Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til representantforslag om nytt ferjesamband mellom Aure og
Hitra med pilotprosjekt for flytende ferjekaier og autonome ferjer.
Komiteen viser også til Samferdselsdepartementets
svarbrev av 2. februar 2023. Brevet følger som vedlegg til denne
innstillingen.
Komiteen viser videre til Kommunal-
og distriktsdepartementets vurdering av inntektssystemet til fylkeskommunene,
samt Nærings- og fiskeridepartementets merknader, i nevnte svarbrev.
Komiteen merker seg at det
pågår arbeid med utvikling av regelverket for autonome fartøy, og
at gjeldende regelverk ikke tillater fullt ut autonom drift av ferjer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, mener det vil være hensiktsmessig
å gjennomføre et pilotprosjekt på flytende ferjekajer for å skaffe
seg nødvendig kunnskap, og tror at strekningen Hitra–Aure vil passe
bra til et slikt prosjekt. Videre viser flertallet til Statens vegvesen, som
tilråder å gi et utviklingsprosjekt som dette status som pilotprosjekt
med behov for både utviklings- og prosjekteringsarbeid.
Flertallet vil videre peke
på at det er en forutsetning for et pilotprosjekt på flytende ferjekaj
og autonome ferjer at en realisering av ferjesambandet er ønskelig fra
begge de berørte fylkeskommunene, noe de bekrefter.
Videre viser flertallet til
at det er lite erfaring med bruk av flytende ferjekaier i Norge.
Det vil derfor utløse særegne krav til saksbehandling i Statens
vegvesen, da det ikke er utviklet regelverk for konstruksjonstypen.
Flertallet er positive til
teknologiutviklingen innen autonome ferjer og andre maritime farkoster. Dette
har vært en viktig del av arbeidet i grønt skipsfartsprogram. Det
er gjennom dette programmet igangsatt mange piloter for å teste
ut teknologier og konsepter, noe som har bidratt til å befeste Norge
som en av de fremste skipsnasjonene, spesielt med kompetanse på miljøvennlige
og fremtidsrettede løsninger. Pilotprosjektene har vært gjennomført
av offentlige og kommersielle aktører, uavhengig av Stortinget.
Flere av pilotene er nå satt i kommersiell drift, bl.a. gjelder
dette ferjer som går på elektrisitet / har batteriløsninger med forskjellige
ladesystemer. Videre viser flertallet til at Statens vegvesen
jobber med et pilotprosjekt for automatisert ferjedrift på sambandet
Lavik–Oppedal.
Flertallet er også svært opptatt
av at regelverket holder tritt med teknologiutviklingen, og imøteser
Sjøfartsdirektoratets arbeid for å legge til rette for autonome
farkoster og nye energibærere innen maritim skipsfart. Om Norge
får være toneangivende for regelverk som utformes, kan dette regelverket
bli gjeldende også internasjonalt. Dette vil gi fordeler for norsk
leverandørindustri, som er «first movers».
Flertallet mener fylkeskommunen
som er ansvarlig for sambandet, må være prosjekteier og forestå den
videre framdriften for prosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til statsrådens svarbrev, som
omtaler at flytende ferjekaier og bruk av autonome ferjer anses
gjennomførbart. Disse
medlemmer mener imidlertid at bruk av utradisjonelle konsepter ikke
må byråkratiseres i så stor grad hos Statens vegvesen at det vanskeligjør
gjennomføring og utvikling av nye tilbud til beste for befolkningen.
Det vises i denne sammenheng til etablerte vegnormaler og krav om
særskilt saksbehandling samt kontroll av konsept. Disse medlemmer mener at vegnormalene
her burde forenkles slik at det er enklere, raskere og ikke minst
rimeligere å ta i bruk ny teknologi og nye løsninger i transportsektoren. Disse medlemmer mener
videre at staten må gjøre det økonomisk mulig å komme i gang med
et slikt nytt ferjekonsept, og at det er en urimelig påstand fra
Kommunal- og distriktsdepartementet at en slik etablering skal belastes
også de andre ferjefylkene knyttet til rammetilskuddet.
Disse medlemmer mener at tiden
nå er moden for å gå et steg videre i bruken av ny teknologi både knyttet
til ferjer og ferjekaier, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for et nytt ferjesamband mellom Aure og Hitra
som et FoU-prosjekt, med fokus på flytende ferjekaier og mulig forsøk
med autonome ferjer, og at det tas høyde for dette i inntektssystemet
til Møre og Romsdal fylkeskommune og Trøndelag fylkeskommune snarest
mulig etter at prosjektet er klart.»