I proposisjonen foreslår
Justis- og beredskapsdepartementet en endring i utlendingsloven
§ 100 som gir adgang til å utlevere ansiktsfoto fra utlendingsregisteret til
pass- og ID-kortmyndigheten dersom det er nødvendig for politiets
oppgaver etter passloven og ID-kortloven. Tilsvarende foreslås det
endringer i passloven § 10 og ID-kortloven § 11 som gir adgang til
å utlevere ansiktsfoto fra pass- og ID-kortregistrene til utlendingsmyndighetene
dersom det er nødvendig i forbindelse med opptak og registrering
av ansiktsfoto etter utlendingsloven § 100.
Det pekes i proposisjonen
på at forslagene vil gi adgang til utlevering av ansiktsfoto i form
av direkte søk og tilrettelegge for biometrisk én-til-mange-sammenligning
mellom pass- og ID-kortregistrene og utlendingsregisteret i behandlingen
av søknad om pass og nasjonalt ID-kort og i utlendingssaker. Slik
sammenligning av ansiktsfoto mellom pass- og ID-kortmyndighetens
og utlendingsmyndighetenes registre vil foregå ved bruk av politiets
system for automatisert biometrisk sammenligning ABIS (Automated
Biometric Identification System).
De foreslåtte endringene
inngår i arbeidet med å tilrettelegge for utstedelse av nasjonalt
ID-kort til utenlandske statsborgere og med å realisere kvalitetsindikatoren
«unik» i Folkeregisteret. Det vises i proposisjonen til at nærmere
regler om omfanget av kontrollen må fastsettes i forskrift.
I proposisjonens
punkt 2 gis en omtale av bakgrunnen for forslaget, også om at et
lovforslag ble sendt på høring i 2019.
I proposisjonens
punkt 3 gis en omtale av gjeldende rett, herunder om passloven og
ID-kortloven, om utlendingsloven og om personvernforordningen.
I proposisjonens
punkt 4 gis en omtale av forslagene i høringsnotatet.
I proposisjonens
punkt 5 gis en omtale av høringsinstansenes syn. Det vises blant
annet til at det bare er Utlendingsdirektoratet (UDI), Politidirektoratet (POD),
Kripos, Politiets utlendingsenhet (PU), Norsk organisasjon for asylsøkere
(NOAS) og Skattedirektoratet som har uttalt seg om forslagene til
hjemmelsgrunnlag for biometrisk sammenligning mellom pass- og ID-kortregistrene
og utlendingsregisteret. Ingen har innvendinger mot at det tilrettelegges
for gjensidige søk mellom disse registrene, men de har merknader
til forslagene.
I proposisjonens
punkt 6 fremkommer departementets vurdering. Først gis en innledende
omtale av utviklingen etter høringen, deretter en vurdering av de ulike
forslagene.
I proposisjonens
punkt 7 omtales økonomiske og administrative konsekvenser. Det vises
blant annet til at de foreslåtte lovendringene har nær sammenheng
med den planlagte innføringen av en rett til nasjonalt ID-kort for
utenlandske statsborgere og ikke vil settes i kraft før øvrig tilrettelegging
for lansering er gjennomført. Systemteknisk vil det være behov for
endringer i politiets saksbehandlingssystemer, Kripos vil få flere
saker til behandling, og det kan bli behov for tekniske tilpasninger
i Kripos sine systemer. Det pekes på at kostnader må utredes nærmere.
I proposisjonens
punkt 8 gis merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.
Det vises til proposisjonen
for nærmere omtale av punktene nevnt over.