Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Sigurd Myrvoll, Lise Selnes og Elise Waagen, fra
Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og Jan Tore Sanner, fra
Senterpartiet, Maren Grøthe og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja,
viser til representantforslaget.
Komiteen mener det er viktig
at elever over hele landet, uavhengig av hvor de bor og hvem de
er, får tilbud om videregående oppæring av høy kvalitet og med bredde
i tilbudet. Komiteen peker
på at fullført og bestått videregående opplæring er avgjørende viktig
for innpass i arbeidslivet og som grunnlag for et aktivt og godt
liv. Alle fortjener like muligheter, og komiteen mener det er viktig
at fylkeskommunene sikrer alle elever tilgang til en bred vifte
av fag, gjerne i samarbeid med regionalt næringsliv.
Komiteen viser til at ikke
alle skoler er universelt utformet, og peker på viktigheten av at
fylkeskommunale opptaksmodeller ikke blir til hinder for valg av
skole tilpasset funksjonsnivå. Videre vil komiteen peke på at motivasjon
er viktig for gjennomføring av det videregående skoleløpet, både
studiespesialiserende og yrkesfaglig. Komiteen mener derfor det er
viktig at fylkeskommunene strekker seg langt for å etterkomme elevenes
ønsker om skolevalg.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at fram til juni 2021 praktiserte fylkeskommunene
ulike inntaksordninger, men regjeringen Solberg ville endre dette
og innførte nasjonale regler som påla alle fylker å innføre karakterbasert
inntak som inntaksmodell. Flertallet viser til at regjeringen,
i tråd med Hurdalsplattformen, opphevet dette pålegget slik at fylkeskommunene
selv fortsatt skal få bestemme inntaksmodell til de videregående skolene. Flertallet viser
til at inntaksmodell til videregående skole, og skole- og tilbudsstrukturen,
er av de viktigste virkemidlene fylkene rår over når de skal utforme
et skoletilbud til beste for elever, lokalsamfunn og arbeidsliv
i sine regioner.
Flertallet vil påpeke at fylkene
er forskjellige, de har ulike utfordringer og ulik geografi som
gjør at det ikke er hensiktsmessig å ha én inntaksordning for hele landet.
I mange fylker er det store avstander. Ved å påtvinge disse fylkene
karakterbasert inntak, slik forslagsstillerne tar til orde for,
risikerer man at elever må pendle langt for å komme til skolen. Flertallet mener
det er viktig at elevene ikke har for lang reisevei til skolen,
og i et langstrakt land som Norge er det en stor fordel at dette
kan vektlegges når fylkene avgjør inntaksmodell.
Flertallet vil understreke
at gode inntakssystemer i videregående skole vil måtte balansere
mellom ulike hensyn, som elevenes valg, søkning til skolene, tilgang
på lærerkrefter, dimensjonering ut ifra arbeidslivets rekrutteringsbehov,
behov for å opprettholde spredt bosetning og fylkenes økonomi. En
sentralt pålagt modell for såkalt «fritt skolevalg» vil være rigid
og frata fylkene nødvendig fleksibilitet. Et såkalt fritt skolevalg
representerer i praksis ikke reell frihet, verken for elevene eller
skoler og regionene for øvrig. Tvert imot kan det gi negative konsekvenser
i form av økt segregering og økte forskjeller og nedbygging av linjer
eller skoler. Dette vil særlig kunne skje i distriktsfylker som
har satset på å opprettholde en desentralisert skolestruktur. Flertallet mener
landets dyktige fylkespolitikere har bedre kjennskap til næringsliv
og regionale fortrinn og er de som best vet hvordan inntaket bør
organiseres i de respektive fylkene. Flertallet minner om at det
var stor motstand mot å innføre nasjonale regler om karakterbasert
inntak, der blant annet Utdanningsdirektoratet og Elevorganisasjonen
anbefalte at fylkene bør bestemme inntaksmodell selv for å kunne
ta hensyn til lokale variasjoner.
Flertallet vil understreke
at elevene fortsatt har mulighet til søke på videregående skoler
i andre fylker enn hjemfylket dersom de ønsker det, og at fylkeskommuner
som har ledig kapasitet, har plikt til å gi tilbud til søkere som
er hjemmehørende i andre fylker.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre ønsker å gi elevene
mer innflytelse og større frihet og støtter derfor at det innføres
fritt skolevalg i hele landet.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av at fylkene som skoleeier sikrer høy kvalitet ved
alle fylkets videregående skoler. Samtidig mener disse medlemmer
at elevene i hele landet må sikres større mulighet til selv å velge
hvilken skole de vil gå på. Valg av videregående skole kan være
et livsdefinerende valg, og disse medlemmer mener derfor
det både er viktig og naturlig at elevene sikres større valgfrihet
og ikke skal styres av hvor foreldrene har valgt å bosette seg. Disse medlemmer peker
på at det er stort behov for kompetanse i arbeidslivet, og at det
er viktig for den enkelte og for samfunnet at flest mulig fullfører
og består et planlagt løp i videregående opplæring. Disse medlemmer peker
på at motivasjon er en viktig faktor for at flere elever vil fullføre
videregående skole, og mener at det å få muligheten til å velge
skole vil gi mer motiverte elever.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre peker på at en forutsetning for at det
skal være til alle elevers beste, er at de nasjonale reglene legger
opp til at fylkeskommunene enten må ha fritt skolevalg i hele fylket
eller fritt skolevalg innenfor fastsatte inntaksområder. Disse medlemmer peker
på at Norge er et land med store regionale forskjeller og avstander,
og at det derfor er klokt at fylkene kan gjøre tilpasninger i regelverket.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet vil vise til partiets ideologiske utgangspunkt
om at elevene skal settes i sentrum i skolen og gis mest mulig makt
over egen hverdag. Dette
medlem vil også vise til at regjeringen Solberg kort tid før
valget i 2021 innførte nasjonale regler som innebar at fylkeskommunene
enten måtte ha fritt skolevalg i hele fylket eller fritt skolevalg
innenfor fastsatte inntaksområder, men at regjeringen Støre i november
2021 valgte å oppheve de nasjonale reglene om karakterbasert inntak.
