Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre Myrli og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Henning
Wold, fra Senterpartiet, Hans Gunnar Holand, Jenny Klinge og Per
Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bengt Rune
Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, fung. leder Torgeir Knag
Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo, og
fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Meld.
St. 11 (2022–2023) Noregs fiskeriavtalar for 2023 og fisket etter
avtalane i 2021 og 2022. Komiteen viser til at meldingen
omtaler fiskeriavtalene Norge har inngått med andre land for 2023, og
fisket etter avtalene i 2021 og 2022. Komiteen viser til at Norge
er blant verdens fremste havnasjoner og er blant de største sjømateksportørene. Komiteen merker
seg at Norge deler rundt 90 pst. av fiskeressursene med andre land
gjennom gjensidige ressursforvaltningsavtaler, der formålet er å
sikre at høstingen av fiskebestandene er bærekraftig. Komiteen viser
til at fiskeriavtalene med Russland og trepartsavtalen med EU og
Storbritannia er de mest omfattende og gjelder felles forvaltning
av bestandene i Barentshavet og Nordsjøen. Komiteen merker seg at den
samlede fangstverdien av alle avtalene i 2022 var på om lag 61 mrd. kroner,
hvorav Norges del var en tredel – 19,5 mrd. kroner. Avtalen med
Russland har den største relative verdi for Norge og utgjør 61 pst.
av total verdi av fiskeriavtalene.
Komiteen merker seg at Norge
har valgt å videreføre fiskerisamarbeidet med Russland til tross
for krigen i Ukraina, begrunnet med vårt ansvar for en bærekraftig forvaltning
av fiskeriressursene i Barentshavet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Rødt,
vil vise til at Norge og EU kom til enighet i forhandlingene om
bilaterale fiskeriavtaler for 2023 den 17. mars 2023, etter at Meld.
St. 11 (2022–2023) ble lagt frem for Stortinget. Flertallet er glad for at
Norge nå har kommet til enighet med EU om fisket i Nordsjøen, Skagerrak
og Kattegat.
Flertallet viser til at det
verken i Meld. St. 11 (2022–2023) eller i pressemelding av 18. mars
2023 fra Nærings- og fiskeridepartementet opplyses at det er oppnådd
enighet med EU om fiskeri i de nordlige farvannene i henhold til
forståelsen fra april 2022. Flertallet støtter opp om
arbeidet for dette og forventer at det kommer på plass en løsning
hvor EU implementerer de reguleringstiltakene for sitt fiske i internasjonalt
farvann som de påtok seg i forståelsen, som er basert på at EU aksepterer
at Norge har eneretten til å regulere fisket i alle soner under
norsk suverenitet og jurisdiksjon, og at dette også gjelder i fiskevernsonen
ved Svalbard.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
det er problematisk at bytteforholdet mellom Norge og EU medfører
at Norge gir bort fiskeslag som de mindre flåtegruppene kan fiske
på, og bytter mot fiskeslag som er utilgjengelige for disse gruppene.
Disse medlemmer mener det
har vært et mønster hvor man har tatt torsk fra kyst- og fjordfiskere
i nord og fått i bytte fiskeslag som bare havgående fartøy på Vestlandet
kan dra nytte av. Bytteforholdet blir med det urettferdig, hvor
man tar fra den ene og gir til den andre. Disse medlemmer mener at ved
bytte av fiskekvoter mellom land etter at kvotene er fastsatt, skal
det tas hensyn til at fisken man bytter til seg, i så stor grad
som mulig kan fiskes av de samme fartøygruppene som den fisken man
bytter fra seg.
Disse medlemmer viser til
at byttet i praksis foregår slik at Det internasjonale havforskningsrådet
først kommer med sin anbefaling om tåleevnen for de ulike fiskeslagene,
og så forhandler nasjonene seg imellom om hvordan totalkvoten skal
fordeles mellom landene ut fra det rådet. Først seinere blir den
nasjonale kvoten fordelt mellom de ulike fartøygruppene. Disse medlemmer vil
understreke at man altså gjør avtale om bytte av fisk før man fordeler
til fartøygruppene.
Disse medlemmer mener denne
ordningen er problematisk fordi den går på tvers av nasjonale kjøreregler
for hvordan bl.a. torsken skal fordeles, gjennom trålstigen, som
i korte trekk innebærer at rundt 30 pst. skal tas fra den havgående
flåten og de resterende 70 pst. skal tas fra den kystgående flåten. Disse medlemmer mener
en ordentlig forståelse av hva trålstigen omfatter, må omfatte hele
den norske totalkvoten på torsk, og at bytteordningen slik den er
organisert, rokker ved prinsippene i norsk fiskeri. Det er problematisk når
en så stor del av torsken blir gitt til EU og det bare er den havgående
flåten som kan benytte seg av den kvoten Norge får tilbake.
Disse medlemmer vil samtidig
understreke at denne kritikken ikke vedgår avtaleforholdet til EU
som sådan, men måten byttet organiseres på. Disse medlemmer mener dette
kvotebyttet er i strid med grunnlaget for fordelingen mellom fartøygruppene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt viser til statsråd Bjørnar
Skjærans svar 20. mars 2023 på skriftlig spørsmål 15:1636 fra representanten
Geir Jørgensen, hvor statsråden opplyser at ordningen med grensekryssende fiskeriaktivitet
i Skagerrak vil opphøre, og at fartøy fra 1. januar 2024 må heve
trålen før grensepassering inn i norsk sone. Disse medlemmer er fornøyd
med at statsråden her har fulgt opp Stortingets vedtak 562 fra behandlingen
av Meld. St. 8 (2021-2022) Noregs fiskeriavtalar for 2022 og fisket
etter avtalane i 2020 og 2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
at det i perioden 2007–2013 var forbud mot landing av markrellstørje
i Norge på grunn av bestandssituasjonen. Flertallet merker seg videre
at Den internasjonale kommisjon for bevaring av atlantisk tunfisk (ICCAT)
nå har klare indikasjoner på at den negative trenden er snudd, og
at tilstanden til bestanden er bedre. Flertallet er kjent med at
ICCAT i 2018 vedtok en ny forvaltningsplan for østlig makrellstørje,
og at den norske kvoteandelen har økt de siste årene, noe som har
gitt flere fiskere anledning til å delta i makrellstørjefisket i
norske farvann. Flertallet merker
seg også at det skal gjennomføres et pilotprosjekt om levendelagring
av makrellstørje innenfor en avgrenset del av den norske kvoten.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til at makrellstørje,
som er en av de aller største rovfiskene i de havområdene hvor den
lever, har stor betydning for og påvirkning på arter og økosystemer.
Selv om Norges bestand nå teknisk sett er høstbar, er den langt
unna å ha sin opprinnelige, naturlige rolle i økosystemet. Disse medlemmer mener
at Norge, i tråd med moderne helhetlig økosystemforvaltning, bør
ha som mål å bygge bestanden av makrellstørje mer opp mot naturlig
nivå, slik at bestanden både kan gjeninnta deler av sin økosystemfunksjon
og gi langt større økonomisk utbytte for fiskeriene enn fangsten
på dagens lille bestand.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, gjennom deltakelse i Den internasjonale kommisjon
for bevaring av atlantisk tunfisk (ICCAT), arbeide for å redusere
kvotene på makrellstørje betraktelig fram til bestanden er på et
vesentlig høyere nivå enn i dag.»