Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og leiaren Lene
Vågslid, frå Høgre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari
Holm Lønseth, frå Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland
og Kari Mette Prestrud, frå Framstegspartiet, Helge André Njåstad
og Erlend Wiborg, frå Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad,
og frå Raudt, Tobias Drevland Lund, viser til representantforslaget
om ein lokaliseringspolitikk for statlege verksemder som sikrar
utvikling av sterke og mangfaldige arbeidsmarknadsregionar rundt
større byar på Sørlandet, på Vestlandet, i Trøndelag og i Nord-Noreg. Bakgrunnen
for framlegget er at regjeringa 12. august 2022 endra retningslinene
for lokalisering av statlege arbeidsplassar og statleg tenesteproduksjon.
I dei siste retningslinene
frå regjeringa Solberg av 8. november 2019 stod det at ved lokalisering
av statlege arbeidsplassar skal ein vurdere mogleg utflytting frå Oslo
og sentrale kommunar i Oslo-området. Regjeringa Støre la til i denne
teksten «eller andre av dei største byane».
Komiteen oppfattar at dette
er kjernen i framlegget.
Komiteen viser til at statsråden
kommenterte framlegget i brev av 12. april 2023.
I brevet gjer statsråden
greie for statistikk for lokalisering av statlege arbeidsplassar.
Statsråden skriv i si vurdering at framlegget vil innebere ein ny
praksis for tilhøvet mellom storting og regjering. Statsråden opplyser
vidare at dette vanlegvis også er eit tema i meldingar til Stortinget
om distrikts- og regionalpolitikk, og at det òg vil bli eit tema
i den varsla meldinga om dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser til
at regjeringen i 2022 endret retningslinjene for lokalisering av
statlige arbeidsplasser. Da ble det lagt til at nye og omlokaliserte
statlige virksomheter som hovedregel ikke skal lokaliseres i Oslo-regionen
eller andre av de største byene. Vekst i eksisterende virksomheter
med en regional struktur skal også i hovedsak skje utenfor storbyene,
og en skal alltid vurdere minst ett alternativ i en middels eller
lite sentral kommune når en vurderer hvor en virksomhet skal lokaliseres. Flertallet viser til
at retningslinjer for lokalisering av statlige arbeidsplasser og
statlig tjenesteproduksjon er et sentralt verktøy for å ivareta
statlige lokaliseringspolitiske mål. Flertallet viser til statsrådens
svarbrev, der det står at definisjonene av hva som blir definert
som de største byene, vil bli avklart i hver enkelt lokaliseringssak.
Ingen byer er navngitt. Retningslinjene utelukker ikke at statlige
arbeidsplasser kan bli lokalisert i større byer som Bergen og Trondheim.
Dette vil avhenge av hvilken type statlig virksomhet og arbeidsplasser
det er snakk om. I hver enkelt sak vil sektorhensyn og lokaliseringspolitiske
hensyn bli vurdert og sett i sammenheng. Flertallet viser til svarbrevet
fra statsråden, der det fremgår at om lag 30 pst. av statlige arbeidsplasser
er omfattet av retningslinjene. Ifølge SSBs sysselsettingsstatistikk
er det om lag 325 000 statlig sysselsatte i landet, noe som er om
lag 11,6 pst. av alle sysselsatte. Staten er i stor grad lokalisert
i sentrale områder. Statlig sysselsetting utgjør i gjennomsnitt
om lag 14 pst. i de mest sentrale kommunene (sentralitet 1 og 2),
mens den i gjennomsnitt er 4 og 7 pst. i de minst sentrale kommunene
(sentralitet 6 og 5). Flertallet viser
til at det i Hurdalsplattformen slås fast at det skal bygges sterke kompetansemiljø
i hele landet gjennom en jevnere fordeling av offentlige arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det er et selvstendig
mål å flytte makt og myndighet ut av Oslo og ut i hele landet. Det
er viktig for å sikre gode tjenester og spre makt og kompetansearbeidsplasser. Disse medlemmer mener
derfor statlige arbeidsplasser bør lokaliseres i både større og
mindre byer, og at det må foretas en konkret vurdering i hvert enkelt
tilfelle. Disse
medlemmer mener det primære målet er å sørge for økt utflytting
og nyetablering av statlige arbeidsplasser utenfor Oslo-området. Disse medlemmer mener
regionbyene, for eksempel Bergen, Trondheim og Stavanger, spiller en
viktig rolle for vekst og verdiskaping i hele landet og for å bidra
til vekst i sitt omland. Sammen med kommuner i distriktene rundt
er regionbyene viktige for å skape gode, sterke regioner og for
å hindre sterkere sentralisering til det sentrale Østlandsområdet. Disse medlemmer mener
regjeringens nye statlige retningslinjer for lokalisering av statlige
arbeidsplasser undergraver regionbyenes rolle og i praksis kan bidra
til å svekke regionenes vekstkraft. Disse medlemmer stiller seg
uforstående til at Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjering
setter likhetstegn mellom Oslo-området og de ulike storbyområdene
i Norge.
