Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til representantforslag om umiddelbar igangsettelse av prosjektet E6
ved Lågendeltaet i Lillehammer.
Komiteen viser videre til Samferdselsdepartementets
svarbrev av 20. februar 2023, samt departementets svarbrev av 1. og
13. mars 2023 på komiteens tilleggsspørsmål. Brevene følger som
vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at regjeringen har
startet å utarbeide et forslag for å endre det geografiske virkeområdet
til forskrift om fredning av Lågendeltaet naturreservat.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, merker seg at regjeringen har tatt til etterretning
Miljødirektoratets vurdering av lovgrunnlaget for å gi dispensasjon
fra verneforskriften, og at de ikke har sett grunnlag for å gjøre
om på direktoratets vedtak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har
tatt til etterretning Miljødirektoratets vurdering av lovgrunnlaget
for å gi dispensasjon fra verneforskriften. Miljødirektoratet har
fått i oppdrag å gjennomføre utredning og høring av forslag til
endring av verneforskriften.
Disse medlemmer vil peke på
at det har vært utredet ulike trasévalg gjennom Lågendeltaet naturreservat
som har blitt skrinlagt underveis, nettopp av hensyn til verneforskriften.
Planleggingen av veien har nå pågått i over 15 år.
Disse medlemmer tror det å
starte helt på nytt vil være feil, og at det er bedre å finne en
serie tiltak som gjør at naturen kommer bedre ut totalt sett, og
at den valgte traseen er en bedre løsning enn å starte på nytt eller
utvide gammel vei, også for naturen.
Disse medlemmer mener det skal
være en svært høy terskel for å tillate inngrep i verneområdene, men
at det samlet sett i dette tilfellet er den beste løsningen også
for verneområdet.
Videre peker disse medlemmer på
at en forutsetning for endring av verneforskriften er at det blir utredet
og gjennomført ytterligere miljøforbedrende tiltak. Forslag til
miljøforbedrende tiltak ut over det som følger av Statsforvalteren
i Innlandet sitt vedtak av 25. april 2022, skal utarbeides av Nye
Veier AS sammen med lokale planmyndigheter og Statsforvalteren,
og i dialog med Miljødirektoratet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Miljødirektoratet sa nei til ny E6
nordover fra Moelv, over Lågendeltaet naturreservat, og at Miljødirektoratet
legger til grunn at ny E6 ikke lenger skal regnes som en vesentlig
samfunnsinteresse. Disse
medlemmer mener det er regjeringen som har skapt usikkerheten rundt
prosjektets samfunnsinteresse. Disse medlemmer er ikke i tvil
om at ny E6 utgjør en vesentlig samfunnsinteresse. E6 er Norges
viktigste samferdselsåre. God vei og jernbane er en forutsetning
for at folk kan bosette seg der de har lyst i landet, og for at
vi kan ha gode jobbmuligheter og at næringslivet kan ha gode utviklingsmuligheter
i alle landsdeler.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har landet på å endre verneforskriften, og at det arbeidet
er i gang. Etter endringen av forskriften skal ny E6 kunne føres
fram i tråd med vedtatt reguleringsplan. Samtidig har regjeringen
forutsatt at det blir utredet og gjennomført ytterligere miljøforbedrende
tiltak. Det er derfor usikkert når Nye Veier kan gjenoppta arbeidet.
Det er inngått kontrakt med entreprenør, og kostnadene løper. Disse medlemmer mener
derfor det bør avklares hvor lang tid forskriftsarbeidet vil ta,
for å bidra til mer forutsigbarhet for utbygger og for framdriften
i prosjektet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet finner i denne sammenheng
grunn til å påpeke at forprosjekteringen og forberedelsene til vegutbyggingen
i overveiende grad har pågått i Høyre og Frps regjeringsperiode,
under de samme vilkår og forvaltningsmessige bestemmelser som utløser
vedtaket som nå foreligger fra Miljødirektoratet om å ikke innvilge
dispensasjon fra verneforskriften. Disse medlemmer reagerer på forsøkene
på ansvarsfraskrivelse, der tidligere regjeringspartier retter ubegrunnede
anklager mot dagens regjering for situasjonen som har oppstått.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet har merket seg regjeringens forslåtte
prosess for utbygging av ny E6, der man velger å ikke fastholde Statsforvalterenes
vedtak om dispensasjon fra verneforskriften, men gir Miljødirektoratets
snuoperasjon i saken medhold. Det settes så i gang en mer omfattende prosess
med endring av forskriftens virkeområde med påfølgende høringsrunde. Disse medlemmer mener
at Statsforvalterens vedtak i saken burde fastholdes da dette representerer
en helhetsvurdering som hadde tjent både veiprosjektet og lokalmiljøet
godt. Her ville man raskt kunne gå i gang med utbygging av prosjektet med
fullverdig firefeltsstandard slik Stortinget allerede har bestemt. Disse medlemmer frykter
nå en ny lengre byråkratisk prosess, og der det samtidig blir et press
på Nye Veier om å redusere kvaliteten på veien. Disse medlemmer mener det nå
legges opp til en byråkratisk prosess som vil svekke den nye veiens
standard, effektivitet og sikkerhet.
