Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til Prop. 46 L (2022–2023) om endringer i straffegjennomføringsloven,
som inneholder forslag til nye regler om tilsynsråd for kriminalomsorgen.
I proposisjonen foreslås det å videreføre eksternt tilsyn med kriminalomsorgen.
Forslaget innebærer nye regler om uavhengighet, oppnevning, myndighet
og organisering av tilsynet sammen med prosessuelle regler og enkelte materielle
retter og plikter knyttet til gjennomføring av tilsyn. De nye reglene
er foreslått som et nytt kapittel 2 A i straffegjennomføringsloven.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, merker seg at bakgrunnen for arbeidet
med ny regulering av tilsynsråd for kriminalomsorgen er at det er
betydelige svakheter ved gjeldende ordning. Fengselslovutvalget
pekte i NOU 1988:37 Ny fengselslov på at tilsynsrådene gjennomførte
få besøk, manglet myndighet og var dårlig sammensatt. Utvalget foreslo
derfor å oppheve ordningen. Siden et flertall av høringsinstansene
var positive til tilsynsrådene, gikk departementet den gang likevel inn
for å videreføre tilsynsrådsordningen.
Flertallet viser til at departementet
i november 2019 ga professor Eivind Smith i oppdrag å utrede ulike spørsmål
ved ordningen med tilsyn for kriminalomsorgen. Utredningen inneholder
en beskrivelse av virksomheten i tilsynsrådene i dag og hovedpunktene
i kritikken.
Flertallet merker seg at sammenfatningen
av kritikken går på at mandatet må klargjøres, rådenes uavhengighet
må avklares og sikres, mandatet må lovfestes og rådenes sammensetning
må avklares. Det er også behov for å avklare praksis rundt opplæring,
ressurser og struktur.
Flertallet viser til at departementet
i november 2020 sendte forslag til nye regler ut på høring. Flere
høringsinstanser etterlyser en bredere utredning av ordningen for
tilsyn med kriminalomsorgen, men er likevel positive til den styrkingen
forslaget innebærer. Flertallet merker
seg at proposisjonen bygger på Smiths utredning og høringsforslaget,
men at den skiller seg fra forslaget i høringsnotatet på noen punkter. Flertallet mener forslaget innebærer
en forbedring sammenlignet med dagens organisering, og viser særlig
til at mandatet presiseres, og at det gis tydeligere rammer for
tilsynsrådenes arbeid.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er glade for at denne
regjeringen har fått på plass nye regler om tilsynsråd for kriminalomsorgen,
som i praksis innebærer en styrkning av ordningen. Disse medlemmer viser til at
kriminalomsorgen er et av satsningsområdene til Arbeiderpartiet
og Senterpartiet i regjering, og det å få på plass nye regler for
tilsynsrådene så raskt i løpet av regjeringstiden er en forlengelse
av denne satsingen.
Disse medlemmer understreker
at den viktigste satsingen på kriminalomsorgen ligger i reverseringen
av ABE-reformen og å bygge opp igjen en kriminalomsorg som står
på knærne. Disse
medlemmer viser til at den økonomiske situasjonen i kriminalomsorgen
er et resultat av åtte år med sulteforing fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti i regjering, med høye priser oppå
det igjen. Disse
medlemmer understreker derfor viktigheten av tilsynsrådene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støtter forslaget til nye regler om tilsynsråd for
kriminalomsorgen. Disse
medlemmer viser til at proposisjonen i det alt vesentlige
bygger på forslaget Solberg-regjeringen sendte på høring i 2020. Disse medlemmer mener
de nye reglene vil bidra til å sikre en mer enhetlig tilsynsvirksomhet
i kriminalomsorgen. Disse
medlemmer mener et velfungerende tilsynsråd kan bidra til
å sikre at kriminalomsorgen og samarbeidende etater har tilstrekkelig
oppmerksomhet rettet mot blant annet fare for isolasjonsskader og
mangelfull oppfølging av forvaringsdømte som er prøveløslatt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre er positive til at
det opprettes et uavhengig, landsomfattende tilsynsråd. Mennesker
som utsettes for frihetsberøvelse, er fratatt sin frihet, underlagt
myndighetsutøvelse og kan bli utsatt for tvangstiltak som er svært
inngripende, og da er det særlig viktig for rehabiliteringen at
staten sikrer de innsattes rettigheter. Derfor er det behov for
et sterkt og effektivt eksternt tilsyn med kriminalomsorgen. Disse medlemmer vil
peke på at det de siste årene har blitt avdekket en rekke alvorlige
brudd på innsattes rettigheter. Sivilombudet har pekt på ulovlig
bruk av isolasjon og telefonavlytting. I tillegg er det avdekket
en nakenvisitasjonspraksis som bryter med innsattes rettigheter. Disse medlemmer viser
til at Sivilombudet har pekt på at tilsynsordningen må styrkes for
å sikre de innsattes rettigheter bedre.
Disse medlemmer viser til at
flere høringsinstanser etterlyser en bredere utredning av ordningen
for tilsyn med kriminalomsorgen enn den som er gjennomført.
Disse medlemmer viser til Sivilombudet,
Norges institusjon for menneskerettigheter og Barneombudet, som
mener tilsynsrådene skal ha et bredere mandat. Sivilombudet trekker
frem at det i utredningen pekes på en felles tilsynsordning for
fengsel, politiarrest og utlendingsinternat.
