Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal, lederen
Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Hans Gunnar Holand, Ole André Myhrvold og Gro-Anita Mykjåland,
fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion Nilsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken og Birgit Oline
Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Kristoffer Robin Haug, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til representantforslaget i Dokument 8:78 S
(2022–2023) fra representantene Bjørnar Moxnes, Geir Jørgensen og
Sofie Marhaug om å ta tilbake den demokratiske kontrollen over kraften. Komiteen viser
også til statsrådens svarbrev av 24. januar 2023, som følger som
vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti, viser til at kraftsystemet i Norge er underlagt
demokratisk styring og kontroll gjennom lover, regler, reguleringer
og utstrakt offentlig eierskap.
Flertallet mener rikelig med
ren og rimelig energi skal være en konkurransefordel for norsk industri
og næringsliv og et gode for norske husholdninger. De siste 30 årene,
frem til 2021, har de norske kraftprisene vært de laveste i Europa
med god margin, kun slått av Island.
Flertallet mener det må være
et mål for kraftpolitikken at vi raskest mulig kommer tilbake dit.
Flertallet vil imidlertid påpeke
at krigen i Ukraina har medført en energikrise i Europa, som i 2022
ble forsterket av problemer med kjernekraftverk i flere europeiske
land og ekstrem tørke på kontinentet. Norge er naturlig nok ikke
upåvirket av dette. Flertallet viser videre
til de ulike partienes omtaler av årsakene til de høye strømprisene,
og løsningene på problemet, i de ulike sakene komiteen har behandlet
det siste året.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, vil
likevel understreke at økt kraftproduksjon, mer nett og mer effektiv
bruk av kraften vil bidra til å få prisene ned. Dette flertallet mener det
ikke er i Norges interesse å svekke samarbeidet med våre europeiske
naboer i situasjonen vi nå står i.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti, viser videre til at Norge
er en del av det nordiske kraftmarkedet, som igjen er en del av
det europeiske kraftmarkedet. Dette flertallet vil påpeke
at dersom Norge kun skal eksportere kraft til utlandet når norske
myndigheter ønsker det, vil det i praksis medføre at Norge ikke
lenger er en del av det europeiske kraftsystemet slik det fungerer
i dag. Dette kan medføre at Norge ikke vil kunne importere kraft
når vi virkelig trenger det, og dermed svekke vår forsyningssikkerhet.
Dette flertallet vil understreke
at forslagene som fremmes, forutsetter et helt annet kraftsystem
enn det vi har i dag, der Norge må påregne å være selvforsynt med
kraft også i tørre og kalde år med lav magasinfylling.
Dette flertallet vil videre
vise til forslaget om å avvikle kraftomsetningen i sin nåværende
form. Dette flertallet vil
påpeke at det ikke er systemet for kraftomsetning som er årsaken
til de høye strømprisene vi har i dag, og at en innføring av statlig
monopol på omsetning av strøm ikke vil ha noen innvirkning på de
fundamentale forholdene i kraftmarkedet. Det kan imidlertid skape
andre utfordringer, slik også statsråden fremhever i sitt brev til
komiteen.
Et fjerde flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til strømprisutvalget som har blitt nedsatt for å vurdere
strukturelle endringer i kraftsystemet. Utvalget skal se på ulike
løsninger og modeller som skal sikre lave strømpriser på sikt for
forbrukeren og industrien. Det forventes at utvalget kommer til
å jobbe raskt for å levere konkrete løsninger på de forslagene som
fremmes i denne innstillingen, og andre relevante problemstillinger.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti kan slutte
seg til mye av problembeskrivelsen i forslaget, men er kritiske til
flere av løsningsforslagene. Disse medlemmer vil påpeke
at så godt som alt av norsk energi er offentlig eid og styrt, fra
kommunale kraftverk til Statkraft og Statnett. Disse medlemmer vil videre
understreke at det i mange år har vært et velfungerende strømmarked, med
god balanse og utveksling mellom i hovedsak de nordiske landene.
