Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til forslaget i Dokument 8:140 S (2022–2023) Representantforslag
om umiddelbar stans i planene for nye Oslo universitetssykehus for
å unngå uforsvarlige kutt i helsetjenestene i Oslo-regionen og Helse
Sør-Øst for øvrig.
Komiteen viser til at statsråden
har uttalt seg om forslaget i brev til komiteen av 14. mars 2023.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Komiteen har ikke
avholdt høring i saken.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
mener den planlagte utbyggingen ved OUS truer pasienttilbudet ved
sykehuset da de økonomiske kostnadene ved utbyggingen har ført til
kutt i pasienttilbudet. Komiteen er kjent
med at styret i OUS har vedtatt innsparinger tilsvarende 400 stillinger
i 2023.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
ber om umiddelbar stans i arbeidet med nedleggelse av Ullevål sykehus
og bygging av nytt sykehus på Gaustad, at det gjøres en fullstendig
risikoanalyse knyttet til prosjektene, der også økonomiske konsekvenser
for investeringsprosjektene ved de andre sykehusene i Helse Sør-Øst belyses,
og at det utredes et alternativ til dagens sykehusplaner for Oslo.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, viser til at Kommunal- og distriktsdepartementet
28. februar 2023 vedtok statlige reguleringsplaner for sykehustomtene
på Aker og Gaustad i henhold til Helse Sør-Østs vedtatte planer
for utvikling av Oslo universitetssykehus. Flertallet vil derfor ikke støtte
forslagene fremsatt i Dokument 8:140 S (2022–2023).
Flertallet viser videre til
at et samlet storting i april 2021 vedtok at Aker sykehus skal bli
lokalsykehus for Groruddalens befolkning. Flertallet er opptatt av at
det skal skje så raskt som mulig.
Flertallet vil vise til Innst.
90 S (2021–2022), der komiteen tok for seg spørsmål om utviklingsplanene for
Oslo universitetssykehus, og at det ikke ble flertall på Stortinget
for å endre planene til Helse Sør-Øst. Flertallet viser til de respektive
partiers merknader i nevnte innstilling.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus har
hele veien vært motstandere av å legge ned Ullevål sykehus. Det
har vært stor motstand både lokalt og i flere fagmiljøer mot prosjektet. Disse medlemmer mener
det er noe grunnleggende feil med dagens finansieringssystem når
kostnadene på utbyggingsprosjekter går direkte ut over pasientbehandling
ved allerede eksisterende sykehus. Disse medlemmer ser derfor
med bekymring på alle de store kuttene som er varslet ved OUS for
2023. 400–500 årsverk skal kuttes, samtidig som flere klinikker
og tilbud skal reduseres eller stenges. Dette skjer som en direkte konsekvens
av kostnadene ved det nye storsykehuset på Gaustad.
Disse medlemmer viser også
til Sykehusutvalget, som foreslår nye vurderinger av planlagte prosjekter
for nye sykehus. De peker på at nye sykehusbygg «blir planlagt og
dimensjonert ut fra hva man på kort sikt tror lar seg realisere
innenfor eksisterende økonomiske rammer». Dette kan føre til at
prosjekter blir nedskalert på grunn av dårlig økonomi, eller at
trange budsjetter fører til kutt i pasientbehandlingen.
På bakgrunn av dette
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart stanse arbeidet med nedleggelse av Ullevål
sykehus og bygging av nytt sykehus på Gaustad.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en fullstendig risikoanalyse knyttet
til prosjektet Nye Aker og Nye Rikshospitalet, der også økonomiske
konsekvenser for investeringsprosjektene ved de andre sykehusene
i Helse Sør-Øst belyses.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en sak som grundig utreder et alternativ
til dagens sykehusplaner for Oslo, med en trinnvis utvikling av
Ullevål sykehus som komplett regionsykehus samt etablering av Aker sykehus
som lokalsykehus i Oslo.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets Representantforslag
8:153 S (2022–2023) om å etablere et utbyggingsselskap for sykehus.
Hensikten med forslaget er nettopp å skille budsjettene til drift
og investeringer, slik at man unngår at kostnadsoverskridelser på nye
utbygginger går direkte ut over pasienttilbudet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus peker
på at et samlet fagmiljø ved OUS gjentatte ganger har uttrykt stor
bekymring for både faglig og økonomisk risiko knyttet til prosjektet. Disse medlemmer viser
til innspill fra Legeforeningen sendt til komiteen til dette forslaget:
«Legeforeningen deler
forslagstillernes bekymring for planene som nå er vedtatt for Nye
OUS. Etter vårt syn er det en betydelig risiko og mye usikkerhet
knyttet prosjektet Nye Aker og Nye Rikshospitalet. Det har vært
en vesentlig økning i kostnadene for prosjektet, samtidig er det
svært usikkert om OUS vil kunne nå driftseffektivisering i den størrelsesorden
det legges opp til.
Økonomien i sykehuset
er allerede i dag svært presset, og det er stilt store krav til
innsparinger i alle klinikker som igjen fører til et redusert behandlingstilbud
og personellflukt. Vi stiller spørsmål ved om økonomien for sykehuset
er bærekraftig på sikt.
Legeforeningen frykter
at kombinasjonen av økte byggekostnader og varslede renteøkninger
vil medføre ytterligere nedskaleringer i prosjektet, effektiviseringskrav
og sparing over driftsbudsjettene for å opparbeide nok egenkapital
til lån og avskrivninger. Dette frykter vi vil gå ut over andre
nødvendige byggeprosjekter i Helse Sør-Øst.
Legeforeningen mener
derfor det er behov for en helhetlig gjennomgang og risikoanalyse
av prosjektene ved OUS og konsekvensene disse har for andre byggeprosjekter
i Helse Sør-Øst.»
Disse medlemmer deler fagmiljøenes
bekymring for at utbyggingen på OUS vil gå ut over både drift og
investeringer, ikke bare i Oslo, men i hele Helse Sør-Øst.