Sannhetsplikten og opplysningsplikten etter
Grunnloven § 82
Komiteen viser til at justis-
og beredskapsministeren i svar på skriftlig spørsmål fra Guri Melby
(V) 11. mai 2022 fastslo at spørsmålet om hvorvidt Norge hadde fått
anmodning om, og ville tilby, medisinsk evakuering av sårede ukrainske
soldater, «er til vurdering». Komiteen viser til at det
kommer frem av regjeringens svarbrev til kontroll- og konstitusjonskomiteen
at Norge hadde tilbudt å ta imot sårede soldater tidligere, men
at Justis- og beredskapsdepartementet den 29. april 2022 hadde stanset
ytterligere medisinsk evakuering av sårede soldater før det var
gjort en helhetlig vurdering.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, mener at statsråden burde informert Stortinget
om dette tidligere.
Komiteen viser
til at utenriksministeren i brev av 24. juni 2022 ga en beskrivelse
av hvordan prosessen hadde vært mens regjeringen hadde til vurdering
spørsmålet om hvorvidt den ville tilby medisinsk evakuering av sårede
ukrainske soldater:
«I tillegg til medisinsk
evakuering av sivile, har ukrainske myndigheter bedt om at sårede
soldater blir evakuert for å avlaste et hardt presset helsevesen.
Den første anmodningen som eksplisitt omfattet sårede soldater ble
lagt inn i UCPM 23. april. DSB konsulterte med Utenriksdepartementet
og EU om problemstillingen, og ble informert om at slike pasienter
kan evakueres som del av ordningen med medisinsk evakuering. DSB behandlet
derfor anmodningen i tråd med ordinære rutiner slik beskrevet ovenfor,
og la inn tilbud om å ta imot tre pasienter til Norge. Disse pasientene
ble imidlertid tatt imot av et annet europeisk land.
Justis-
og beredskapsdepartementet ble 25. april kontaktet av DSB med mulige
problemstillinger knyttet til anmodningen om behandling av sårede
soldater fra Ukraina, og kontaktet 26. april Utenriksdepartementet for
å diskutere problemstillinger knyttet til slikt mottak. Norge har
ikke tidligere erfaring med mottak av utenlandske sårede soldater
under en pågående militær konflikt, jf. blant annet beskrivelsen
i punkt 2 om at det under forrige regjering i 2016 ble vurdert som
mer hensiktsmessig å gi ukrainske institusjoner kompetanse til å rehabilitere
sårede i Ukraina fremfor behandling i Norge. Justis- og beredskapsdepartementet
ga dermed den 29. april DSB beskjed om ikke å legge inn tilbud om behandling
av sårede ukrainske soldater før man hadde gjort en helhetlig vurdering
av spørsmålet knyttet til slikt mottak. Mottak av sårede ukrainske
soldater reiser prinsipielle, praktiske og juridiske problemstillinger. Det
var også nødvending å foreta visse sikkerhetsmessige vurderinger.
Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet,
Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet vurderte de ulike problemstillingene
på grundig måte i tiden fram til beslutning om mottak av også denne
pasientgruppen. Regjeringen annonserte 31. mai at også sårede ukrainske
soldater kunne omfattes av medisinsk evakuering. Dette ble også
meddelt DSB. Justis- og beredskapsdepartementet sendte en revidert
instruks om håndtering av medisinsk evakuering som inkluderer sårede
ukrainske soldater til underliggende etater 3. juni. De første sårede soldatene
ankom Norge 12. juni 2022.»
Komiteen viser til at utenriksministeren
i brev av 28. oktober 2022 opplyste komiteen om at en gjennomgang
av tallmaterialet viste at korrekt tall for antall pasienter det
ble lagt inn tilbud om evakuering av i UCPMs database 23. april
2022, var 6, ikke 3.
Komiteen viser videre til
skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Guri Melby til justis-
og beredskapsministeren 3. mai 2022:
«Kan statsråden
bekrefte at Norge har mottatt anmodninger om, og vil tilby, medisinsk
evakuering for skadede ukrainske soldater via EUs krisemekanisme?»
Komiteen viser videre til
justis- og beredskapsministerens svar 11. mai 2022:
«Norge mottok 23. april,
5., 7. og 10. mai bistandsanmodninger gjennom EUs ordning for sivil
beredskap om å tilby medisinsk evakuering av skadede ukrainske soldater.
Det har per 10. mai ikke kommet ytterligere anmodninger gjennom
beredskapsordningen hvor det er presisert at pasientene er skadet
militært personell.
Spørsmålet om hvorvidt
Norge skal tilby medisinsk evakuering av skadede ukrainske soldater,
er til vurdering.