Disse medlemmer mener at Stortingets
tidligere vedtak i saken skal følges opp så raskt som mulig. Veiprosjektet
skal bygges ut helhetlig med firefeltsstandard. Etter mange års
planlegging og forarbeider må nå prosessen gjennomføres raskt og
ubyråkratisk. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen omgjøre Miljødirektoratets vedtak om avslag etter
naturmangfoldloven, fastholde tidligere bestemmelse om dispensasjon
og slik sørge for å bygge ny E6 med firefelts standard gjennom Lågendeltaet
som planlagt og vedtatt av Stortinget.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Miljødirektoratet
før jul konkluderte med at bygging av en motorvei gjennom et naturreservat
strider mot verneforskriften. Skal det gis dispensasjon, må det
være en vesentlig samfunnsinteresse som taler for dette, og inngrepet
må være nødvendig. Miljødirektoratet konkluderte med at det ikke er
tilfellet. Dette
medlem finner regjeringens forslag om å endre forskrift om
fredning av Lågendeltaet naturreservat svært oppsiktsvekkende. Dette medlem mener
det er helt uakseptabelt å bygge en motorvei gjennom et naturreservat,
som er landets strengeste verneform. Lågendeltaet har hatt lovens
strengeste vern siden 1990, og bygging av veier nevnes eksplisitt
i verneforskriften som et inngrep som ikke kan tillates i naturreservatet.
Dette medlem mener vi trenger
mer vern, ikke mindre, slik det internasjonale naturtoppmøtet nylig har
slått fast. Dette
medlem viser til at ved å la Lågendeltaet være i fred kan
vi beskytte 226 forskjellige fuglearter – 59 av dem på den norske
rødlisten, viktige rasteplasser for trekkfugl, overvintringsområder
for fugler og et mangfold av fisk og insekter.
Dette medlem viser til at veibygging
har store miljøkonsekvenser. Dette medlem peker på at bygging
av mer motorvei for høyere fart og økt kapasitet også vil bidra
til økt trafikk og dermed forsterke flere andre miljøproblemer som
støy, energiforbruk, utslipp av svevestøv og utslipp av mikroplast
samt flere utfordringer relatert til arealbruk.
Dette medlem vil også peke
på at den samfunnsøkonomiske netto nytten for E6 Moelv–Øyer er på
minus 6,1 mrd. 2020-kroner. Dette medlem mener at det da
bør være åpenbart at dette veiprosjektet ikke er en vesentlig samfunnsverdi,
men tvert imot har en negativ totalverdi for samfunnet, og at det
derfor er uansvarlig å bygge denne motorveien gjennom et naturreservat. Dette medlem vil
også peke på at tross ny vei vil trafikken på dagens vei fortsatt
være stor. Istedenfor ny motorvei foreslår dette medlem å gjøre mindre utbedringer
på dagens vei, som f.eks. støyskjerming. I tillegg må det etableres
midtrekkverk der det mangler. En ny, utbedret E6 bør følge dagens
trasé i 2/3-feltsvei. Dette vil gi høy trafikksikkerhet og antakelig
en større samfunnsnytte enn en 4-feltsvei for 110 km/t i ny trasé, når
kostnader og ulemper ses i forhold til nytteeffekten. Dette medlem vil
også peke på at bompengene vil bli vesentlig mindre med denne løsningen.
Dette medlem viser også til
at ved lavere fartsgrense enn 100 km/t er vi tilbake til det opprinnelige forslaget
for strekningen Roterud–Storhove, forbi Lillehammer i dagens trasé
i øst med 80–90 km/t. Dette medlem peker
på at dette var et forslag både innbyggere og myndigheter hegnet
om før Nye Veier i oktober 2016 kom inn og satte 110 km/t som vilkår
for å prioritere prosjektet. Dette medlem peker på at lavere fartsgrense
muliggjør 2/3-feltsvei, og gjenåpner dermed muligheten for gjenbruk
av eksisterende østsidetrasé hvor kryssing av fredningsområdet kan
skje på eksisterende Lillehammer bru. Dette medlem påpeker at denne
løsningen ikke vil være i konflikt med fredningsbestemmelsene for
Lågendeltaet naturreservat.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse planene om ny E6 mellom Moelv og Øyer over
Lågendeltaet naturreservat og sette i gang arbeidet med å finne
andre løsninger som ikke er i strid med vernebestemmelsene.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til behandlingen av Dokument 8:79 S (2022–2023)
og Innst. 211 S (2022–2023) fra energi- og miljøkomiteen, der Venstres
posisjon om E6 gjennom Lågendeltaet er klargjort.