vedtak til lov
om endringar i lov
om interkommunale selskaper (møteoffentlegheit, økonomiforvaltning
m.m.)
I
I lov 29. januar
1999 nr. 6 om interkommunale selskaper blir desse endringane gjorde:
§ 4 tredje ledd skal lyde:
Selskapsavtalen skal
i det minste angi følgende:
-
1. selskapets foretaksnavn
-
2. angivelse av
deltakerne
-
3. selskapets formål
-
4. den kommunen der selskapet
har sitt hovedkontor
-
5. antallet eller laveste og høyeste
antall styremedlemmer
-
6. deltakernes innskuddsplikt
og plikt til å foreta andre ytelser overfor selskapet
-
7. den enkelte deltakers
eierandel i selskapet og den enkelte deltakers ansvarsandel i selskapet
dersom denne avviker fra eierandelen
-
8. antall medlemmer
av representantskapet og hvor mange medlemmer den enkelte deltaker
oppnevner
-
9. annet som etter
lov skal fastsettes i selskapsavtalen.
§ 6 første og andre ledd
skal lyde:
Selskapet skal ha
et representantskap hvor samtlige deltakere er representert med
minst én representant. Vedkommende kommunestyre eller fylkesting
oppnevner selv sine representanter. Er et interkommunalt selskap
deltaker, oppnevner selskapets representantskap dets representanter.
Det skal oppnevnes minst to
varamedlemmer for hvert faste medlem. Hvis ikke annet
er fastsatt i selskapsavtalen, velger representantskapet selv sin
leder og nestleder. Godtgjøringen
til lederen og nestlederen fastsettes av representantskapet selv.
Kommunestyret eller
fylkestinget bestemmer selv om dets representanter skal velges ved
forholdsvalg, avtalevalg eller
flertallsvalg. Det samme gjelder
når representantskapet i et interkommunalt selskap skal velge sine representanter.
§ 7 første ledd andre punktum
skal lyde:
Representantskapet
er selskapets øverste myndighet og behandler selskapets økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap
og årsberetning og andre saker som etter loven eller selskapsavtalen
skal behandles i representantskapet.
§ 8 andre til femte ledd
skal lyde:
Møter i representantskapet
i et interkommunalt selskap som er omfattet av offentleglova, skal
kunngjøres på en hensiktsmessig måte, også hvis det antas at møte
vil bli helt eller delvis lukket etter § 8 a første ledd.
Innkallingen til et representantskapsmøte
skal skje med minst fire ukers varsel og skal inneholde sakliste. De
enkelte deltakerne skal
med samme frist varsles om innkallingen og saklisten.
Representantskapets
leder kan innkalle representantskapet med kortere frist i tilfeller
hvor dette er påtrengende nødvendig.
Saklisten og andre
møtedokumenter som ikke er unntatt fra offentlighet, skal være tilgjengelige
for allmennheten hos interkommunale selskaper som er omfattet av
offentleglova.
Ny § 8 a skal lyde:
§ 8 a Møte i representantskapet
Reglene om møteoffentlighet
i kommuneloven §§ 11-5 og 11-6 gjelder tilsvarende for representantskapsmøter
i interkommunale selskaper som er omfattet av offentleglova. Hvis
det blir vedtatt at et møte skal lukkes ved behandlingen av en sak,
skal hjemmelen for lukkingen tas inn i protokollen.
Representantskapet
kan treffe vedtak om at møter kan gjennomføres som fjernmøter. Fjernmøter
innebærer at deltakerne ikke sitter i samme lokale, men at de via
tekniske hjelpemidler likevel kan se, høre og kommunisere med hverandre.
Kravene som ellers gjelder for representantskapsmøte, gjelder også
for fjernmøter.
§ 9 fjerde og åttande ledd
blir oppheva. Noverande femte til sjuande ledd blir fjerde til sjette
ledd.
Ny § 9 a skal lyde:
§ 9 a Protokoll
Møtelederen skal
sørge for at det føres protokoll fra møtet. Protokollen skal underskrives av møtelederen og
to av representantskapets medlemmer som velges ved møtets begynnelse.
Medlemmene kan benytte elektronisk signatur for å signere protokollen.
Styrets medlemmer og daglig leder har rett til å få sitt syn på
en sak innført i protokollen.
Med unntak av delene
som er unntatt fra offentlighet, skal protokoller fra møter i representantskapet
i interkommunale selskaper som er omfattet av offentleglova, være
tilgjengelige for allmennheten.