Disse medlemmer merker seg
at Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjering har sørget for å
flytte flere arbeidsplasser fra byene omkring i landet og inn til Oslo. Disse medlemmer viser
blant annet til at regjeringen ikke etablerte det planlagte Eksportstrategirådet
i Ålesund og heller valgte å legge denne funksjonen til Oslo. Videre
har Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjering planer om å legge
ned en rekke statlige arbeidsplasser som er etablert utenfor Oslo,
for eksempel Eldreombudet.
Disse medlemmer viser til at
det var viktig for regjeringen Solberg å sikre både nyetablering
og utflytting av statlige arbeidsplasser fra Oslo-området. Mellom 2013
og 2020 ble det flyttet ut eller etablert i overkant av 1 200 statlige
arbeidsplasser utenfor Oslo-området. Mange av disse ble også etablert
utenfor de største byområdene. Disse medlemmer støtter at
det etableres flere statlige arbeidsplasser utenfor de store byområdene.
Disse medlemmer merker seg
statsrådens svarbrev, hvor det vises til at det var en vekst i statlige
arbeidsplasser mellom 2013 og 2022, og at denne veksten skal være
høyere i de store byområdene enn i landet for øvrig. Disse medlemmer merker
seg at statsråden henviser til SSBs sysselsettingsstatistikk. Disse medlemmer merker
seg at SSBs definisjon av sysselsatte i staten er noe annet enn
statlige arbeidsplasser som er omfattet av de statlige retningslinjene
for lokalisering. Disse
medlemmer merker seg at statsråden derfor henviser til en
vekst i antall ansatte i departementene, direktoratene, statsforvalterne
og underliggende etater, men også tjenesteytende virksomhet som
ytes av politiet, domstolene, Forsvaret, universitets- og høyskolesektoren
og helseforetakene. Disse
medlemmer viser til at det kun er kommuner i sentralitetsklasse
seks som har hatt en reduksjon i antall ansatte i staten, og at
alle øvrige sentralitetsklasser har opplevd vekst i antall statlig
ansatte. Mye av veksten i statlige arbeidsplasser kom mellom 2013
og 2022 innenfor eksisterende institusjoner innenfor helsesektoren
og universitets- og høyskolesektoren. Disse medlemmer viser til at
dette er funksjoner alle har et behov for, uavhengig av hvor de bor,
og at en styrking av helsetjenesten og utdanningssektoren er et
gode for samfunnet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i en kongelig resolusjon datert 12. august 2022 endret
på retningslinjene for lokalisering av statlige arbeidsplasser og
tjenesteproduksjon. Disse
medlemmer viser til at under regjeringen Solberg var formålet
uttrykt slik:
«Den statlige lokaliseringspolitikken
skal, ved oppfølgingen av disse retningslinjene, medvirke til at
nye og omlokaliserte statlige virksomheter i hovedsak blir lokalisert
utenfor Oslo og sentrale kommuner i Oslo-området.»
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Støre endret formålet i retningslinjene for lokalisering
av statlige arbeidsplasser slik:
«Den statlige lokaliseringspolitikken
skal, ved oppfølgingen av disse retningslinjene, medvirke til at
nye og omlokaliserte statlige virksomheter i hovedsak blir lokalisert
utenfor Oslo, sentrale kommuner i Oslo-området eller andre av de
største byene.»
