Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 41 S (2022–2023) Utbygging og finansiering av Bypakke Nedre Glomma fase 2 i Viken.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at bypakken skal avløse bypakkens fase 1 og bidra til å gjøre transportsystemet i Nedre Glomma mer effektivt, robust og bærekraftig.
Flertallet viser til at samlet økonomisk ramme for Bypakke Nedre Glomma fase 2 er 9 155 mill. 2022-kroner, og merker seg at finansieringen av pakken er basert på bompenger og fylkeskommunale og kommunale midler. I tillegg kommer merverdiavgiften som staten refunderer for prosjekter og tiltak i bypakken. Det legges til grunn en innkrevingsperiode på 15 år i hver enkelt bomstasjon.
Flertallet viser til at Fredrikstad og Sarpsborg kommuner og Viken fylkeskommune er enige om å videreføre satsingen på transporttiltak i Nedre Glomma gjennom en videreføring av dagens fase 1 av Bypakke Nedre Glomma med fase 2. Nedre Glomma ønsker en byvekstavtale, og tiltakene som ligger til grunn for Bypakke Nedre Glomma fase 2, er bygget på rammer og føringer for en eventuell byvekstavtale.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet er imot bruk av bompenger og bypakkekonstruksjoner der bilistene forutsettes å skulle finansiere andre trafikanters transporthverdag. Samtidig innebærer premisset om nullvekstmål for bilen at folks rett til å velge eget transportmiddel innskrenkes. Disse medlemmer mener at nullvekstmålet må avvikles. Disse medlemmer vil at folk selv skal ha rett til å velge eget transportmiddel, og at bilen skal være et mulig alternativ for alle i både by og bygd.
Disse medlemmer mener at veiutbygging og vedlikehold skal være et offentlig ansvar også finansielt, og vil ta et oppgjør med en utvikling der regningen for å bygge ut infrastruktur for andre trafikanter gjøres til bilistenes ansvar. Bypakkeforslaget forutsetter her at bilen skal finansiere det meste. Samtidig skal bilistene få en vanskeligere hverdag med høye bomtakster og reduserte fartsgrenser som vil gi lengre reisetid mellom Fredrikstad og Sarpsborg når utbyggingen er gjennomført.
Disse medlemmer avviser derfor Prop. 41 S (2022–2023) Bypakke Nedre Glomma fase 2, men mener at vei- og broprosjektene som nå er lagt inn i pakken, må realiseres raskt som selvstendige prosjekter og med offentlig finansiering.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Prop. 41 S (2022–2023) Utbygging og finansiering av Bypakke Nedre Glomma fase 2 sendes tilbake til regjeringen.»
«Stortinget ber regjeringen raskt fremme forslag om statlig finansiert utbygging av vei- og broprosjektene fra bypakkeforslaget for Nedre Glomma fase 2. Det skal legges til grunn kortere reisetid for bilistene.»