§ 10 første ledd skal lyde:
Selskapet skal ha
et styre på minst tre medlemmer. Dersom de ansatte skal velge styremedlemmer
etter åttende eller niende ledd i paragrafen her, skal styret ha minst
fem medlemmer. Dersom de ansatte skal velge styremedlemmer etter
tiende ledd i paragrafen her, skal styret ha minst syv medlemmer. Dersom selskapsavtalen angir laveste
og høyeste antall styremedlemmer, bestemmer representantskapet antallet
styremedlemmer innenfor intervallet, jf. § 4 nr. 5. Reglene
i aksjeloven § 20-6 om representasjon av begge kjønn i styret gjelder tilsvarende. Representantskapet fastsetter selv
godtgjøringen til styremedlemmene.
§ 12 tredje ledd skal lyde:
Styret kan treffe
vedtak om at møter kan gjennomføres som fjernmøter i samsvar med
reglene i § 8 a andre ledd.
Kravene som ellers gjelder for styremøter, gjelder også for fjernmøter.
§ 13 første ledd skal lyde:
Forvaltningen av
selskapet hører under styret. Styret skal
-
1. sørge for en forsvarlig organisering av
selskapets virksomhet
-
2. se til at virksomheten
drives i samsvar med selskapets formål, selskapsavtalen, selskapets økonomiplan og årsbudsjett
og andre vedtak og retningslinjer fastsatt av representantskapet
-
3. holde seg orientert om selskapets
økonomiske stilling
-
4. se til at selskapets virksomhet,
regnskap og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende
kontroll.
§ 15 overskriften skal
lyde:
Inhabilitet og taushetsplikt
§ 15 nytt andre ledd skal
lyde:
Taushetsplikten
etter forvaltningsloven §§ 13 til 13 g gjelder tilsvarende for enhver
som utfører tjeneste eller arbeid for et interkommunalt selskap
som er omfattet av offentleglova.
§ 18 skal lyde:
§ 18 Økonomiplan og årsbudsjett
Representantskapet
skal selv vedta selskapets økonomiplan for de fire
neste årene og selskapets årsbudsjett for det kommende året. Vedtaket skal treffes før
årsskiftet.
§ 19 skal lyde:
§ 19 Årsbudsjettets bindende virkning.
Vesentlige budsjettavvik
Årsbudsjettet er bindende for representantskapet
og underordnete organer. Dette gjelder likevel ikke for utbetalinger
som selskapet har en rettslig plikt til å foreta. Første punktum
er heller ikke til hinder for at representantskapet kan gi et underordnet
organ myndighet til å avgjøre at deler av en bevilgning til drift
skal benyttes til å finansiere investeringer. Styret fastsetter
den nærmere fordelingen av de økonomiske rammene i årsbudsjettet.
Hvis utviklingen tilsier at inntektene
eller kostnadene vil avvike vesentlig sammenholdt med årsbudsjettet,
skal styret straks gi melding til representantskapet. Styret skal deretter
legge frem et forslag til endringer i årsbudsjettet. Forslaget skal
behandles av representantskapet.
§ 20 skal lyde:
§ 20 Innholdet i økonomiplanen og årsbudsjettet
Økonomiplanen skal
vise hvordan selskapets formål og strategier for selskapet skal
følges opp.
Økonomiplanen og
årsbudsjettet skal vise
-
1. selskapets prioriteringer
og økonomiske rammer for virksomheten
-
2. målene og premissene
som økonomiplanen og årsbudsjettet bygger på
-
3. utviklingen
i selskapets økonomi og utviklingen i gjeld og andre vesentlige
langsiktige forpliktelser.
Vedtaket om årsbudsjett
skal angi hvor mye lån som skal tas opp i budsjettåret.
Økonomiplanen og
årsbudsjettet skal
-
1. være realistiske,
fullstendige og oversiktlige
-
2. settes opp i
balanse slik at all bruk av midler i budsjettåret har dekning i
årets tilgang på midler
-
3. dekke inn negativ
egenkapital i årsregnskapet etter § 27 femte ledd tredje punktum.
Økonomiplanen, årsbudsjettet
og årsregnskapet skal stilles opp på samme måte.
Departementet kan
gi forskrift om innholdet i økonomiplanen og årsbudsjettet og om
innholdet i kravet om budsjettbalanse.
§ 22 skal lyde:
§ 22 Lån og avdrag på lån
Selskapet kan bare
ta opp lån dersom dette er fastsatt i selskapsavtalen. Dersom selskapet
skal kunne ta opp lån, skal avtalen inneholde et tak for selskapets samlede
låneopptak. En avtale som er
inngått i strid med første eller andre punktum er ugyldig.
Selskapet kan ta
opp lån for å finansiere investeringer i varige driftsmidler som skal eies
av selskapet selv. Det kan ikke tas opp lån for den delen av anskaffelseskost som
blir kompensert etter merverdiavgiftskompensasjonsloven.
Selskapet kan ta opp lån for å finansiere
kjøp av alle aksjene i et eiendomsselskap som skal eies av selskapet selv,
hvis eiendomsselskapet ikke har
-
1. annen virksomhet enn å eie fast
eiendom og å drifte denne
-
2. vesentlige forpliktelser som
gjelder annet enn eiendommen
-
3. andre ansatte enn daglig leder.