Når det gjelder
medisinsk evakuering av sivile, har 18 pasienter ankommet til Norge
per 10. mai.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser dernest til svarbrevene fra utenriksministeren
24. juni 2022 og 28. oktober 2022. Av svarbrevene fremkommer det
at Norge to uker før justis- og beredskapsministeren svarte stortingsrepresentant Melby,
hadde tilbudt å ta imot seks sårede ukrainske soldater, men at Justis-
og beredskapsdepartementet den 29. april hadde gitt kontrabeskjed
til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap om ikke å legge inn
tilbud om behandling av sårede ukrainske soldater før man hadde
gjort mer helhetlige vurderinger. De seks sårede soldatene som ble
tilbudt behandling i Norge, ble tatt imot av andre land.
Disse medlemmer viser til
sannhetsplikten i Grunnloven § 82 andre setning der det fremkommer
at ingen statsråder må fremlegge uriktige eller villedende opplysninger
for Stortinget. Disse
medlemmer mener det er grunn til å stille spørsmål ved om
justis- og beredskapsministeren i sitt svar til stortingsrepresentant Melby
11. mai 2022 har overholdt plikten etter Grunnloven § 82 andre setning.
Disse medlemmer viser til
at stortingsrepresentant Melby i spørsmålet spurte om Norge «vil
tilby» medisinsk evakuering. Disse medlemmer viser videre
til at justis- og beredskapsministerens formulering «er til vurdering»
tilsier at det ikke var tatt noen beslutning om avslag eller aksept
av anmodningene. Dette står i kontrast til det etterfølgende svaret
til kontroll- og konstitusjonskomiteen, der det fremkommer at seks anmodninger
hadde blitt akseptert. Disse
medlemmer mener svaret gir et misvisende bilde av hva som var
status i regjeringens saksbehandling.
Disse medlemmer mener at justis-
og beredskapsministerens svar på spørsmålet er misvisende, og at
et dekkende svar ville innebære å opplyse om at enkelte anmodninger
om medisinsk evakuering var blitt akseptert, men at prosessen deretter
var stanset da man ønsket å foreta ytterligere vurderinger.
Disse medlemmer viser til
at det var en pågående offentlig debatt om hvorvidt Norge skulle
tilby medisinsk evakuering av sårede soldater, og om regjeringens tidsbruk
for å ta stilling til anmodningene. Disse medlemmer viser til
at både debatten i offentligheten og presset fra Stortinget tilknyttet
saken kunne blitt annerledes dersom justis- og beredskapsministeren hadde
gitt et mer dekkende og mindre misvisende svar til Stortinget. Disse medlemmer viser
særlig til at det sistnevnte, at den mangelfulle informasjonen kan ha
påvirket Stortingets involvering i saken, kan tilsi at sannhetsplikten
er brutt.
Disse medlemmer mener at justis-
og beredskapsministeren i sitt svar tegnet et misvisende helhetsbilde
av saken som har bidratt til at Stortinget ikke fikk et tilstrekkelig
kunnskapsgrunnlag for å kunne foreta en adekvat parlamentarisk kontroll. Disse medlemmer anser
etter dette at statsråden ikke har overholdt sin opplysningsplikt
slik den følger av Grunnloven § 82 andre setning.
Disse medlemmer viser til
flertallets merknad i Innst. 214 S (2014–2015) og at Stortinget
står fritt til å velge reaksjonsform om Stortinget mener at en statsråd har
brutt opplysningsplikten.
Disse medlemmer mener at denne
saken ikke er av en slik karakter at det er grunn til å anmode Stortingets
ansvarskommisjon om å vurdere om det grunnlag for konstitusjonelt
ansvar.
Disse medlemmer mener likevel
at statsrådens håndtering er svært kritikkverdig.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
mener det er sterkt kritikkverdig at justis- og beredskapsminister
Emilie Mehl ga et villedende svar til Stortinget om regjeringens
behandling av anmodningene om medisinsk evakuering av skadede soldater
fra Ukraina.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartietvil fremheve at justis-
og beredskapsministeren har besvart det skriftlige spørsmålet fra
representanten Melby. Ut fra informasjonen i saken er det ikke grunnlag
for å hevde at justis- og beredskapsministeren i sitt svar til stortingsrepresentant Melby
11. mai 2022 ga uriktige opplysninger. Stortingsrepresentant Melby
utformet sitt spørsmål slik:
«Kan statsråden
bekrefte at Norge har mottatt anmodninger om, og vil tilby, medisinsk
evakuering for skadede ukrainske soldater via EUs krisemekanisme?»
Statsråden bekreftet
at Norge hadde mottatt anmodninger, og at spørsmålet om medisinsk
evakuering av skadede ukrainske soldater var til vurdering på svartidspunktet.
På dette tidspunktet var det ikke kommet sårede soldater til Norge.
Beslutning om at det skulle tas imot sårende soldater, ble tatt
31. mai 2022.