Dette har vært et markedsbasert system som har tjent Norge godt. Disse medlemmer mener
at reguleringer som kan få markedet til å fungere bedre, og som
i større grad vektlegger forsyningssikkerhet og interessene til
norske strømkunder, er viktig å få etablert, men at statlig eierskap
og overdreven politisk styring av forbrukernes strømbruk ikke er
riktig vei å gå.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at tettere tilknytning til nye og større
prisområder, særlig med iverksettelse av de to siste utenlandskablene
og tilslutning til EUs tredje energimarkedspakke, fører til at konkurransefortrinnet
med billig, fornybar energi er i ferd med å forsvinne.
I stedet for å diskutere
løsninger for hvordan vi kan ta vare på konkurransefortrinnet med
rimelig, fornybar kraft, har den politiske debatten i stor grad
dreiet seg om å peke på utenforliggende årsaker til de høye prisene. Dette medlem slutter
seg til beskrivelsen av disse sammenhengene som fremgår av saksordførermerknaden
til energi- og miljøkomiteen knyttet til Redegjørelse gitt i Stortinget
19. september 2022 av olje- og energiministeren om kraftsituasjonen
samt ni representantforslag innenfor temaet energi, jf. Innst. 25
S (2022–2023).
Videre vil dette medlem like
fullt peke på at diskusjonene om årsakene til de høye markedsprisene
i Europa ikke sikrer rimelige priser på fornybar energi i Norge. Dette medlem understreker
at Norge i utgangspunktet har kraftoverskudd på fornybar energi.
Denne kraften er i tillegg billig å produsere. Olje- og energidepartementet
anslår at konsesjonskraftprisen, som beregnes ut ifra kostnadene
til et representativt utvalg kraftverk, er på 11,77 øre kilowattimen
for 2023. Likevel betaler de fleste kunder europeisk markedspris
for strøm.
Så lenge Norge er
koblet på det europeiske energimarkedet og prisfastsettelsen på
den europeiske kraftbørsen, er det heller ikke realistisk å bygge
landet ut av prissmitten. Ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE) trengs det i alle fall 40 nye TWh for i det hele tatt å snakke
om å frikoble Norge fra de europeiske gassprisene. Samtidig foreligger
det en rekke planer for å øke forbruket som følge av både mer og
mindre nødvendig elektrifisering. Slike planer vil trolig spise
opp et økt kraftoverskudd.
En hovedinnvending
mot en politisk styrt prissetting, en kostnadsbasert makspris på
strøm, er at denne vil føre til sløsing med en knapp ressurs. Dette medlems
forslag har vært 35 øre kilowattimen, om lag tre ganger konsesjonsprisen
på strøm – altså tre ganger hva det i snitt koster å produsere kraft
i Norge. Dette medlem mener
en slik innvending bør møtes med et toprissystem for strøm for å
unngå privat sløsing. Dette
medlem mener at grensenivået må utredes, herunder hensyn til
forbruk, energistandard, husstandens størrelse og geografi.
Dette medlem viser til at Energikommisjonen ikke
har hatt i oppdrag å se på prissetting, men i stedet på hvordan
Norge kan produsere mer kraft for å møte et større kraftbehov i
fremtiden. Regjeringen har i samarbeid med Sosialistisk Venstreparti
lovet å sette ned enda et utvalg som skal vurdere egne pristiltak. Dette medlem mener
at en slik utredning vil ta svært lang tid, og at det haster å fatte
mer konkrete vedtak for å få ned prisene.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en plan for å frikoble norske strømpriser
fra de europeiske gassprisene.»
«Stortinget
ber regjeringen ta politisk kontroll over kraftflyten i utenlandskablene
med strengere krav til miljø og forsyningssikkerhet som forutsetning
for eksport, og reforhandle aktuelle avtaler for å oppnå dette om
nødvendig.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en plan for statlig styring av innenlands
kraftomsetning, der staten forestår innenlands strømsalg og strømsalgselskapene avvikles.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere et prissystem for strøm brukt i Norge,
med en kostnadsbasert makspris for vanlig forbruk og en høyere pris
for private husholdningers luksusforbruk.»
«Stortinget
ber regjeringen endre Statnetts mandat i samsvar med en ny organisering
av det norske kraftmarkedet.»
Dette medlem viser
videre til følgende mindretallsuttalelse i Energikommisjonens rapport:
«Det siste årets
store svingninger i energiprisene, både i Norge og i Europa, har
gitt en gryende mistillit til børssystemet. Disse medlemmene mener
det er viktig å etablere gode tillitsforhold mellom befolkningen
og kraftsystemet (herunder kraftbørsen), og dersom det er formålstjenlig
for å sikre slik tillit, bør det offentlige ha tilstrekkelig myndighet
til å ivareta kundenes interesser. Det bør vurderes å sikre helt
eller delvis offentlig eierskap av børsen.»
