Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til Representantforslag 97 S (2022–2023) fra stortingsrepresentantene
André N. Skjelstad, Abid Raja, Ola Elvestuen og Guri Melby om togtilbudet
på det sentrale Østlandet, samt statsrådens svarbrev av 13. februar
2023. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen støtter forslagsstillernes
beskrivelse av at hovedutfordringen for togtrafikken i Oslo-området
er at infrastrukturen er fullt utnyttet. Over tid har det vært manglende
investeringer i ny infrastruktur. Oslotunnelen er en flaskehals,
og den manglende kapasiteten har konsekvenser for togtrafikken over
hele landet.
Komiteen registrerer av statsrådens
svarbrev at det blir nok en forsinkelse i utviklingen av jernbaneinfrastrukturen
når effektpakken «Flere tog i Oslo-navet» ikke kan gjennomføres
som planlagt.
Forslagsstillerne
ber om at Flytogets kapasitet skal utnyttes bedre, men den gjeldende
konsesjonsavtalen til Flytoget varer helt frem til 2028. Komiteen vil
i denne sammenheng bemerke at Flytoget i dag leverer et godt tilbud
med veldig høy kundetilfredshet.
Komiteen mener at hovedproblemet
som må løses, er infrastruktur som må moderniseres og bygges ut. Komiteen viser
her til at det i statsrådens svarbrev fremkommer at en ny rikstunnel
for jernbanen vil øke kapasiteten fra 2 til 4 spor og gi helt andre
muligheter for å utvikle toget som et transportalternativ. Komiteen mener
dette skal følges opp i arbeidet med ny NTP.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at antall reisende med jernbanen har steget jevnt frem
til pandemien. Fra 2012 til 2019 har antallet reisende steget fra
62,7 millioner til 80,4 millioner. Dette legger press på jernbaneinfrastrukturen,
som nå er fullt ut utnyttet.
Flertallet registrerer at statsråden
i sitt brev opplyser at det å utnytte den kapasiteten Flytoget besitter,
i det øvrige rutetilbudet er en del av de pågående forhandlingene
mellom Flytoget og Jernbanedirektoratet.
Flertallet understreker at
det er viktig at utnyttelse av kapasiteten må vurderes i sammenheng
med hele togtilbudet på Østlandet. Oslo er navet i jernbanestrukturen
i Norge, og forsinkelser her får konsekvenser for gods- og persontrafikken
i hele landet.
Flertallet er glad for at vi
fortsatt skal ha en samlet jernbane på Østlandet. Det er fordi vi
vet at en samlet jernbane gir best resultater. Flertallet peker på at med
en samlet jernbane kan man utnytte ressursene mer effektivt, både
for å redusere forsinkelser og for å gi et bedre og mer fleksibelt
tilbud.
Flertallet mener det er viktig
å få på plass løsninger for mer effektiv utnyttelse av tunnelen
gjennom Oslo. I dag må pendlerne stå tett i tett på de vanlige togene mens
de ser halvtomme flytog passere perrongen. Flertallet mener derfor det
er viktig å sikre at togene skal være åpne for alle, ikke bare for
de som skal til Gardermoen.
Flertallet vil peke på at regjeringen
vil utrede å slå sammen Vy og Flytoget, og at det i denne prosessen må
legges stor vekt på å ta med seg de gode erfaringene fra Flytoget
med å drive et vellykket togtilbud på Østlandet, og at det må få
en sentral plass i det videre arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at et initiativ
for sammenslåing av Flytoget og Vy vil være uheldig for jernbanesektoren
og i særlig grad togkundene.
Disse medlemmer er opptatt
av å sikre de reisende med jernbanen et best mulig tilbud, og understreker
at en reell behandling og oppfølging av forslagene i dette representantforslaget
ville gitt de reisende et bedre togtilbud på Østlandet. Disse medlemmer påpeker
at regjeringens håndtering av utlysningen av trafikkpakkene for
togkjøring på Østlandet har blokkert for denne muligheten. Disse medlemmer understreker
at prosessen knyttet til tildelingen av togtrafikken på Østlandet
gjør at de reisende vil få et dårligere togtilbud enn de kunne fått,
til en langt høyere pris enn Jernbanedirektoratets beregnede maksimale
vederlag.
