1.3.3.1 Svak styring har medvirket til utfordringene på IKT-området og svekket verdien av investeringer
Forsvaret har ansvar
for at virksomheten har effektiv og sikker IKT til bruk i Forsvarets
operasjoner. Dette inkluderer planer for virksomhetens bruk av IKT
og ivaretakelse av sikkerheten i systemene.
Forsvaret mangler
en virksomhetsarkitektur som kan legge til rette for gode prioriteringer
i oppfølging av eksisterende IKT-løsninger og valg av nye. Oversikt
over informasjonsbehov og informasjonssystemer er en forutsetning
for å kunne legge hensiktsmessige planer og rammer for videreutviklingen
av IKT-porteføljen. Forsvaret har ikke god nok oversikt over alle
informasjonssystemene som er i bruk. Manglende virksomhetsarkitektur
er også pekt på som en årsak til utfordringene med interoperabilitet
mellom kommando- og kontrollinformasjonssystemene, og en virksomhetsarkitektur er
avgjørende for å nå målet om å redusere antallet systemer i Forsvaret.
Forsvarssektoren
har selv pekt på anskaffelser av IKT-materiell som en hovedutfordring
i styringen av IKT-området. Forsvarsdepartementet har det overordnede
ansvaret for investeringer i sektoren og styrer porteføljen av prosjekter.
Fram til 1. januar 2020 var departementet også prosjekteier for
det enkelte prosjekt. Departementet bemerker at porteføljen av investeringsprosjekter
på IKT-området er stor, og at sterke avhengigheter mellom prosjektene
gjør arbeidet med investeringsprosjekter på området krevende.
Forsvarets forskningsinstitutt
peker i en rapport fra 2018 på omfattende forsinkelser i IKT-prosjekter
i forsvarssektoren. Blant mulige årsaker nevnes nedprioritering
og manglende tilgang på nødvendige ressurser, for optimistisk planlegging
og lite effektiv prosjektgjennomføring.
Forsvarsmateriell
planlegger og gjennomfører alle investeringsprosjekter i forsvarssektoren
på oppdrag fra prosjekteier. Forsvarsmateriell oppgir at lang gjennomføringstid
kan ha flere årsaker. Blant annet er flere prosjekter skjøvet ut
i tid på grunn av mangel på finansiering i prosjektporteføljen.
Forsvarsmateriell opplever også at de ikke har ressurser nok til
å ha ønsket framdrift i alle investeringsprosjekter for IKT-området
og samtidig ivareta forvaltningsoppgaver knyttet til IKT-materiell
på ønsket måte. Forsvarsdepartementet bemerker at gjennomføringstiden
for IKT-prosjekter har ført til en opphopning av IKT-systemer som
venter på utskifting.
Forsvarets forskningsinstitutt
fant at det også var store avvik mellom planlagte og faktiske kostnader
i IKT-prosjektene. Forsvarsdepartementet har i en intern evaluering
vist til at når teknologien blir forsinket eller mer kostbar enn
planlagt, så svekkes verdien av IKT-investeringene.
Undersøkelsen viser
at det er mangelfulle data om investeringsprosjekter i forsvarssektoren.
Det er etablert et system for registrering og oppfølging av investeringsprosjekter,
men systemet gir begrensede muligheter for analyse. Blant annet
justeres milepæler årlig og nøkkeldata oppdateres løpende, og systemet
gir begrenset mulighet til å hente ut historiske data. Med tanke
på de store utfordringene sektoren har når det gjelder investeringer,
kan svak tilgang på gode styringsdata få konsekvenser både for oppfølging
av det enkelte prosjekt og for læring og forbedring på tvers av
prosjekter.
Forsvarsdepartementet
er ansvarlig for overordnet styring og kontroll av underlagte etaters
virksomhet. Departementet bemerker at det har vært utfordrende å styre
Forsvaret helhetlig på IKT-området. Forsvarsstaben har etter departementets
vurdering ikke hatt tilstrekkelig kapasitet til å fastsette operative
krav til IKT, prioritere på tvers av driftsenhetene og mellom investering
og drift samt være et felles kontaktpunkt mot departementet innenfor
IKT. Sjef Forsvarsstaben erkjenner at Forsvarsstabens kompetanse
og styring på IKT-området har vært for dårlig, men viser til at
det nå er tatt grep for å endre på dette. Kompetansen på IKT i Forsvarsstaben
er styrket de siste par årene, og fra 2021 er ansvaret for gjennomføringen
av IKT-strategi for forsvarssektoren overført fra departementet
til Forsvaret. Med dette har Forsvaret fått ansvar på IKT-området
for forsvarssektoren som helhet. I tillegg er rollen som prosjekteier
i investeringsprosjekter overført fra departementet til forsvarssjefen.
Både departementet og Forsvaret mener at overføring av mer ansvar
til Forsvaret legger bedre til rette for en helhetlig styring innen
IKT-området.
Etter Riksrevisjonens
vurdering har det vært vesentlige svakheter både ved Forsvarsdepartementets
og Forsvarets styring på IKT-området, som har negative følger for
oversikt over og samvirke mellom systemer. Det har også vært svak
styring av IKT-investeringer, med den følge at disse ikke har gitt
ønsket verdi. Det er for tidlig å si om overføring av ansvar til
Forsvaret vil gi bedre styring av IKT-området i Forsvaret og forsvarssektoren.