Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Elise Madland, Cecilie Myrseth, Even A. Røed og Truls Vasvik,
fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Hans Inge
Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala,
viser til forslaget i Dokument 8:80 S (2022–2023) om en full gjennomgang
av Norsk pasientskadeerstatning for å sikre norske pasienters rettssikkerhet.
Komiteen viser til at statsråden
har uttalt seg om forslaget i brev til komiteen av 23. januar 2023.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen har avholdt skriftlig
høring og mottok totalt fem innspill, hvorav tre fra organisasjoner,
ett fra Riksrevisjonen med henvisning til deres undersøkelse av
årsaker til lang saksbehandlingstid på pasientskadeområdet, og ett
fra en privatperson.
Komiteen merker seg at alle
høringssvarene adresserer ulike problemstillinger knyttet Norsk
pasientskadeerstatning (NPE) og praktisering av regelverket. Kreftforeningen
skriver:
«Framfor en totalrevisjon
av Norsk pasientskadeerstatning, mener vi imidlertid det ville vært
mer hensiktsmessig å prioritere de største manglene i et system som
ellers fungerer relativt godt.»
Pasientskadeforeningen
støtter forslagets punkt 1, men påpeker at løsningen, slik de ser
det, ikke er en makstid på saksbehandling. Norsk Pasientforening
påpeker blant annet at pasienter ikke har mulighet til kontradiksjon
til saksbehandlingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til statsrådens
svar og er tilfreds med at hun allerede i mai 2022 tok initiativ til
et møte med Advokatforeningen, NPE og Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten.
Det er planlagt årlige kontaktmøter som vil bli et viktig verktøy
for å sikre at både advokater, NPE og Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten
fortløpende kan vurdere om samarbeidet er tilfredsstillende, og
eventuelt ta opp spesifikke problemstillinger. For disse medlemmer er det viktig og
uomtvistelig at pasienter skal få den erstatningen de har krav på
etter norsk lov.
Disse medlemmer viser til høringssvarene
som har kommet inn, og vil påpeke at disse ikke er ensrettede med
tanke på hva som må løses, og hvordan det skal gjøres. Det er særlig
interessant at Pasientskadeforeningen ikke ønsker å sette en makstid
på saksbehandlingen. Disse
medlemmer ser likevel positivt på at saksbehandlingstiden
generelt har gått ned, men mener at det er viktig å ha respekt for
at sakene har svært ulik kompleksitet. Disse medlemmer mener således
at en absolutt makstid vil kunne virke mot sin hensikt og medføre
at sakene ikke får riktig avgjørelse.
Disse medlemmer mener det er
i henhold til Stortingets intensjon at departementet ikke kan instruere
NPE eller Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten om lovtolkning,
skjønnsutøvelse eller avgjørelse av enkeltsaker. Likevel er det
ingen tvil om at dette kan være krevende saker – både når det gjelder
selve saksforløpet, og for den pasienten som står i dette. Disse medlemmer forutsetter
derfor at NPE er tydelige på hvilke rettigheter erstatningssøker
har, hvordan saksbehandlingen foregår, og at erstatningssøker har
rett til å ta kontakt med saksbehandler per telefon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at Norsk pasientskadeerstatning (NPE) behandler erstatningskrav
fra pasienter som mener de har blitt påført skade etter behandling
innenfor helse- og omsorgstjenesten. Disse medlemmer vil understreke betydningen
av rask og god saksbehandling. Det er viktig at den som mener å
ha blitt utsatt for feil behandling i helse- og omsorgstjenesten,
ikke skal oppleve en ny belastning ved at saksbehandlingen tar unødvendig lang
tid.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti støtter
en gjennomgang av NPE, men mener at det må tydeliggjøres hva som
menes med en gjennomgang. Disse medlemmer mener en gjennomgang
som kan gi et bedre kunnskapsgrunnlag for å styrke saksbehandlingen
og redusere saksbehandlingstiden på pasientskadeområdet, vil være
positivt.
