Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Cato Brunvand
Ellingsen, og fra Venstre, Emma Georgina Lind, viser til representantforslaget
og vurderingen av forslaget i brev fra utenriksministeren av 20. februar
2023. Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen registrerer at forslaget
går ut på at Stortinget, som følge av Russlands folkerettsstridige
angrep på Ukraina, ber regjeringen støtte det ukrainske initiativet
til å opprette et spesialtribunal for å etterforske og straffeforfølge
de øverste ansvarlige i det russiske lederskapet for aggresjonsforbrytelsen.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
mener det er viktig at de øverste ansvarlige for angrepskrigen stilles
til ansvar, og at de allerede i august 2022 tok til orde for at
Norge skal støtte opprettelsen av et slikt spesialtribunal.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
deler ønsket om at flest mulig stater skal slutte seg til initiativet, men
mener Norge burde støtte opprettelsen av et tribunal nå, og ikke
vente til «bred internasjonal enighet» eventuelt er oppnådd i fremtiden.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
viser til at den internasjonale støtten til å opprette et spesialtribunal
for aggresjonsforbrytelsen mot Ukraina har vokst kraftig, og det
vises til at lederen for EU-kommisjonen, EU-parlamentet og flere
europeiske stater, som Tyskland og Frankrike, har gått inn for det.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
viser til at representantene for Arbeiderpartiet og Venstre i Europaparlamentets
parlamentarikerforsamling (PACE) 28. april 2022 stemte for resolusjon
2436 (2022), som tok til orde for at Europarådets medlemsland skal
opprette et internasjonalt tribunal for aggresjonsforbrytelsen mot
Ukraina, og at representantene for Arbeiderpartiet og Høyre 26. januar
2023 stemte for resolusjon 2482 (2023), som tar til orde for det
samme. Komiteen merker
seg også at forslagsstillerne viser til at et samlet storting i
forbindelse med behandlingen av Innst. 134 S (2022–2023) vedtok
å be regjeringen ta en ledende rolle i det internasjonale arbeidet
for å identifisere, etterforske og straffeforfølge krigsforbrytelser
i Ukraina, jf. Vedtak nr. 468 (2022–2023).
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
mener at norsk støtte til en rettsprosess for å etterforske og straffeforfølge
de øverste ansvarlige for aggresjonsforbrytelsen er naturlig i lys
av nevnte vedtak og stemmegiving i PACE og i lys av enigheten om
at Norge skal jobbe for å hindre straffrihet for de største internasjonale
forbrytelsene.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
viser til at Den internasjonale straffedomstolen (ICC) i dag undersøker
blant annet krigsforbrytelser begått på ukrainsk territorium, men
at på grunn av særskilte jurisdiksjonsbegrensninger har domstolen
per i dag ikke jurisdiksjon til å etterforske og straffeforfølge
aggresjonsforbrytelsen. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne mener at det betyr at dersom det ikke opprettes
et spesialtribunal for aggresjonsforbrytelsen mot Ukraina, er det
stor risiko for at de øverste ansvarlige for beslutningen om å angripe
Ukraina slipper unna rettsforfølgelse for dette.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
i tillegg til å opprette et spesialtribunal for aggresjonsforbrytelsen
mot Ukraina foreslår at Norge ratifiserer Kampala-tillegget til
Roma-vedtektene, som gir ICC jurisdiksjon til å dømme ledere for
en aggresjonsforbrytelse, og at kriminalisering av aggresjonsforbrytelser
tas inn i den norske straffeloven.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
mener det er viktig at et spesialtribunal for aggresjonsforbrytelsen
mot Ukraina har størst mulig oppslutning og legitimitet, og at statene
som bidrar til opprettelsen av et slikt tribunal, også bør bidra
til at kriminaliseringen av aggresjonsforbrytelser gjøres mest mulig
universelt gjeldende, ved å ratifisere tilleggsavtalen til Roma-vedtektene.
Komiteen merker seg videre
at forslagsstillerne viser til at Norge ennå ikke har ratifisert
Kampala-tillegget og dermed ikke har adgang til å be ICC om å etterforske
et eventuelt angrep på Norge som en aggresjonsforbrytelse. Komiteen registrerer
at forslagsstillerne viser til at det mangler lovgrunnlag for nasjonal
rettsforfølgelse av ansvarlige for en aggresjonsforbrytelse mot
Norge, og at Norge heller ikke vil ha en internasjonal domstol å
gå til.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til utenriksministerens svarbrev, hvor det vises til arbeidet
som Norge har gjort for å støtte opp under arbeidet ICC gjør for
å sikre ansvarliggjøring for alvorlige forbrytelser begått i Ukraina i
tråd med vedtaket fra et samlet storting i forbindelse med behandlingen
av Innst. 134 S (2022–2023), som ba regjeringen ta en ledende rolle
i det internasjonale arbeidet for å identifisere, etterforske og
straffeforfølge krigsforbrytelser i Ukraina. Flertallet vil understreke at
Norges deltakelse i kjernegruppen av land, en gruppe ledet av Ukraina,
hvis formål er å sørge for bred oppslutning om en løsning som sikrer
at de ansvarlige for Russlands aggresjonskrig mot Ukraina holdes
til ansvar, betyr at Norge vil stille seg bak opprettelsen av et
tribunal hvis det er den mest hensiktsmessige løsningen.