Dette medlem mener at offentlig
eierskap vil øke den demokratiske kontrollen over kraften, og det
vil kunne gjøre data om kraftmarkedet som i dag er bak en betalingsmur,
tilgjengelig for offentligheten. En slik demokratisering vil være
et gode i dagens politiske debattklima.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem i
tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette et arbeid med å sikre offentlig eierskap
av børsen for omsetning av fysisk kraft i Norge.»
Dette medlem viser
videre til at regjeringen har tatt opp konsesjonsbehandlingen av
NorthConnect, slik dette
medlem foreslo i forrige stortingssesjon. For endelig å kunne
gi et avslag på søknaden må den behandles i denne perioden – og
ikke overlates til et annet stortingsflertall i fremtiden. Dette medlem viser
til Hurdalsplattformens formulering:
«Regjeringen vil
ikke godkjenne nye mellomlandsforbindelser til utlandet i denne
stortingsperioden.»
Dette medlem forventer at regjeringen
holder løftet fra plattformen og avslår søknaden som nå er til behandling.
Et brudd med dette løftet vil svekke tilliten til de demokratiske
prosessene og organene.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avslå konsesjonssøknad fra NorthConnect, i tråd
med Hurdalsplattformens formulering om at det ikke skal godkjennes
nye utenlandskabler i denne perioden.»
Dette medlem viser
til NVEs rapport «Norsk og nordisk effektbalanse fram mot 2030»
(2022), som peker på at landene vi utveksler kraft med, går mot
dårligere effektbalanse enn Norden. Det er høyst diskutabelt om
de to siste utenlandskablene (til Storbritannia og Tyskland) bidrar
til forbedret kraftbalanse. Det er derimot udiskutabelt at de dobler
eksportbalansen fra Sør-Norge til land med store, ustabile markeder.
Derfor er det også viktig å understreke at det er høyst, høyst diskutabelt
om nye utenlandskabler bedrer forsyningssikkerheten overhodet. Tvert
imot. Argumentet om at økt eksportkapasitet til land med dårligere
effektbalanse enn oss selv er mildt sagt haltende.
Komiteens medlem
fra Venstre merker seg at regjeringen har gjenopptatt konsesjonsbehandlingen
av søknaden om å etablere utenlandsforbindelsen NorthConnect. Strømkabelen
er konsesjonssøkt til å gå mellom Eidfjord i Vestland og Peterhead
i Skottland. Dette
medlem påpeker at mange vindkraftprosjekt, både på land og
offshore, er under planlegging og bygging i Skottland, dit kabelen
vil gå. På bakgrunn av dette vil NorthConnect gi bedre forsyningssikkerhet
i Norge, og over tid vil den gi lavere strømpriser i Norge. Dette medlem støtter
byggingen av NorthConnect. Det er en forutinntatt politisk motstand
mot prosjektet, og dette
medlem forventer at behandlingen av denne søknaden er reell
og gjøres grundig, uten et forutinntatt standpunkt fra regjeringen.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Energikommisjonens rapport,
hvor det stadfestes at Norge har et stort kraftbehov ikke bare frem
mot 2030, men også videre mot 2050.
Dette medlem viser til at
det store kraftbehovet ikke er et argument for å forsere utbygging
av fornybar kraft i uberørt natur. Det er viktig at naturhensyn
ivaretas ved nye, større utbygginger.
Dette medlem viser til at
det raskeste og viktigste tiltaket for å bedre kraftbalansen er
en storstilt satsing på energieffektivisering. Kommisjonen har anslått potensialet
for energieffektivisering i bygg frem mot 2030 til 15–20 TWh. Dersom
dette realiseres, vil behovet for ny fornybar kraft reduseres. Videre
vil krav til oljeindustrien om ikke å elektrifisere produksjonen
sin med kraft fra land ytterligere bidra til en positiv kraftbalanse og
gi rom for annen grønn industri på land. Det vil også gi oss tiden
som er nødvendig for å sikre at ytterligere utbygging av fornybar
kraft skjer på naturens premisser.