Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Sigurd Myrvoll, Lise Selnes og Elise Waagen, fra
Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og Jan Tore Sanner, fra
Senterpartiet, Maren Grøthe og Aud Hove, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja,
viser til representantforslaget, der forslagsstillerne gir uttrykk
for at skolen har sviktet seksåringene ved i for stor grad å ha
tatt leken fra dem. Komiteen merker
seg at forslagsstillerne på den bakgrunn tar til orde for innføring
av førskole for seksåringene basert på lek og barnehagepedagogikk
og 1. klasse først for syvåringene.
Komiteen viser til at Stortinget
i 2018 fattet tre anmodningsvedtak knyttet til seksårsreformen.
Stortinget ba regjeringen om å innhente en kunnskapsoversikt over
forskning på de yngste barna i skolen, å sette i gang en evaluering
av seksårsreformen samt å sørge for at fagfornyelsen tilrettelegger
for, og ivaretar, de yngste barna i skolen og overgangen fra barnehage
til skole, jf. Dokument 8:150 S (2017–2018) og Innst. 317 S (2017–2018).
Komiteen viser til at arbeidet
med evalueringen av seksårsreformen ble startet opp i 2020 og utføres
av OsloMet, og at oppdraget er utvidet med to delrapporter. Mandatet
til forskerne er å se på skoledagen til de yngste elevene og i hvilken
grad seksårsreformens intensjoner er ivaretatt av skolen i de 25
årene som er gått siden reformen ble implementert.
Den første delrapporten
kom i desember 2022. Komiteen merker
seg at forskerne som deltar i evalueringsarbeidet, fortsatt arbeider
med datainnsamling, og at problemstillingene i den første delrapporten
vil bli undersøkt i neste delrapport, som er ventet senere i 2023.
Sluttrapporten er ventet i 2024. Komiteen merker seg at forskerne
derfor er tydelige på at funnene i den første rapporten må ses på
som foreløpige, og at den første delrapporten følgelig ikke inneholder
anbefalinger.
Komiteen viser til statsrådens
uttalelse til komiteen, hvor det blant annet står at når sluttrapporten
er klar, vil statsråden vurdere behov for eventuelle tiltak i dialog
med sektoren og andre interessenter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at alle elever
har rett på en opplæring som er tilpasset deres forutsetninger,
med grunnlag i at alle elever modnes og lærer ulikt. Skoledagen
utgjør en stor andel av små barns hverdag, og skoledagen må gi rom
for gode opplevelser, lek og vennskap. Disse medlemmer mener de yngste
barna skal møtes på sine egne vilkår. Læringsformene og det pedagogiske
opplegget i skolen må være tilpasset barnas alder og behov og innrettet
basert på kunnskap om hvordan de yngste barna lærer og utvikler
seg.
Disse medlemmer viser til representantforslaget
og minner om at bakgrunnen for den evalueringen som forslagsstillerne
viser til, er at et enstemmig storting i mai 2018 ga sin tilslutning
til to representantforslag fra representanter fra Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti om en evaluering av seksårsreformen, jf.
anmodningsvedtak nr. 808 og nr. 809, 31. mai 2018. Disse medlemmer minner videre
om at til tross for et enstemmig stortingsvedtak tok det over ett
år før regjeringen Solberg ga Utdanningsdirektoratet i oppdrag å
lyse ut evalueringsoppdraget i juni 2019. Deretter gikk det nærmere
åtte måneder før oppdraget ble lyst ut for andre gang. Disse medlemmer mener
dette viser at arbeidet ikke var gitt en tilstrekkelig høy prioritet
hos regjeringen Solberg, og viser en manglende prioritering av kvalitet
og ivaretakelse av de yngste barna i skolen. Dersom Stortingets
vedtak i 2018 hadde blitt effektuert med en gang, og rådene som
lå i kunnskapsinnhentingen var blitt fulgt opp, så ville det pedagogiske
grunnlaget for ferdigstillelsen av fagfornyelsen vært bedre og arbeidet
med å gi profesjonene de nødvendige verktøy ville ha kommet lenger.
Resultatet av regjeringen Solbergs sendrektighet er tap av verdifull
tid – tid som i realiteten utgjør hele begynneropplæringen for flere
kull med norske skoleelever.
Disse medlemmer vil påpeke
at selv om dagens seksåringer møter en mer variert skolehverdag
der læreren tilrettelegger for både lek og læring, så er hovedfunnet
i den første delrapporten av evalueringen som ble presentert i desember
2022, at den frie leken har fått mindre plass, at det foregår mer
bokstavlæring, og at læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet.