Flertallet viser til at inkluderingen
av aggresjonsforbrytelser i Roma-vedtektene har medført en del utfordringer,
og viser videre til merknadene i Innst. 407 S (2021–2022) for begrunnelsen
for hvorfor Norge ønsket å se an anvendelse og tolkning før Norge
ratifiserte disse. Videre viser flertallet til utenriksministerens
svar, hvor det går frem at:
«I lys av Russlands
folkerettsstridige aggresjonshandlinger og den internasjonale utviklingen
i kjølvannet av Russlands grove folkerettsbrudd, er det imidlertid
nå naturlig å foreta en ny vurdering av dette spørsmålet.»
Flertallet stiller seg bak
regjeringens vurderinger og stemmer derfor ikke for forslaget.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Venstre viser til at ratifikasjon av Kampala-tillegget
til Roma-vedtektene vil gi Norge en bedre nasjonal og internasjonal
juridisk beskyttelse mot angrep fra fremmede makter, en type beskyttelse Norge
ikke hadde i 1940. Disse
medlemmer ser at dersom ICC får myndighet til å avgjøre om
det har skjedd en ulovlig aggresjon, kan dette virke avskrekkende
ved en eventuell trussel mot Norge og andre land. Disse medlemmer ønsker blant
annet å vise til Forsvarets høgskole/Stabsskolen, som ved behandlingen av
Dokument 8:63 S (2019–2020) påpekte at en mulig straffeforfølgning
av slike forbrytelser mot Norge forhåpentligvis kan ha en avskrekkende
effekt.
Disse medlemmer påpeker at
ICC i dag ikke har jurisdiksjon til å straffeforfølge Russland for
aggresjonsforbrytelser, da Russland ikke har ratifisert Kampala-tillegget
og Sikkerhetsrådet ikke har gitt ICC dette mandatet. Derfor vil disse medlemmer understreke
viktigheten av opprettelsen av et spesialtribunal med støtte fra
Europarådet eller OSSE. Disse
medlemmer viser til det ukrainske initiativet til å opprette
et spesialtribunal for å etterforske og straffeforfølge de øverste
ansvarlige i det russiske lederskapet for aggresjonsforbrytelsen. Disse medlemmer ønsker
også å påpeke at regjeringen ved utenriksministeren i 2022 uttalte
at regjeringen er åpen for å støtte opprettelsen av et spesialtribunal
dersom en oppnår bred internasjonal enighet. Disse medlemmer mener videre
at Russlands grovt folkerettsstridige invasjon av Ukraina illustrerer
viktigheten av å ha internasjonale system for å holde angriper ansvarlig
for forbrytelser mot freden, og at ratifikasjon av Kampala-tillegget
er et av de viktigste tiltakene for å sikre dette.
Disse medlemmer viser til at
ratifikasjon av Kampala-tillegget til Roma-vedtektene ikke kommer
i konflikt med Norges forpliktelser i NATO. Disse medlemmer vil vise til
at et flertall av NATO-medlemslandene allerede har ratifisert tillegget,
inkludert Tyskland, Spania, Island, Estland, Italia og Belgia. I
tillegg har Sverige ratifisert tillegget.
Disse medlemmer vil understreke
at en ratifikasjon av Kampala-tillegget til Roma-vedtektene er i tråd
med en norsk tradisjon for å slutte seg til avtaler som styrker
folkeretten og internasjonal rett. Slik disse medlemmer ser det, kommer
denne ambisjonen tydelig fram i Meld. St. 27 (2018–2019) Norges
rolle og interesser i multilateralt samarbeid. Her slår regjeringen fast
at Norges fremste utenrikspolitiske interesse er å forhindre svekkelse
av internasjonal rettsorden og multilaterale styringssystemer.
