Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til proposisjonen. Komiteen har invitert til skriftlige høringsinnspill, og det kom ett innspill innen fristen. Komiteen viser til at det i proposisjonen foreslås endringer i utlendingsloven. Proposisjonen inneholder forslag til regler som åpner for at Utlendingsnemnda (UNE) kan avholde nemndmøter uten at alle deltakerne er fysisk til stede (fjernmøter). Hovedregelen skal imidlertid fremdeles være fysiske nemndmøter. Det fremmes også forslag til særregler om avgjørelsesform i UNE i saker som gjelder klage over avslag på tilskudd til assistert retur og tvangsretur, i tillegg til enkelte endringer som gjelder oppnevning av nemndmedlemmer og oppnevning av faste nemndmedlemmer til stornemnda.

Komiteen viser til at det i proposisjonen foreslås at § 78 annet ledd første punktum skal lyde: «Ved behandling av saker i stornemnd deltar nemndledere og fire nemndmedlemmer.» Gjeldende § 78 annet ledd første punktum lyder: «Ved behandling av saker i stornemnd deltar tre nemndledere og fire nemndmedlemmer.» Det er ikke foreslått endringer knyttet til denne bestemmelsen i proposisjonen, og komiteen anser det som en åpenbar inkurie at ordet «tre» har falt ut i lovforslaget, og foreslår at ordet tas inn i § 78 annet ledd første punktum.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til den argumentasjonen som departementet fører i Prop. 67 L (2022–2023). Disse medlemmer mener det mest tungtveiende hensynet når det foreslås nye lovendringer for utlendingsforvaltningen, må være rettssikkerheten til utlendingen som berøres av saksbehandlingen i Utlendingsnemnda (UNE). Disse medlemmer er derfor glade for at departementet har foreslått endringer som innebærer styrket rett for utlendingen, advokater og partshjelpere til å møte for stornemnda. Det vil være en styrking av rettssikkerheten om retten til å møte for stornemnda forsterkes, og disse medlemmer håper statsråden og departementet vil fremlegge disse varslede forskriftsendringene snarlig.

Disse medlemmer mener i likhet med NOAS at det klare utgangspunktet bør være at nemndmøter avholdes med alle møtets deltakere samlet på samme sted, da dette er det klart mest egnede formatet for de saker nemnda stort sett behandler. Dette gir bedre grunnlag for god kommunikasjon mellom de deltakende parter og reduserer sjansene for at det oppstår misforståelser og feiltolkninger. Disse medlemmer mener likevel, i likhet med det skriftlige innspillet fra NOAS, at det kan være hensiktsmessig i enkelte saker å gjennomføre digitale nemndmøter (fjernmøter), da dette i enkelte tilfeller vil være mer hensiktsmessig for de involverte partene, da særlig utlendingen som berøres av saksbehandlingen i UNE. Disse medlemmer støtter derfor forslaget om en hjemmel som gjør det mulig å avholde nemndmøter som fjernmøter, og at utlendingen skal gis mulighet til å uttale seg før denne beslutningen fattes, samt at det skal foreligge et samtykke fra utlendingen til å delta ved gjennomføring av nemndmøter med fjernmøteteknologi.

Disse medlemmer støtter ikke forslaget om endring i reglene om klagebehandling i UNE i saker om tilskudd til retur, med henvisning til høringsinnspillet til NOAS omtalt i punkt 4.4 i Prop. 67 L (2022–2023). Disse medlemmer er enige med høringsinstansen i at det er viktig at prinsipielle spørsmål om tilskudd til retur kan behandles av en nemnd, og at det foreligger et regelverk som sikrer denne muligheten. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn stemme imot lovforslagets § 76 annet ledd annet punktum og § 90 a nytt tredje ledd.

Disse medlemmer støtter ikke forslaget til endring av oppnevning av stornemndsmedlemmer, der det foreslås å gå bort fra dagens ordning med at departementet oppnevner faste nemndmedlemmer til stornemnda. Disse medlemmer mener, i likhet med NOAS, at dette kan medføre en svekkelse av stornemnda som behandlingsform dersom departementets forslag om at nemndmedlemmer som skal delta i stornemndmøter, trekkes ut på samme måte som til nemndmøter ellers. Disse medlemmer viser til at stornemndmedlemmene oppnevnes i kraft av sine erfaringer og den kompetansen de har opparbeidet i tiden før de foreslås som nemndmedlemmer, og at det er nettopp disse erfaringene og denne kompetansen som legges til grunn for at de foreslås som stornemndmedlemmer i utgangspunktet. Disse medlemmer mener det er viktig å huske at de som foreslås som stornemndmedlemmer, per nå har både erfaring, kunnskap og engasjement for feltet som gjør at de er bedre egnet til å ta gode vurderinger av prinsipielle spørsmål, og at det er viktig med erfarne, kunnskapsrike mennesker som skal ta disse avgjørelsene. Disse medlemmer frykter at de endringene departementet har foreslått, vil medføre en risiko for at kvaliteten på avgjørelsene i stornemnda og selve legitimiteten til stornemnda svekkes betydelig.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her skal § 78 annet ledd lyde:

Ved behandling av saker i stornemnd deltar tre nemndledere og fire nemndmedlemmer. To av nemndmedlemmene trekkes ut blant dem som er oppnevnt etter forslag fra statsforvalterne, Norges Juristforbund og Samfunnsviterne. De andre to trekkes ut blant dem som er oppnevnt etter forslag fra frivillige organisasjoner. Nemndlederne deltar i, og en av dem leder, stornemnda i henhold til fastsatt ordning. Medlemmene og varamedlemmene oppnevnes av departementet for fire år. Kongen kan gi regler om hvilke saker som skal behandles i stornemnd, og om myndighet til å avgjøre hvorvidt en sak som er brakt inn for behandling i stornemnda, skal antas til behandling.»