Komiteen vil
fremheve at om en opplysning er «uriktig», betyr det at den ikke
stemmer med den underliggende realitet. Forbudet mot å gi uriktige
opplysninger innebærer at informasjon som gis Stortinget, må være
korrekt. En slik forståelse av Grunnloven § 82 andre setning ble
lagt til grunn av Frøiland-utvalget i Dokument nr. 14 (2002–2003)
side 41 og er senere en praksis som er fulgt og kommer til uttrykk
i Statsministerens kontors veileder «Regjeringens forhold til Stortinget» punkt
9.4.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener justis- og beredskapsministeren
utvilsomt besvarte spørsmålet og ga riktige opplysninger.
Disse medlemmer vil videre
påpeke at medlemmene fra Høyre og Venstre viser til at sannhetsplikten
i Grunnloven § 82 andre setning er brutt.
Komiteen viser
til at det at en opplysning er «villedende», innebærer at den er
egnet til å gi et misvisende eller skjevt bilde av faktum i saken.
Det sentrale er at Stortinget ikke må føres bak lyset. En slik forståelse
av Grunnloven § 82 andre setning ble lagt til grunn av Frøiland-utvalget
i Dokument nr. 14 (2002–2003) side 41 og kommer også til uttrykk
i Innst. S. nr. 210 (2002–2003). Det er en praksis som senere er
fulgt og kommer til uttrykk i Statsministerens kontors veileder
«Regjeringens forhold til Stortinget» punkt 9.4.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til redegjørelsen over
og påpeker at spørsmålet ble besvart korrekt og dekkende fra justis-
og beredskapsministeren den 11. mai 2022. Disse medlemmer viser til
at spørsmålet fra representanten Melby ble stilt og besvart i perioden
etter at Justis- og beredskapsdepartementet hadde gitt beskjed om
ikke å legge inn tilbud om behandling av sårede ukrainske soldater
før man hadde gjort en helhetlig vurdering av spørsmålet knyttet
til slikt mottak, og før det 31. mai 2022 ble besluttet å tilby medisinsk
evakuering av skadde ukrainske soldater via EUs krisemekanisme.
Følgelig var spørsmålet til vurdering, og det er ikke noe ved justis-
og beredskapsministerens svar til Stortinget 11. mai 2022 som er
hverken feil, misvisende eller skjevt. Stortinget har ikke blitt
ført bak lyset.
Disse medlemmer viser til
at når det er spørsmål om hvorvidt regjeringen har gitt «villedende»
opplysninger etter § 82 andre setning, er det som vist til over,
et spørsmål om hvorvidt regjeringen har gitt opplysninger som er
feil, misvisende eller gir et skjevt bilde av faktum i saken, og
det sentrale er at Stortinget ikke må føres bak lyset. På bakgrunn
av dette kan ikke disse medlemmer se
at konklusjonen fra medlemmene fra Høyre og Venstres om at statsråden
ikke har overholdt sin opplysningsplikt, har dekning i gjeldende
rett.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet konstaterer at komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener at statsråden har brutt Grunnloven § 82,
og at medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at ingen
feil er begått. Slik dette
medlem ser det, er ingen av anførslene korrekte idet dette først
og fremst synes meget uklart i den meget omfattende korrespondansen.
Saken fremstår ikke som så alvorlig og betydningsfull at det er
grunnlag for å vurdere hverken riksrettsundersøkelser eller såkalt
«daddelvedtak», som er den nest mest alvorlige kritikk etter forslag om
mistillit.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at opplysningsplikten
ikke bare gjelder i de tilfeller hvor det foreligger en rettslig
plikt til å gi riktig informasjon, men også der det er et politisk
ansvar å gi Stortinget tilstrekkelig informasjon. Hvor langt opplysningsplikten
strekker seg i en slik forstand, vil i noen grad være en skjønnsmessig
vurdering. Disse
medlemmer mener statsråden i sitt svar til representanten
Melby med fordel kunne redegjort grundigere for saksbehandlingen
i den aktuelle saken. Det burde både vært opplyst om at Norge hadde lagt
inn et tilbud om medisinsk evakuering etter en anmodning av 23. april,
og om Justis- og beredskapsdepartementets beslutning av 29. april
om å ikke legge inn flere slike tilbud før man hadde gjort en helhetlig
vurdering. Disse
medlemmer vil understreke at regjeringen må tilstrebe å gi
Stortinget så utfyllende informasjon som mulig, og i dette tilfellet
er det åpenbart at disse opplysningene ville vært av interesse.
Disse medlemmer kan likevel
ikke slutte seg til vurderingen til medlemmene fra Høyre og Venstre
om at sannhetsplikten i Grunnloven § 82 andre setning er brutt.
Statsråden opplyser i sitt svar om de anmodningene Norge har mottatt,
og det er korrekt at spørsmålet var til vurdering i regjeringen
da svaret ble gitt. Det er grunn til å påpeke at statsråden burde
gitt mer utfyllende informasjon, men disse medlemmermener helheten
i svaret likevel ikke gir grunnlag for å konkludere med at Stortinget
har blitt villedet.