Disse medlemmer påpeker at
den betydningsfulle internasjonale aktøren Coalition for the International
Criminal Court, en paraplyorganisasjon som representerer 2 500 sivilsamfunnsaktører
i 150 land, krever at Norge ratifiserer Kampala-tillegget og kriminaliserer
aggresjonsforbrytelser. De skriver:
«As the third European
country and the first Nordic country to ratify the Rome Statute
on 16 February 2000, Norway set a precedent for its neighbors in
the fight against impunity for the most serious crimes of concern to
all of humanity. Now it is time for Norway to reaffirm its pledge
to global justice […] To fully protect victims everywhere and exercise
its mandate independently and impartially, the ICC needs the resolute
commitment of States Parties, such as Norway, to uphold an international
rules-based order and to promote peaceful conflict resolutions.
International peace and security require steps to deter not only
genocide, crimes against humanity and war crimes, which Norway took
by ratifying the Rome Statute, but also acts of aggression that endanger
our world order.»
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at Norge og mange andre land ikke har et tilstrekkelig
rettsvern mot angrepskrig, hvor konsekvensene synliggjøres med den
grove angrepskrigen som nå pågår i Europa. Disse medlemmer understreker
også at Norge, i motsetning til mange andre europeiske land, ikke
har ratifisert Kampala-tillegget, og at det nå er nødvendig. Disse medlemmer framhever
også at en slik ratifikasjon vil bidra til å styrke et globalt folkerettslig regelverk
ved å forby og straffeforfølge angrepskrig.
På dette grunnlag
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen støtte opprettelsen av et spesialtribunal for å
etterforske og straffeforfølge aggresjonsforbrytelsen mot Ukraina.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme en sak for Stortinget om ratifikasjon av
Roma-vedtektenes tillegg om aggresjonsforbrytelser (Kampala-tillegget).»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en ny bestemmelse i straffeloven
kapittel 16 som kriminaliserer angrepskrig, i tråd med Kampala-tillegget
til Roma-vedtektene.»
Disse medlemmer viser
til at det i resolusjon 2482 (2023) fra Europaparlamentets parlamentarikerforsamling
(PACE) avsnitt 7 fremgår at PACE «strongly supports» opprettelsen
av et spesialtribunal for aggresjonsforbrytelsen mot Ukraina. Disse medlemmer viser
videre til at det i resolusjonens avsnitt 6 står at parlamentarikerforsamlingen
forventer at regjeringsoverhoder i Europarådets medlemsland på det
fjerde toppmøtet i Reykjavik i mai 2023 gir politisk støtte til opprettelsen
av et slikt spesialtribunal. Videre står det at parlamentarikerforsamlingen
mener at Europarådets medlemsland bør ta en «active leading role»
i opprettelsen av spesialtribunalet og herunder bistå med sakkyndig
og teknisk bistand i etableringsprosessen. Disse medlemmer ønsker å påpeke
at representantene fra Arbeiderpartiet og Høyre 26. januar 2023
stemte for denne resolusjonen.
Disse medlemmer viser til utenriksministerens svarbrev,
hvor hun uttaler at hun er opptatt av å finne løsninger som har
en reell sjanse til å lykkes og innfri forventningene om ansvarliggjøring,
en vurdering disse
medlemmer støtter. Utenriksministeren viser til at Norge deltar
aktivt i de internasjonale diskusjonene for å se på mulighetene
for å opprette et spesialtribunal for aggresjonsforbrytelsen, og
at vi er med i en kjernegruppe av land, ledet av Ukraina, som diskuterer
mulighetene for rettsforfølgelse av de ansvarlige for Russlands aggresjon.
Utenriksministeren skriver videre:
«Det gjenstår fortsatt
en rekke spørsmål som bør avklares for å sikre at man velger den
løsningen som har de beste utsiktene til å bidra til ansvarliggjøring.
En utfordring med de foreslåtte løsningene er den grunnleggende regelen
i folkeretten om at statsleder, regjeringssjef og utenriksminister
nyter immunitet for straffeforfølgelse fra andre land. Suverenitetsprinsippet
danner den prinsipielle begrunnelsen for immunitetsreglene. Formålet bak
reglene er at de skal bidra til å fremme internasjonale forbindelser
ved å sikre arbeidet til statens representanter. Helt avgjørende
for å kunne fravike denne regelen er at et eventuelt tribunal sikres
legitimitet gjennom bred internasjonal støtte.»
Disse medlemmer mener at regjeringen
nettopp ved å uttrykke sin støtte til opprettelsen av et spesialtribunal,
ikke bare i internasjonale fora, men også nasjonalt, vil gjøre Norge
til en mer aktiv bidragsyter til å sikre slik bred internasjonal
støtte. Disse medlemmer forventer
at regjeringen, dersom den på det nåværende tidspunkt verken ønsker
å innta et standpunkt om å støtte opprettelsen av et spesialtribunal
for aggresjonsforbrytelsen mot Ukraina eller å ratifisere Kampala-tillegget,
revurderer sine standpunkter løpende.