Disse medlemmer viser til avlysningen
av Trafikkpakke 4 og 5 i november 2021, og den påfølgende prosessen
for direktetildeling av togtrafikken på Østlandet. I etterkant av
avlysningen av konkurranseutsettingen gjorde Jernbanedirektoratet
en ny vurdering av hva som ville være en best mulig struktur med
tanke på direktetildeling av togtrafikken. Det ene alternativet
var å samle trafikken på Østlandet i én trafikkavtale. Det andre
alternativet var å dele Østlandet opp i to trafikkavtaler. De faglige
vurderingene fra Jernbanedirektoratet konkluderte med at det var
hensiktsmessig å opprettholde to trafikkavtaler fremfor å samle
hele trafikken på Østlandet i én trafikkavtale. Direktoratet anbefalte
Samferdselsdepartementet at man skulle gå i forhandlinger med Vygruppen
og Flytoget. Disse
medlemmer understreker at Jernbanedirektoratet etter mandat
fra Samferdselsdepartementet innledet dialog med begge selskap.
I samsvar med mandatet fra departementet gjorde Jernbanedirektoratet
våren 2022 også en vurdering av hvordan den knappe kapasiteten i
infrastrukturen på strekningen mellom Oslo S og Lysaker best kunne utnyttes.
Jernbanedirektoratet la til grunn at den kapasiteten som Flytoget
i dag benytter, skulle kunne utnyttes innenfor trafikkavtalen Østlandet
2, senest fra februar 2028. Dette er i samsvar med Jernbanedirektoratets tidligere
anbefalinger. Disse
medlemmer påpeker at Jernbanedirektoratet i august annonserte
at Flytoget ville være deres foretrukne forhandlingspart for trafikkavtalen
Østlandet 2, mens Vygruppen var foretrukket avtalepart for trafikkavtalen
Østlandet 1.
Disse medlemmer understreker
at prosessen deretter har vært ekstremt dårlig håndtert fra politisk ledelse
i Samferdselsdepartementet. Samferdselsdepartementet endret overraskende
tildelingsprosessen ved nyttår, slik at Vy ble gitt muligheten til
å gi et tilbud på å fortsatt trafikkere hele Østlandet. Disse medlemmer viser
til at Flytoget leverte et rimeligere tilbud på å drifte regiontogene,
også kalt Øst 2, enn Vygruppen. Men det samlede tilbudet fra Vygruppen
var lavere enn en delt løsning.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen, ved Samferdselsdepartementet, brøt inn i prosessen
om tildeling av togtrafikken på Østlandet i desember, med instruks
om at Vygruppen måtte sikres minst én av trafikkpakkene. Slik sett
blokkerte departementet for at Flytoget kunne levere et tilbud på
togtrafikken på hele Østlandet. Dette ble ikke kjent før Aftenposten
13. mars omtalte saken. Disse
medlemmer understreker at det er stilt spørsmål om hvorvidt
prosessen kan være brudd på habilitetsregelverket og statsstøtteregelverket. Disse medlemmer understreker
at regjeringen med deres håndtering av tildelingen av togtrafikken
på Østlandet reelt sett også har lagt ned Norges mest populære togtilbud
og en sterk merkevare, Flytoget, fra 2028.
Disse medlemmer viser til at
Flytoget har sendt et alternativt tilbud for en ny flytogavtale
fra 2024 til 2033, som innebærer at reisende kan gå av og på mellom
eksempelvis Asker og Lillestrøm. Slik vil Flytoget utnytte sin kapasitet
bedre og bidra til at kapasitetskrisen under Oslo blir mindre også
før 2028.
Komiteens medlem
fra Venstre viser avslutningsvis til argumentasjonen i forslagsteksten
og understreker at en reell behandling av dette forslaget fra Stortinget
og regjeringens side ville gitt de togreisende et bedre togtilbud.