I en forskningsartikkel fra Fakultet for lærerutdanning og internasjonale
studier ved OsloMet, publisert 12. desember 2022, uttaler professor
Elisabeth Bjørnestad, som leder evalueringen av seksårsreformen,
følgende:
«En av intensjonene
bak Reform 97 var at leken skulle prege førsteklasse. Førsteklasse
skulle være et ‘førskoleår’. Rapporten viser imidlertid tydelig
at leken har mistet noe av sin posisjon. Den frie leken er tonet
ned, og lærerstyrte aktiviteter har økt (…).»
Disse medlemmer mener dette
bekrefter behovet for en evaluering og for å endre innretningen
av de første skoleårene i tråd med intensjonene i seksårsreformen
og behovene til de yngste elevene.
Disse medlemmer deler derfor
intensjonen bak representantforslaget når det gjelder behovet for
å innrette skolen mer på elevenes premisser ved å ta utgangspunkt
i deres modningsnivå og hvordan barn utvikler seg og lærer best. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til Hurdalsplattformen, der dette er nedfelt slik:
«Regjeringa vil […]
[g]i dei yngste elevane ein betre overgang frå barnehage til skule
med meir aktiv og leikbasert pedagogikk det første skuleåret, tilpassa
behova og utviklinga til elevane.»
Disse medlemmer ser fram til
sluttrapporten fra evalueringen og vil ta stilling til om det skal
gjøres konkrete endringer, i forbindelse med oppfølgingen av evalueringen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det ikke er noen motsetning
mellom skoleglede, bokstavlæring og lek. Skolehverdagen til de minste
skal bestå av både frilek og lekbaserte aktiviteter og variert og
utforskende undervisning. Lekens verdi fremkommer tydelig av overordnet
del av fagfornyelsen:
«For de yngste barna
i skolen er lek nødvendig for trivsel og utvikling, men også i opplæringen
som helhet gir lek muligheter til kreativ og meningsfylt læring.»
Disse medlemmer viser til at
den første evalueringsrapporten om seksårsreformen viser at lærere
bruker mye tid på å skape gode og trygge klassemiljø. De tar i bruk
mer lekbaserte og kreative undervisningsformer og mer fysisk aktivitet.
Samtidig vil disse medlemmer understreke
at gode lese- og skriveferdigheter er avgjørende for all annen læring.
Videre viser disse
medlemmer til nyere forskning, Forskning.no 19. juni 2019,
som viser at raskere bokstavlæring gjør at elevene lærer å lese
bedre:
«Ikke bare leser
elever i klasser med rask bokstavprogresjon bedre i slutten av 1.
trinn. De har også mindre sannsynlighet for å ha bekymringsfullt
lave leseferdigheter ved slutten av første klasse.»
Forskningsprosjektet
«På sporet» viser til studier fra en rekke land som viser at elevene
som sliter med å komme i gang med lesing det første året på skolen,
har høy risiko for å streve med lesing senere i skoleløpet. I tillegg
viser forskning at elever med lese- og skrivevansker har bedre utbytte
av tidlige tiltak enn av seinere tiltak.
Disse medlemmer viser til at
dette er noe av bakgrunnen for at regjeringen Solberg fikk på plass
en storsatsing på tidlig innsats i barnehage og skole. Det handler
om tiltak som:
-
økt pedagogtetthet
i barnehagene
-
plikt til samarbeid
ved overgang fra barnehage til skole
-
forsøk med en mer
fleksibel skolestart
-
økt lærertetthet.
Disse medlemmer viser
til at det nå er færre elever per lærer i offentlige skoler enn
på noe annet tidspunkt de siste ti årene. Lærertettheten har særlig
økt på 1.–4. trinn. Der er det i dag under 14 elever per lærer,
en forbedring fra over 16 i 2014–2015.
Videre handler det
om tiltak som:
-
plikt for skolene
til å tilby intensiv opplæring når en elev står i fare for å bli
hengende etter i lesing, skriving eller regning
-
en stor satsing på
å utdanne lærerspesialister i begynneropplæring
-
et historisk etter
og videreutdanningsløft, og skjerpede kompetansekrav til lærere
som underviser i norsk, engelsk og matematikk
-
en opptrapping av
den spesialpedagogiske kompetansen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen Solberg hadde som mål at
alle skoler skulle ha tilgang til en lærerspesialist i begynneropplæringen.
Det er viktig for å sikre en opplæring tilpasset elevenes modenhetsnivå.
Flere universiteter utviklet et godt videreutdanningstilbud. Universitetet
i Stavanger beskrev målet med studiet på følgende måte:
«Lærere skal videreutvikle
kompetansen sin i begynneropplæring, samtidig som de utvikler kompetanse
som gjør dem rustet til å utøve en faglig lederrolle innen begynneropplæring
i lærerkollegiet.»
