Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til representantforslag om bedre utnyttelse av FOT-ruter. Komiteen viser også til statsrådens brev 27. mars i år, som følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen merker seg at intensjonen med forslaget er å effektivisere FOT-rutetilbudet slik at det reduserer reisetid og reiseutgifter for den enkelte, samt å skape insentiver for bedre klima- og miljøtilpasning av tilbudet. Komiteen merker seg også at forslagsstillerne ønsker Bardufoss lufthavn innlemmet i neste FOT-ruteavtale.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er glade for at forslagsstillerne fremhever den viktige rollen FOT-rutene og kortbanenettet i Norge har. Disse medlemmer viser til at regjeringen har varslet det største løftet i nyere tid på FOT-rutene, med satsing på økt kapasitet, flere avganger og halvering av maksimalpris.

Disse medlemmer viser til at regjeringens stortingsmelding om en bærekraftig og sikker luftfart allerede legger de store linjene for hvordan staten legger opp til en bærekraftig og fremtidsrettet luftfart, hvor også kortbanenettet inngår som en viktig del av kollektivtilbudet.

Disse medlemmer viser til at Forsvaret kjøper tjenester mellom Bardufoss lufthavn og Oslo lufthavn. Videre viser disse medlemmer til at EØS-avtalen setter begrensninger i kjøp av FOT-ruter på strekninger der det er grunnlag for kommersiell drift. Disse medlemmer peker likevel på at det på enkeltstrekninger kan oppstå en situasjon hvor prisene blir unaturlig høye på grunn av enkelte aktører sitt behov for setekapasitet.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti merker seg hvor viktig FOT-rutene er for distriktene, noe vi tydeliggjør gjennom våre merknader til Meld. St. 10 (2022–2023) Bærekraftig og sikker luftfart (jf. Innst. 301 S (2022–2023)). Disse medlemmer forutsetter at departementet innretter rutetilbudet så godt det lar seg gjøre i samråd med lokale høringsinstanser. Det er også departementet som bør vurdere om Bardufoss skal inkluderes i FOT-rutene.

Komiteens medlem fra Venstre påpeker at Norge er et geografisk langstrakt land, med relativt spredt bosetting. Dette er hovedgrunnen for at man er avhengig av at staten kompletterer flytilbudet der de kommersielle aktørene uteblir. Det skjer gjennom «forpliktelser til offentlig tjenesteytelse» (FOT), der det stilles krav til billettpris, kapasitet, frekvens, ruteføring og så videre.

Dette medlem mener rutetilbudet må opprettholdes og forbedres, samtidig som det bør vurderes hvordan man kan sikre ikke-kommersielle ruter med lavere priser enn i dag gjennom offentlige rutekjøp, der det ikke finnes gode alternativ til fly.

Dette medlem viser til at det statlige flyrutekjøpet i dag sikrer at det finnes et flyrutetilbud ved alle lufthavnene i Avinor-systemet, og alle lufthavnene i Nord-Norge har FOT-ruter – unntatt Bardufoss lufthavn. Bardufoss lufthavn ligger utenfor FOT-rutenettverket til tross for et stort omland i Midt-Troms og til tross for at indre Troms er et kjerneområde for Forsvaret med Hærens og Brigade Nords ledelse lokalisert til Bardufoss. Luftforsvarets flygeskole og UiT Norges arktiske universitet benytter Bardufoss som campus for landets eneste offentlige pilotutdanning. Bardufoss videregående skole har landslinje for flyfag, med ekstra klasse for Forsvaret.

Dette medlem har merket seg at dagens tilbud ved Bardufoss lufthavn oppleves som utilstrekkelig og sterkt fordyrende for pasientreiser, næringslivet, privatreisende og i stor grad for Forsvarets personell. Bardufoss lufthavn har i dag kun flyruter etter anbud fra Forsvaret, og de går kun tur/retur Gardermoen. Skal man til steder som Trondheim, Bodø, Vesterålen eller Finnmark, må man først kjøres eller transporteres ut av Midt-Troms for å slippe omveien via Gardermoen. Forsvarets rute tilfredsstiller bare delvis Forsvarets behov og er ikke tilpasset næringsliv og innbyggere i Midt-Troms.

Dette medlem understreker at Bardufoss lufthavn drives av Forsvaret, noe som i seg selv er en lettelse for Avinor. Det kan likevel ikke være noe argument eller en logisk grunn til å holde Bardufoss utenfor FOT-rutenettet. Andøya lufthavn er sånn sett i samme situasjon som Bardufoss, men har FOT-ruter.

Dette medlem ønsker, i tråd med Meld. St. 10 (2022–2023), en rask innfasing av nullutslippsfly, slik at økt rutefrekvens ikke medfører utslippsøkning. I denne forbindelse viser dette medlem til Venstres merknader i Innst. 301 S (2022–2023) til Meld. St. 10 (2022–2023).

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen innrette FOT-rutetilbudet bedre, slik at det reduserer omveier og senker reisetid og reiseutgifter til og fra landets lufthavner utenfor storbyene.»

«Stortinget ber regjeringen legge inn Bardufoss lufthavn i neste FOT-ruteavtale.»

«Stortinget ber regjeringen tilpasse kompensasjonsbeløp og avgiftsstruktur for å få til en bedre miljø- og klimamessig innretning av FOT-ruter.»

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med en sak der det vurderes hvordan flyrutene gjennom FOT-rutetilbudet kan gjøres billigere for forbrukerne.»