Disse medlemmer fremmer på
bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en evaluering av Norsk Pasientskadeerstatning
hvor rutiner for saksbehandling og saksbehandlingstid står sentralt. Stortinget
ber også om at evalueringen inneholder anbefalinger. Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med saken på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Riksrevisjonens
undersøkelse av årsaker til lang saksbehandlingstid på pasientskadeområdet
fra 2020. Her konkluderes det blant annet med at
«Vi mener at det
fortsatt er muligheter for NPE å redusere saksbehandlingstiden.
Det er fortsatt mange ledd og betydelig liggetid i saksbehandlingen.
Det er flere saksbehandlere og eksterne involvert i behandlingen
av sakene, noe som fører til stoppunkter og ventetid for sakene
underveis i behandlingen. Det er viktig at NPE fortsetter arbeidet
med å identifisere unødvendige og tidkrevende prosesser.»
Disse medlemmer mener det er
viktig at regjeringen følger opp Riksrevisjonens undersøkelse, og
at undersøkelsen må være et viktig grunnlag for en gjennomgang og
evaluering av NPE.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at en
slik evaluering som Høyre fremmer, vil måtte gjennomføres av NPE
selv. Dette vil legge beslag på saksbehandlingsressurser og dermed
øke saksbehandlingstiden i NPE. Disse medlemmer er bekymret
for at økt saksbehandlingstid vil forverre problemene og utsette
pasienter i en svært sårbar situasjon for enda større og helt unødvendige
belastninger.
Disse medlemmer merker seg
at det nå er god dialog mellom NPE, Advokatforeningen og relevante brukerorganisasjoner,
og at grepene som er tatt, ser ut til å ha god effekt på saksbehandlingstid.
Videre viser disse
medlemmer til komiteens behandling av Prop. 8 L (2022–2023),
jf. Innst. 173 L (2022–2023), og lovvedtak som vil styrke klageadgangen
og saksbehandlingen ved klager i pasientskadesaker.
Disse medlemmer registrerer
at det er en stor iver fra flere partier om å bruke mer tid og ressurser
på å gjennomgå, evaluere og sette ned enda flere utvalg istedenfor
å gjennomføre faktisk politikk. Disse medlemmer har gjennomgått
innstillingene i helse- og omsorgskomiteen siden valget i 2021,
og funnet at det er fremmet totalt 34 mindretallsforslag om å utrede, evaluere
eller sette ned utvalg. Rødt var forslagsstiller på 26 av forslagene,
Sosialistisk Venstreparti var forslagsstiller for 21 og Fremskrittspartiet
for 19 av forslagene. Disse
medlemmer merker seg også at representanter fra Fremskrittspartiet
har uttalt at helse- og omsorgsministeren har satt ned for mange
utvalg og utredninger, og uttalt:
«Av og til er det
fornuftig, men av og til er det et uttrykk for at man skyver ting
foran seg, i stedet for å ta tak i problemene».
Disse medlemmer er enige i
at unødvendige utredninger bør unngås, og mener derfor at NPE må
få rom til å gjøre grep for å få ned saksbehandlingstiden istedenfor
å bruke ressurser på å evaluere noe de vet er et problem.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at det over
lang tid har vært behov for å forbedre praksisen til NPE. I forbindelse
med behandling av Prop. 36 L (2019–2020) Endringar i pasientskadeloven
(forskriftsheimel om meinerstatning mv.), jf. Innst. 248 L (2019–2020),
gikk det daværende flertallet, bestående av Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, mot en helhetlig gjennomgang av pasientskadeordningen
på det daværende tidspunkt:
«Flertallet legger
til grunn at en helhetlig og bred gjennomgang av hele pasientskadeordningen
nå, slik Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
tar til orde for, vil forsinke arbeidet med å sikre likebehandling
for personer som skal ha utmålt menerstatning, og støttes derfor
ikke på dette tidspunktet.»
Disse medlemmer merker seg
at høyresiden ikke benyttet tiden i regjering til å sørge for en
gjennomgang av ordningen. Disse medlemmer mener at det fortsatt
at er svært vektige grunner for å sikre gjennomgang og forbedring
av ordningen, og støtter derfor flere av forslagene som er framsatt.