Det tar tid å bygge
opp denne kompetansen. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen Støre har reversert dette tiltaket og dermed svekket
satsingen på en tilpasset begynneropplæring for de yngste elevene.
Disse medlemmer mener at regjeringen
Solbergs satsing på tidlig innsats kombinert med fagfornyelsen la
godt til rette for skoleglede, bokstavlæring og lek for de yngste
elevene. Disse
medlemmer mener verdien av tidlig innsats og opplæring er
godt dokumentert.
I en artikkel fra
Utdanningsdirektoratet 6. november 2020 med tittelen «Hva sier forskningen
om intensivopplæring» oppsummeres det med:
«Intensivopplæring
i det første skoleåret viser seg å være bedre for elevenes læring
både på kort og lang sikt, enn innsats senere. Det bør benyttes
kartleggingsverktøy for å finne ut hvilke elever som har behov for læringsstøtte
i lesing, skriving og regning allerede ved skolestart. I matematikk
vil mange elever ha behov for ekstra tilpasset læringsstøtte videre
oppover i skoleløpet også. Her må det legges vekt på hva eleven
kan og bygge oppunder tiltro til at eleven kan lære matematikk.»
Disse medlemmer viser til
at det gjennom fagfornyelsen er gitt et større rom for å møte de
yngste barnas behov for å lære gjennom lek, utforsking og praktiske
tilnærminger. Mange av læreplanene i grunnskolen har kompetansemål
etter 2. og 4. trinn med vekt på dette.
Som eksempel kan
nevnes kompetansemål etter 2. trinn i norsk:
«Eleven skal kunne
uttrykke tekstopplevelser gjennom lek, sang, tegning, skriving og
andre kreative aktiviteter.»
Disse medlemmer mener det
er viktig at lærerne gis støtte i arbeidet med å bruke rommet som
fagfornyelsen har gitt for mer lekbasert læring.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet vil vise til at representantforslaget
vil innebære at alle fremtidige årskull blir ferdig med utdanning
og kommer ut i arbeidslivet ett år senere enn dagens kull. Dette medlem mener
at dette ikke nødvendigvis er det mest hensiktsmessige i et samfunnsperspektiv. Dette medlem vil
imidlertid vise til at barn har ulik modenhet og utviklingstakt,
noe som kan avhenge av ulike faktorer, deriblant når på året man
er født. Det er foreldrene og familiene selv som er best i stand
til å vurdere sine barns modenhet og de er klare til å begynne på skole,
og dette medlem viser
til at Fremskrittspartiet derfor ønsker å gi foreldre større frihet
og mulighet til å tilpasse skolestart til barnets utvikling og modenhet. Dette medlem vil
også vise til at det i andre land ikke er uvanlig at barn fra to
ulike årskull begynner skolegangen samtidig.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en sak om innføring av fleksibel
skolestartalder med skolestart senest ved syv år.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
støtter en grundig evaluering av seksårsreformen, og at intensjonene
med seksårsreformen må innfris. Dette medlem ønsker å vektlegge
at OsloMet, som følge av et vedtak fattet av Stortinget, holder
på med en evaluering av seksårsreformen, hvor forskningsgruppen
per dags dato kun har levert første delrapport. Dette medlem ønsker å påpeke
at forskningsgruppen i løpet av 2023 skal avlevere en ny underveisrapport
og en sluttrapport. Dette
medlem ønsker videre å vise til høringsuttalelsen fra Utdanningsforbundet,
som påpeker at det er for tidlig å konkludere med at førsteklasse
skal erstattes av en førskoleklasse.
Dette medlem mener det vil
være viktig å avvente en stor omlegging av barnas skolegang til
en har mer inngående innsikt i virkningen av dagens reform. Ettersom
OsloMet fremdeles holder på med en omfattende evaluering av seksårsreformen,
ønsker dette medlem ikke
å innføre endringer på nåværende tidspunkt. Det som er tydelig allerede
nå, er at testing, stillesitting og teorifokus må erstattes av læring
gjennom lek, variert og praktisk undervisning og mer fysisk aktivitet
i småtrinnene. Dette gjelder særlig førsteklasse, som skal være en
myk start for de minste barna.
Komiteens medlem
fra Venstre ønsker en førsteklasse der elevene trives, lærer
og opplever mestring og motivasjon. Lek skal fortsatt ha en stor
plass i skolehverdagen til de minste elevene, og ikke bare i førsteklasse.
