Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til representantforslaget (Dokument 8:46 S (2022–2023)) fra
stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Bård
Hoksrud om å be regjeringen om å gjennomføre Stortingets vedtak
960 (2020–2021) og fremme sak senest innen utgangen av mars 2023.
Videre innebærer forslaget å be regjeringen om å endre førerkortregelverket
slik at personer med grønn stær, slagrammede og eventuelt personer
som har en arvelig sykdom, og som automatisk nektes å beholde førerkortet,
kan få muligheten til å benytte simulator og/eller praktisk prøve
for å kunne få en ny vurdering og få tilbake førerkortet gjennom
dispensasjon fra regelverket.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev 5. desember 2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Videre har komiteen merket
seg at det kom inn syv høringsinnspill til saken.
Komiteen viser til at statsråden
i sitt svarbrev opplyser om at han har mottatt en utredning fra
Statens vegvesen og Helsedirektoratet som en del av oppfølgingen av
Stortingets vedtak 960, og at statsråden i samråd med helseministeren
gjennomgår denne utredningen og vil komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.
Komiteen er opptatt av at endringer
i regelverket om dispensasjoner knyttet til førerrett ikke må utfordre trafikksikkerheten.
Komiteen merker seg at flere
av høringsinnspillene stiller spørsmål ved om dagens testregime
er godt nok når det gjelder å måle faktisk trafikksikkerhet, og
at nye metoder kan gi grunnlag for å gjøre endringer i regelverket.
Komiteen registrerer at statsråden
i sitt svarbrev beskriver at fagmiljøene er med på å utvikle og
skal prøve ut en ny og bedre synsfelttest. Det opplyses også at eventuelle
positive resultater fra svenske fagmyndigheter kan føre til ytterligere
bruk av kjørevurdering og kjøresimulator for å vurdere om helsekravene
til synsfelt er oppfylt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, er opptatt av at endringer i regelverket
knyttet til dispensasjon etter førerkortregleverket ikke må utfordre
trafikksikkerheten.
Flertallet har forståelse for
at det å miste retten til å kjøre bil er en stor inngripen i folks
liv, og en slik beslutning må ha en god faglig begrunnelse.
Flertallet viser til statsrådens
svarbrev 5. desember 2022, som understreker at statsråden tar problemstillingen
på alvor og ønsker å sikre seg et godt faglig grunnlag for eventuelt
å kunne foreslå endringer.
Flertallet registrerer at ny
forskning, nytt utstyr for vurdering av synsfelt samt erfaringer
fra andre land skal hensynstas i det samarbeidet som allerede er
i gang mellom Samferdselsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet.
Statsråden har varslet at han kommer tilbake til Stortinget om saken,
og flertallet er
tilfreds med at man legger til rette for en grundig faglig vurdering
før beslutning tas om eventuelle endringer i lov og forskrift.
Komiteens medlemmer
fra Høyre merker seg at Norge har et av de strengeste regelverkene
i Europa, og at det oppleves som urettferdig blant mennesker som
er rammet av grønn stær, slag eller andre synssykdommer, og som
er blitt fratatt retten til å kjøre bil. Disse medlemmer er opptatt
av at alle får en god og objektiv vurdering av egnethet som sjåfør,
og at de som ikke har så store synstap at det går ut over trafikksikkerheten,
skal kunne beholde førerkortet. Disse medlemmer merker seg
den forskningen som foregår for å finne gode og objektive vurderinger,
og forventer at slike vurderinger blir tatt i bruk så snart det
er mulig.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det ikke er noen grunn til at
Norge skal praktisere dette regelverket strengere enn andre europeiske
land. Påstanden om at dagens strenge praksis fremmer trafikksikkerhet,
er udokumentert og fremstår for disse medlemmer bare som et
politisk argument for å begrense adgangen til å kunne beholde førerkort. Disse medlemmer mener
det er grunn til å bemerke at Norge står i en særstilling med en
uholdbart streng fortolkning av regelverket. Dagens norske praksis
rammer bilistene urimelig og må mykes opp. Disse medlemmer viser til at
grunnlaget for å følge opp Stortingets vedtak 960 ble overlevert
Samferdselsdepartementet allerede i mai 2022, og disse medlemmer forventer at
det kommer en sak til Stortinget i løpet av mars 2023.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre Stortingets vedtak 960 (2020–2021) og
fremme en sak om dette senest innen utgangen av mars 2023.»
«Stortinget
ber regjeringen endre førerkortregelverket slik at personer med
grønn stær, slagrammede og eventuelt personer som har en arvelig
sykdom, og som automatisk nektes å beholde førerkortet, kan få mulighet
til å benytte simulator og/eller praktisk prøve for å kunne få en
ny vurdering av om de kan få tilbake førerkortet.»
«Stortinget
ber regjeringen endre førerkortregelverket slik at personer med
grønn stær, personer som har vært slagrammet, og andre personer
som har en arvelig sykdom som automatisk fratar dem retten til å
kjøre bil, skal få muligheten til å benytte en kjøresimulator eller
ta en praktisk prøve for å få en ny vurdering av deres kjøreferdigheter
og -egnethet. I de tilfeller der kjøreegnetheten anses tilfredsstillende,
skal det kunne dispenseres fra regelverket, og retten til å kjøre
bil skal gis tilbake.»