I motsetning til
venstresiden mener dette
medlem at elevene selv bør få bestemme hvilken skole de vil
gå på, og at fritt skolevalg gjør at elevene kan søke seg til de
videregående skolene de selv ønsker å gå på, uavhengig av hvor de
bor eller hvor skolene ligger. Dette medlem vil derfor innføre
et helt fritt skolevalg over hele landet, i tråd med forslagsstillernes
forslag, og mener at dette er det mest desentraliserende grepet
som kan gjøres, ettersom det flytter makten bort fra politikere
og over til hver enkelt elev.
Dette medlem vil vise til at
rød-grønne flertall i en rekke fylkeskommuner, som blant annet Viken
og Vestland, de siste årene har fjernet fritt skolevalg for sine ungdommer,
med store konsekvenser for fylkenes ungdommer. Dette medlem vil også spesielt
trekke frem TV2s reportasje om en 15 år gammel jente fra Sande i Sunnfjord,
som gjennom flere år hadde jobbet målrettet og hardt for å komme
inn på idrettslinja på Sogndal vgs. for å følge sin drøm om å satse
på fotball, men som til tross for et karaktersnitt på 5,2 ble nødt
til å flytte på tvers av landet og velge en privatskole for å oppnå
sin drøm, ettersom det rød-grønne flertallet i fylket avviklet fritt
skolevalg (TV2 12. august 2021).
Dette medlem har tro på at
fritt skolevalg vil gjøre at skolene må satse på økt innovasjon
og kreativitet for å fremstå attraktive og tilby det beste tilbudet
til elevene.
Dette medlem vil også vise
til forslagsstillernes uttalte intensjon om å avgrense maksimal
reiseavstand for den enkelte elev, slik at ikke elever skal måtte
ha unødig lang reisevei til skolen dersom de selv ikke ønsker det. Dette medlem mener
at det bør utarbeides en garantiordning i tråd med denne intensjonen
dersom representantforslaget blir vedtatt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil trekke frem forslagsstillernes
betraktninger om at fylkes- og kommunegrenser ikke nødvendigvis
best representerer naturlige bo- og arbeidsområder, og at fritt
skolevalg i hele landet sikrer valgfrihet slik at man ikke er prisgitt
postnummeret sitt eller hvilket fylke man bor i.
Disse medlemmer vil også trekke
frem det viktige aspektet rundt sosial mobilitet som ligger i fritt
skolevalg, både for å bidra til å redusere sosial segregasjon mellom
skolene ved at den enkelte elev gjennom eget ønske og egen innsats
kan velge skoler i andre geografiske områder enn sitt eget sosiale
nærmiljø, og for å gi en mulighet til å velge bort skoler hvor man
opplever utfordringer rundt miljøet eller for eksempel mobbing.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre fritt skolevalg i hele landet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Sosialistisk
Venstreparti og Rødt ikke ønsker å ha et opptakssystem som kun er
basert på karakterer. Disse
medlemmer ønsker å sikre fylkeskommunenes rett til å vedta
egne opptakssystem for videregående opplæring, og det skal ikke
tvinges gjennom utelukkende karakterbaserte opptakssystem.
Disse medlemmer viser til det
skriftlige høringsinnspillet fra Kommunesektorens organisasjon (KS),
som påpeker at forslaget vil innebære en statlig detaljstyring som
vil forhindre gode lokale løsninger både for elever og regional
utvikling. KS oppfordrer i sitt høringsinnspill komiteen til å ikke
begrense det lokale handlingsrommet i en sak hvor både lokal administrasjon
og lokal politikk virker på en god måte.
Disse medlemmer viser videre
til det skriftlige høringsinnspillet fra Utdanningsforbundet, som
stiller seg sterkt kritisk til forslaget. Utdanningsforbundet påpeker
at et forslag om fritt skolevalg i realiteten er et rent karakterbasert
opptak. Dette mener Utdanningsforbundet fører til en forfordeling
av de sårbare elevene, for mens de elevene som har aller best karakterer,
får gode muligheter med et rent karakterbasert opptak, innskrenkes
valgmulighetene for de andre elevgruppene, og spesielt de som strever
mest og er mest sårbare fra før.
Disse medlemmer deler bekymringene
fremlagt av KS og Utdanningsforbundet. Et opptakssystem bør bestemmes
ut fra de lokale behovene og forutsetningene i fylkeskommunene,
og ikke pålegges stramme rammer av Stortinget.