Dette medlem viser til at
Stortinget ved behandlingen av Innst. 317 S (2017–2018) vedtok å
be regjeringen utarbeide en kunnskapsoversikt over forskning på de
yngste barna i skolen samt å igangsette en ekstern evaluering av
forholdet mellom intensjonene og prinsippene for skolestart for
seksåringene i Reform 97 og dagens situasjon. Disse vedtakene ble
fattet etter initiativ fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti,
jf. Dokument 8:149 S (2017–2018) og Dokument 8:150 S (2017–2018).
Dette medlem viser til at
vedtakene følges opp gjennom et pågående evalueringsarbeid som OsloMet
– Storbyuniversitetet gjennomfører på vegne av Kunnskapsdepartementet.
Som det vises til i representantforslaget, kom første delrapport
i desember 2022. Neste delrapport er ventet ved utgangen av 2023,
og sluttrapporten kommer i 2024.
Dette medlem mener det er
overraskende at forslagsstillerne ber om at førsteklasse «snarest»
erstattes av en førskole, før deres eget forslag om kunnskapsinnhenting
og evaluering er fullført. Kunnskapsgrunnlaget vil være mye bedre
etter den helhetlige evalueringen som nå pågår, og beslutninger
om endringer i førsteklasse bør basere seg på denne gjennomgangen
og ikke noen enkeltstudier. Dette medlem ønsker å lytte
til kunnskap og vil derfor stemme mot forslaget.
Etter dette medlems oppfatning
forteller første delrapport i evalueringen av førsteklasse at det
gjøres veldig mye godt arbeid på 1. trinn i skolen i dag. Ifølge rapporten
er det mye bruk av blandingsinnredning, altså varierte klasserom,
i førsteklasse. Timene er varierte og tilpasset elevene, og det
er utstrakt bruk av uteskole. Dette står i kontrast til påstandene
om stillesitting og tavleundervisning.
Rapporten sier videre
at det legges stor vekt på lekbasert læring, spesielt fra begynnelsen
av, og at undervisningen er elevaktiv. Lærerne tilpasser undervisningen
til elevenes motivasjon og dagsform, noe som er veldig bra. Dette medlem vil
understreke at det ikke er noen motsetning mellom lek og læring,
og at læring skjer i både elevinitiert og lærerstyrt lek. Det er
derfor ikke uten videre riktig å si at barna mister et år med fri lek
ved å gå i skolen.
Når det gjelder
leseopplæring, forteller rapporten at det legges stor vekt på bokstavlæring,
og da med større vekt på høytlesning enn individuelt arbeid og nettbrett. Det
er også fokus på å bygge et godt klassemiljø tidlig. Dette medlem viser
i denne sammenhengen til Innst. O. nr. 36 (1993–1994) om innføringen
av seksårsreformen, der det framgår at intensjonen var at seksåringene
skulle gis en forberedende innføring blant annet i lesing og bokstaver.
Dette medlem utelukker ikke
dermed at det kan være behov for å gjøre endringer i innholdet i
førsteklasse. Blant annet viser første delrapport at bruken av lek avtar
utover skoleåret, at matematikkundervisningen har blitt mindre praktisk
orientert og lekbasert enn tidligere, og at byggelek i dag tar større
plass enn rollelek. Men endringer vil det i så fall være mest riktig
å gjøre etter at sluttrapporten fra evalueringsarbeidet foreligger
i 2024.
Dette medlem vil likevel advare
mot en omorganisering av skolen og barnehagen for å oppnå mål om mer
lekbasert læring og utforskning utendørs. Disse målene kan oppnås
innenfor rammen av grunnopplæringen, uten at man trenger å flytte
førsteklassingene ut av skolen.
Dette medlem vil også understreke
viktigheten av lærernes pedagogiske frihet. Dette medlem har tillit til
at lærerne gjør kloke vurderinger av mengden læring i førsteklasse
og bruk av ulike pedagogiske metoder, herunder lekser, og at lærerne
er best skikket og nærmest til å ta beslutninger om hva som passer
deres elever innenfor rammen av fag- og timefordelingen og læreplanene.
Dette medlem vil også vise
til at det ble innført nye læreplaner i 2020 (LK20), og at disse
må få tid til å virke. Foreløpig tyder mye på at LK20 har en positiv
effekt og åpner for mer lek, elevaktiv opplæring og dybdelæring.
Det kan ikke legges til grunn at LK97 er den eneste saliggjørende
læreplanen, og at de utfordringene som finnes i førsteklasse, vil
la seg løse av å gå tilbake til intensjonene og læreplanmålene fra
Reform 97. Endringene som ble gjort i LK06 hadde også en legitim begrunnelse
i bekymring for at elevene ikke tilegnet seg grunnleggende ferdigheter
i løpet av grunnopplæringen. Det vil uansett ikke være riktig å
trekke slutninger om dette allerede nå, basert på den første av
tre rapporter om førsteklasse.