Selskapet kan inngå avtale om driftskreditt eller
ta opp likviditetslån.
Eksisterende lån kan refinansieres.
Selskapets samlede lånegjeld til
formål som nevnt i andre og tredje ledd skal avdras årlig. Avdragene
skal samlet være minst lik størrelsen på selskapets avskrivninger
i regnskapsåret, justert for forholdet mellom størrelsen på lånegjelden
og størrelsen på selskapets avskrivbare anleggsmidler. Justeringen
etter andre punktum skal gjøres ut fra lånegjeldens og anleggsmidlenes
bokførte verdi ved inngangen av regnskapsåret. Departementet kan
gi forskrift om nedbetaling av lån og om beregning av minimumsavdraget.
Ny § 22 a skal lyde:
§ 22 a Godkjenning av vedtak om lån og
leieavtaler
Dersom en av deltakerne
er registrert i ROBEK etter kommuneloven
§ 28-1, er selskapets vedtak om å ta opp lån ikke gyldig før det er godkjent
av departementet. Det samme
gjelder for vedtak om å inngå en avtale om leie av varige
driftsmidler hvor leieavtalen kan
påføre selskapet utgifter ut over de fire neste budsjettårene. En avtale som er
inngått i strid med første eller andre punktum er ugyldig.
Ny § 22 b skal lyde:
§ 22 b Garantier og finans- og gjeldsforvaltning
Selskapet kan ikke
stille garanti eller pantsette sine eiendeler til sikkerhet for
andres økonomiske forpliktelser. En
avtale om slik garanti eller pantsettelse er ugyldig.
Selskapet skal forvalte finansielle midler og gjeld på en
måte som ikke innebærer vesentlig finansiell risiko, blant annet
slik at betalingsforpliktelser kan innfris ved forfall.
§ 27 skal lyde:
§ 27 Selskapets regnskap
Selskapet har regnskapsplikt
etter regnskapsloven. Årsberetningen
skal også redegjøre for
-
1. vesentlige beløpsmessige avvik
mellom årsbudsjettet og årsregnskapet og vesentlige avvik fra representantskapets
premisser for bruken av de økonomiske rammene
-
2. selskapets måloppnåelse og andre
ikke-økonomiske forhold som er av vesentlig betydning for deltakerne eller
innbyggerne.
Det kan bestemmes i selskapsavtalen
at selskapet i stedet skal utarbeide årsregnskap og årsberetning
etter kommuneloven § 14-6 andre til fjerde ledd og § 14-7 andre
ledd.
Selskapet har bokføringsplikt etter
bokføringsloven.
Daglig leder skal utarbeide årsregnskapet
senest 22. februar året etter regnskapsåret. Styret skal avlegge årsregnskapet
og årsberetningen senest 31. mars. Årsregnskapet og årsberetningen
skal revideres av regnskapsrevisor. Revisjonsberetningen skal avgis
til representantskapet med kopi til styret senest 15. mai.Styret legger frem forslag til vedtak
om årsregnskap og årsberetning for representantskapet.
Årsregnskapet og årsberetningen
skal fastsettes av representantskapet senest 30. juni. Vedtaket skal angi hvordan
et overskudd skal disponeres eller negativ egenkapital skal dekkes
inn. Negativ egenkapital skal dekkes inn senest det andre året etter
at det oppsto.
Departementet kan
i forskrift gi nærmere regler om innholdet
i årsregnskapet og
årsberetningen. I forskrift kan det også gis nærmere regler
om innholdet i plikten til å dekke inn negativ egenkapital.
§ 30 sjuande og åttande
ledd blir oppheva.
§ 31 femte ledd blir oppheva.
§ 32 fjerde ledd blir oppheva.
§ 33 første ledd skal lyde:
Når det er vedtatt at selskapet
skal oppløses i tråd med § 32, skal representantskapet straks oppnevne et avviklingsstyre. Selskapets styre
trer ut av funksjon når avviklingsstyret er valgt.
§ 33 fjerde ledd skal lyde:
Straks avviklingsstyret
er oppnevnt, plikter det å sende melding om oppløsningsvedtaket
og oppnevningen av avviklingsstyre til Foretaksregisteret.Foretaksregisteret skal
samtidig med at registreringen finner
sted, kunngjøre beslutningen i Brønnøysundregistrenes elektroniske
kunngjøringspublikasjon og varsle selskapets kreditorer om at de
må melde seg til selskapet innen seks uker fra kunngjøringen.
§§ 40 og 41 blir oppheva.
II
Lova tek til å
gjelde frå den tida Kongen bestemmer. Kongen kan setje i kraft dei
einskilde føresegnene til ulik tid.