Proposisjonens
hovedinnhold
Kommunal- og distriktsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om endringer i kommuneloven. Noen
av lovendringsforslagene er kun av lovteknisk art, og noen innebærer
innholdsmessige justeringer. Det pekes på at flere av lovendringene
departementet foreslår, vil ha betydning ved konstitueringene som
skal skje i kommuner og fylkeskommuner etter kommunestyre- og fylkestingsvalget
høsten 2023.
Departementet foreslår
endringer i reglene om arbeidsutvalg. I stedet for at kommunestyret
velger settemedlemmer og nye medlemmer til arbeidsutvalg, foreslår
departementet at det folkevalgte organet som opprettet arbeidsutvalget,
selv får myndighet til å gjøre dette. I tillegg foreslår departementet
å tydeliggjøre at det folkevalgte organet som opprettet arbeidsutvalget,
selv skal få bestemme om arbeidsutvalget skal omorganiseres eller
nedlegges. Forslagene vil gjøre det enklere for det folkevalgte
organet som opprettet arbeidsutvalget, å gjøre endringer. Departementet
foreslår videre at de lovpålagte medvirkningsrådene skal få mulighet
til å opprette arbeidsutvalg. En slik lovendring er etterspurt av
medvirkningsrådene og vil gjøre medvirkningsrådene bedre i stand
til å ivareta sin rolle.
Videre foreslår departementet
endringer i reglene om valg i folkevalgte organer. Departementet
foreslår at forholdsvalg kan gjennomføres ved å vise stemmetegn, som
et alternativ til skriftlig avstemning. Departementet foreslår videre
at loven uttrykkelig slår fast at flertallsvalg skal gjennomføres
åpent ved å vise stemmetegn. Flertallsvalg gjelder ved valg av leder
og nestleder i folkevalgte organer og ved ansettelse av kommunedirektør
og eventuelle kommunale ombud. Det vil si at det ikke vil være adgang
til å gjennomføre skriftlig avstemning ved slike valg. I proposisjonen
foreslås det likevel et unntak for ungdomsråd, slik at hvert enkelt medlem
av ungdomsråd kan kreve skriftlig avstemning ved valg av leder og
nestleder. Bakgrunnen for dette unntaket er innspill i høringen
om at åpne personvalg for mindreårige folkevalgte kan høyne terskelen
for å stille til valg som leder og nestleder i ungdomsråd.
Etter dagens regulering
må rekkefølgen på listen for varamedlemmer følges ved valg av settemedlemmer. Departementet
foreslår å utvide kretsen av hvem som kan velges som settemedlemmer,
slik at det ikke blir et krav å følge listen over varamedlemmer.
De foreslåtte endringene i reglene om settemedlemmer vil gi et mer fleksibelt
system og større frihet til kommunene.
Proposisjonen inneholder
også forslag til klargjøringer i loven. Departementet foreslår at
det kommer tydelig fram av loven at det er kommunestyret, ikke kommunedirektøren,
som ansetter eventuelle kommunale ombud. Dette er et unntak fra
hovedregelen om at kommunedirektøren ansetter til stillinger i kommunen,
og begrunnes med den uavhengige stillingen eventuelle kommunale
ombud skal ha i kommunen. Videre foreslår departementet å tydeliggjøre
at det bare er medlemmene av det folkevalgte organet som har møte, tale-
og forslagsrett i organet, med mindre noe annet følger av lov. Dette
er en presisering av gjeldende rett. Bakgrunnen for dette forslaget
er at departementet har mottatt flere spørsmål om møte-, tale- og
forslagsrett, noe som tyder på at dagens regulering ikke er klar
nok.
Departementet foreslår
også to nye forskriftshjemler for å kunne vedta regler om minimumsavdrag
på lån. På bakgrunn av innspill i høringen foreslår departementet
at forskriftshjemlene skal åpne for at det kan gis unntak fra bestemte
krav i lov.
Kommuneloven regulerer
både kommunenes og fylkeskommunenes virksomhet. For å forenkle framstillingen
bruker departementet kommune som felles betegnelse for kommune og
fylkeskommune, og formannskap som felles betegnelse for formannskap
og fylkesutvalg, hvis ikke noe annet framgår av sammenhengen. På samme
måte omtaler departementet bare kommunale organer selv om framstillingen
også gjelder for fylkeskommunale organer.
Det vises til proposisjonen
for nærmere omtale av de enkelte endringsforslagene: om arbeidsutvalg
i punkt 3, om valg og avstemning i punkt 4, om andre endringer i
kommuneloven i punkt 5, om forholdet til Longyearbyen lokalstyre
i punkt 6 og om retting av inkurier i punkt 7.