Merknad
Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, Benjamin Jakobsen, May Britt Lagesen, Mona Nilsen og Ramani Nordli, fra Høyre, Mahmoud Farahmand, Irene Heng Lauvsnes, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet, Lars Vegard Fosser, fung. leder Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Ane Breivik, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til at finansministeren har uttalt seg om representantforslaget i brev av 21. februar 2023. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til den økte pågangen hos matsentralene som følge av den sterke pris- og renteveksten som har preget samfunnet det siste året, og til at flere opplever en utfordrende økonomisk situasjon. Utdeling av overskuddsmat gjennom for eksempel matsentraler kan være et viktig bidrag for å hjelpe mennesker gjennom en økonomisk krevende periode.
Komiteen har merket seg den mediedekningen som har vært rundt toll- og avgiftsregelverk som blant annet hindrer cruiserederier i å donere overskuddsmat til Matsentralen eller andre veldedige formål.
Komiteen viser til statsrådens svar, og til at Norge etter EØS-avtalen er forpliktet til å følge EUs regelverk for veterinær grensekontroll. Dette gjelder særlig visse risikoprodukter som kjøtt, egg, melk og honning. Det stilles strenge krav til dokumentasjon for mat som kommer fra virksomheter i tredjeland. Matvarer om bord på cruiseskip er unntatt de vanlige importkravene, blant annet gjelder dette anskaffelse av varer fra tredjeland.
Komiteen viser også til at Mattilsynet har gitt uttrykk for at disse reglene gjør det vanskelig å åpne opp for donasjon av animalsk mat ment for cruiseskip til virksomheter på fastlandet.
Komiteen vil påpeke at det norske landbruket kjennetegnes av høy kvalitet og lite sykdom. Strenge regler, oppfølging og kontroller bidrar til at Norge har få tilfeller av matforgiftning.
Komiteen registrerer at statsråden i sitt brev opplyser at han vil drøfte sakskomplekset videre med landbruks- og matministeren, med den hensikt å se på muligheten for å få til regelverksendringer som åpner opp for at cruiseskip kan donere overskuddsmat til matsentraler og lignende virksomheter uten at dette strider mot de internasjonale avtalene Norge har forpliktet seg til. Komiteen støtter dette arbeidet.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen avklare om handlingsrommet for donasjon av overskuddsmat til veldedige formål fra cruiserederier og skipshandlere mv. reelt begrenses av EU/EØS-regler, og avstemme regelverket i Norge med EU-land, med forbehold om at norske veterinærmyndigheter anser dette som forsvarlig.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, har merket seg at finansministeren ytrer et ønske om å kunne tilrettelegge for at overskuddsmat kan doneres til veldedige formål uten at dette skal utløse avgiftsbelastning for giveren. Flertallet merker seg videre at landbruks- og matministeren ser ut til å innta en annen holdning når det pekes på EU/EØS-regler om veterinær grensekontroll og reglene om matvarer på skip som en barriere for å kunne tillate slik matdonasjon:
«Matvarer om bord på cruiseskip i internasjonal fart er unntatt de vanlige importkravene. Her gjelder det andre krav som tillater anskaffelse av varer i tredjeland eller i EU-land som ikke oppfyller alle dyrehelse- og folkehelsemessige krav. Bakgrunnen og forutsetningen for dette er at matvarene ikke skal inn på det indre marked, men kun konsumeres om bord på cruiseskipet. At det ikke gjelder like strenge krav til mat om bord på cruiseskip, innebærer at overskuddsmat ikke kan tas ut for omsetning eller doneres i Norge og i EØS.»
Flertallet viser til at selskapet Costa Cruises (VG, 23. januar 2023) uttaler at selskapet siden juli 2017 har delt ut mat til vanskeligstilte i flere land. I tillegg til flere italienske havner gjelder dette bl.a. i Barcelona og i Marseille. Flertallet mener dette står i motstrid til uttalelsen fra landbruks- og matministeren.
Flertallet har merket seg finansministerens konklusjon om at han vil be landbruks- og matministeren ta opp om regjeringen kan ta ytterligere initiativ for å se om en kan få til en ytterligere regelverksendring.