bistandsapparatet.
Disse medlemmer er
av den formening at implementering av landsdekkende arbeidsrettede
tiltak er et mer naturlig sted å begynne for å bekjempe menneskehandel.
Det vil også være i tråd med internasjonale forpliktelser, noe GRETA
har understreket i sin tredje landrapport om Norges implementering
av menneskehandelskonvensjonen, hvor de anbefaler å:
«(…) further strengthen effective access
to (…) the labour market for victims of trafficking and their economic
and social inclusion through the provision of vocational training
and job placement, raising awareness amongst employers, and the
promotion of micro-businesses, social enterprises and public-private
partnerships, including through state supported employment programmes,
with a view to creating appropriate work opportunities for victims
of trafficking.»
Disse medlemmer mener,
i likhet med blant annet ROSA og GRETA, at et treffsikkert tiltak
for å hindre retrafikkering er å øke kompetansen til ofrene for menneskehandel.
Å gi disse menneskene muligheten til å ta en utdanning som vil gi
dem et yrke og en alternativ kilde til inntekt, vil gjøre ofre for
menneskehandel bedre rustet til å bryte med bakpersoner.
Disse medlemmer viser
videre til at Norge har en avvergingsplikt mot menneskehandel, og
at kompetente myndigheter har en plikt til å identifisere utsatte. Disse medlemmer viser til at ROSA rapporterer
om at det i dag er svært tilfeldig hvem som har kunnskap om hva
menneskehandel er, og hvem som henvises til hjelp. Disse
medlemmer viser videre til at Statsadvokatembetet i Oslo i
2021 kritiserte Oslopolitiet for manglende etterforskning av tvangsarbeid
og ensidig fokus på uttransportering. Norges innsats ble også nedgradert i
USAs globale rapport om menneskehandel.
Disse medlemmer etterlyser
en bredere tilnærming til spørsmålet om hvordan man kan avverge
menneskehandel, og hvordan man kan få flere til å oppsøke hjelp
så tidlig som mulig. Disse medlemmer viser til
at ulike FN-instanser og Europarådets overvåkningsorgan for menneskehandelskonvensjonen
gjentatte ganger har understreket at hjelp til utsatte ikke skal
avhenge av straffesak og begrenses av innvandringspolitiske hensyn.
Menneskehandel må bekjempes, men det lar seg ikke gjøre hvis ikke
hjelpen baseres på utsattes erfaringer og forankres i menneskerettighetene.