Disse medlemmer viser til at
Sivilombudet gjennom besøk hos de tre sektorene har funnet mange felles
utfordringer. I tillegg vil det spesielt mellom politiarrest og
fengsler være overlappende risikoforhold, som håndtering av selvmordsrisiko,
risiko for at essensiell informasjon om den innsatte går tapt i
overføring fra arrest til fengsel, og samlet belastning, spesielt
med tanke på risiko for isolasjonsskader.
Disse medlemmer mener i likhet
med Sivilombudet og Barneombudet at en felles tilsynsordning vil ha
positive synergieffekter i form av effektivisering og kunnskapsakkumulering. Disse medlemmer ønsker
å understreke viktigheten av at et bredere mandat ikke må føre til
en nedskalering av tilsynsvirksomheten i fengslene.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om å utvide
mandatet til tilsynsordningen for kriminalomsorgen slik at den omfatter fengsel,
politiarrest og utlendingsinternat.»
Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at tilsynet etableres som et nasjonalt
tilsyn. Det vil sikre en mer enhetlig praksis som er viktig for
rettssikkerheten. Disse
medlemmer viser til at flere høringsinstanser understreker
viktigheten av å opprettholde og styrke frekvensen av fysiske inspeksjoner. Disse medlemmer viser
til at Sivilombudet etterlyser føringer for hvordan tilsynsrådet
skal kunne føre systematisk og jevnlig tilsyn med inngripende tiltak
som utelukking, isolasjon og bruk av tvangsmidler.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at regjeringen Støre i statsbudsjettet for
inneværende år foreslo å nedlegge Eldreombudet. Sosialistisk Venstreparti
prioriterte ikke Eldreombudet i budsjettforhandlingene med regjeringen.
Som en konsekvens av dette skal Eldreombudet legges ned fra 1. juli 2023. Disse medlemmer synes
det er oppsiktsvekkende at en ombudsordning for straffedømte som
gjennomfører frihetsstraff, skal styrkes med 10 mill. kroner per
år samtidig som ombudsordningen for de eldre nedlegges. Disse medlemmer har
ingen forståelse for denne ressursprioriteringen og vil følgelig
ikke støtte forslaget.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at det følger av Grunnloven § 102 at
alle har rett til respekt for privatlivet sitt, og viser til at
justiskomiteen i Innst. 186 S (2013–2014) ga uttrykk for at Grunnloven
§ 102
«skal leses som
at systematisk innhenting, oppbevaring og bruk av opplysninger om
andres personlige forhold bare kan finne sted i henhold til lov,
benyttes i henhold til lov eller informert samtykke og slettes når
formålet ikke lenger er til stede».
Det følger av høyesterettspraksis
at det kan gjøres inngrep i denne retten i tråd med de folkerettslige
bestemmelsene om retten til privatliv. Av EMK artikkel 8 nr. 2 følger
det at inngrep i retten til privatliv må ivareta et legitimt formål,
være forholdsmessig og ha tilstrekkelig hjemmel.
Dette medlem viser til at straffegjennomføringsforskriften
§ 2-3 tredje ledd slår fast at tilsynsrådets medlemmer
«har rett til å
delta på møter om domfelte og innsatte og kan kreve innsyn i saksdokumentene
hvis vedkommende domfelt eller innsatt samtykker»,
og at det ikke
er gitt ytterligere regler om tilsynsrådets behandling av personopplysninger
i straffegjennomføringsloven. Også forskrift om behandling av personopplysninger
i kriminalomsorgen § 5 forutsetter samtykke til utlevering av personopplysninger.
Dette medlem viser til at det
i forslag til ny § 9 c annet ledd i straffegjennomføringsloven står
at taushetsplikt etter forvaltningsloven ikke er til hinder for
at opplysninger om personlige forhold deles med tilsynsrådet dersom
det er nødvendig og ikke vil utgjøre et forholdsmessig inngrep overfor
den opplysningene gjelder. Dette medlem registrerer at
man med dette går bort fra en ordning som forutsetter samtykke,
og over til en ordning som ikke krever samtykke.
Dette medlem viser til at dette
begrunnes med at dette er uheldig i et tilsynsperspektiv, fordi
det stiller krav til aktiv handling fra innsatte og domfelte som
vilkår for at tilsynet utføres. Det vises videre til at adgang til opplysninger
som ellers ville ha vært taushetsbelagte, på en helt annen måte
vil gjøre det mulig å identifisere enkeltsaker og mer generelle
problemstillinger og vil muliggjøre et effektivt tilsyn.
Dette medlem er enig i at denne
endringen er nødvendig for å kunne utføre et reelt og effektivt
tilsyn, spesielt med tanke på innsatte og domfelte som av forskjellige
årsaker ikke er i stand til å ta kontakt med tilsynsrådet og avgi
sitt samtykke. Samtidig mener dette medlem, i likhet med
Norsk forening for kriminalreform og Straffedes organisasjon i Norge,
at det bør være adgang for den enkelte til å reservere seg mot deling
av personopplysninger med tilsynsrådet.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om at innsatte
kan reservere seg mot deling av personopplysninger med tilsynsrådet
for kriminalomsorgen.»