Disse medlemmer uttrykker at
regjeringen med de nye retningslinjene for lokalisering av statlige arbeidsplasser
og tjenesteproduksjon vil svekke muligheten til å spre fagmiljøer
til andre sterke byer enn Oslo. Disse medlemmer viser til at
å spre fagmiljøer rundt i de andre storbyene enn Oslo vil være en
styrke og vil bygge opp sterke regioner.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti understreker betydningen av
å lokalisere statlige arbeidsplasser over hele landet. Dette er
viktig for utviklingen lokalt og kan ha store ringvirkninger for
næringsliv og samfunn enten det er i tett eller spredt befolkede
områder. Selv om statlige virksomheter og arbeidsplasser i stor
grad er lokalisert i sentrale områder, er de også til stede i de
minst sentrale kommunene. Dette medlem viser til at retningslinjene
for lokalisering av statlige arbeidsplasser og statlig tjenesteproduksjon
er et viktig verktøy for å sikre at ulike lokaliseringer vurderes
grundig ved oppstart eller omorganisering av statlige virksomheter,
slik at en unngår at denne typen virksomheter automatisk legges
til Oslo. Dette
medlem mener det er viktig at lokaliseringsspørsmål vurderes
i hvert enkelt tilfelle, og at kravene som stilles i retningslinjene, følges. Dette medlem mener
at større byer og byområder ikke bør sidestilles med Oslo når det
gjelder hvor nye og omlokaliserte statlige arbeidsplasser og virksomheter
skal kunne lokaliseres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i retningslinjene for lokalisering av statlige arbeidsplasser
om ikke å sidestille større byer og byområder med Oslo når det gjelder
hvor nye og omlokaliserte statlige arbeidsplasser og virksomheter
skal lokaliseres.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at det under regjeringen Solberg skjedde
en utstrakt sentralisering. I tillegg til sentralisering av demokratiske
institusjoner gjennom tvangssammenslåinger av kommuner og fylkeskommuner
ble distriktene og de mindre byene fratatt viktige offentlige arbeidsplasser
og institusjoner. Dette
medlem viser i denne sammenhengen blant annet til den såkalte
nærpolitireformen med sentralisering av viktige tjenester som utsteding
av pass og nedlegging av en rekke lensmannskontorer, nedlegging
av skattekontorer, redusert postombæring og nedlegging av lokalsykehus. Dette medlem mener
på denne bakgrunn at partiene som deltok i regjeringen Solberg,
ikke har særlig tyngde i spørsmål om å desentralisere offentlige
arbeidsplasser. Dette
medlem viser til at det i partiet Rødts partiprogram er fremhevet
at etableringen av nye offentlige arbeidsplasser i så stor grad
som mulig må lokaliseres utenfor de store byene, og at de statlige
arbeidsplassene som har blitt frarøvet distriktene, må erstattes.
Det er dette medlems oppfatning
at det nye vurderingskriteriet statsråden viser til i sitt svarbrev
om å vurdere et lokaliseringsalternativ i en middels eller lite sentral
kommune, ivaretar disse målsettingene på en god måte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, mener det
er avgjørende å legge til rette for at statlige arbeidsplasser kommer
hele landet til gode og blir spredt geografisk. Flertallet viser til statsrådens
svarbrev, der det framgår at hva som blir definert som «de største
byene» i retningslinjene, vil bli avklart i hver enkelt lokaliseringssak, og
at ingen byer er navngitte. Flertallet viser til at retningslinjene
ikke utelukker at statlige arbeidsplasser kan bli lokalisert i større
byer som for eksempel Bergen og Trondheim. Det vil avhenge av hvilken
type arbeidsplasser det er snakk om. Formålet med retningslinjene
er å sikre at hver enkelt lokaliseringssak blir tilstrekkelig utredet,
og at den endelige løsningen støtter best mulig opp om både sektormål
og lokaliseringspolitiske mål. Flertallet viser til at den
til enhver tid sittende regjering har ansvar for å legge til rette
for at statlige virksomheter kan utføre sine oppgaver og sin rolle
i tråd med mål og føringer.