Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Tobias Hangaard Linge og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Guro Angell Gimse, Olve Grotle og Lene Westgaard-Halle,
fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen Willfred Nordlund og Per
Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bengt Rune
Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo, og fra
Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 8:35
S (2022–2023) om forbud mot innførsel og omsetning av pels i næringsøyemed. Komiteen viser
videre til landbruks- og matministerens brev av 28. november 2022
med statsrådens vurdering av representantforslaget. Brevet er vedlagt
innstillingen. Komiteen viser til
at lov om forbud mot hold av pelsdyr ble vedtatt i 2019, med endelig
avvikling innen 1. februar 2025. Komiteen viser også til at
det i forbindelse med arbeidet knyttet til Meld. St. 8 (2016–2017)
ble vurdert rettslige forhold knyttet til et eventuelt forbud mot import
og omsetning av pelsprodukter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det i den
forbindelse ble konkludert med at det er usikkert om et eventuelt
forbud mot innførsel og omsetning av pelsprodukter vil være i strid
med EØS- avtalen. Når det gjelder eventuelt handlingsrom i WTO-regelverket, konkluderte
UD med at dette vil avhenge av flere faktorer, herunder hvilken
type tiltak det dreier seg om, hva som er formålet med reguleringen,
og hvor strenge restriksjoner som innføres.
Disse medlemmer viser til at
Norge tradisjonelt har vært forsvarer av et åpent, forutsigbart
og regelstyrt handelsregime. I forkant av et eventuelt forbud mot
import og omsetning av pelsprodukter må konsekvensene for norske
eksportinteresser vurderes nærmere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener Norge skal ha et åpent og forutsigbart handelsregime. Disse medlemmer viser
til NOU 2014:15, der Pelsdyrutvalget anbefaler å undersøke nærmere
om forbud mot import og omsetning av pelsprodukter er i strid med
EØS-avtalen og GATT (General Agreement on Tariffs and Trade), hvis
et slikt forbud skulle bli aktuelt. Videre viser disse medlemmer til Meld. St.
8 (2016–2017), der Utenriksdepartementets rettsavdeling konkluderer
med at det er usikkert om et eventuelt forbud mot innførsel og omsetning
av pelsprodukter vil være i strid med EØS-avtalen, og at det i WTO-regelverket
er noe handlingsrom, gitt at det ikke er diskriminerende utformet. Disse medlemmer mener
det ikke er tilstrekkelig avklart hvorvidt forslaget er i strid
med EØS-avtalen og WTO-regelverket, og at det må vurderes nærmere
før et forbud kan innføres, for å sikre forutsigbarhet i det norske
handelsregimet.
Disse medlemmer er opptatt
av god dyrevelferd og viser til at regjeringen Solberg blant annet
sikret landsdekkende dyrepoliti.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til representantforslaget, der
det anslås at både pelsproduksjon og -etterspørsel er synkende,
at flertallet i den norske befolkningen anser at pelsdyroppdrett
ikke er forenelig med god dyrevelferd, og at svært få nordmenn oppgir
at de har kjøpt pels de senere år. Disse medlemmer mener dette
viser at forslagsstillernes hensikt med forslaget vil løses av markedet selv
ved at etterspørselen synker, og at et lovforbud verken er nødvendig
eller hensiktsmessig. Disse
medlemmer er av den oppfatning at et importforbud mot pelsprodukter
vil være svært krevende å håndheve, for eksempel der produkter og
plagg har deler av pels.
Disse medlemmer viser for øvrig
til landbruks- og matministerens brev i sakens anledning, og slutter seg
til statsrådens vurdering om at et forbud mot import og omsetning
av pelsprodukter kan få negative konsekvenser for norske handelsinteresser. Disse medlemmer understreker
for øvrig at dyrevelferden i pelsdyroppdrett ellers i verden ikke
vil bli bedre om Norge forbyr import av pelsprodukter.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil takke
forslagsstillerne for dette viktige initiativet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser
til at oppdrett av dyr for pelsens skyld allerede er forbudt i Norge
gjennom lov om forbud mot hold av pelsdyr, og at de siste to pelsfarmene
nå er avviklet. Disse
medlemmer viser til Prop. 99 L (2018–2019) Lov om forbud mot
hold av pelsdyr, der det fastslås at:
«Regjeringen har
kommet til at hold av pelsdyr også i Norge medfører belastninger
på dyrene som ikke kan forsvares ut fra formålet med dyreholdet,
og tar derfor sikte på en styrt avvikling av næringen gjennom et
forbud mot hold av pelsdyr.»
Disse medlemmer mener derfor
at Norge bør vedta et forbud mot næringsmessig innførsel og omsetning
av hensynet til beskyttelse av dyrs liv og helse også internasjonalt.
Disse medlemmer viser til at
ekte pels nå kun selges i et fåtall norske butikker, ettersom mange
merkevarer og utsalgssteder har vedtatt å være pelsfrie. Nærmere
20 europeiske land har også vedtatt forbud mot pelsdyroppdrett,
som presser pelsdyroppdrett ut til land som har dårligere vern for
dyrevelferd.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne er glad for at Norge har som ambisjon å være verdensledende
på dyrevelferdsområdet. Disse medlemmer mener
samtidig ambisjonen blir vanskelig å oppfylle dersom produksjon
med dårlig dyrevelferd kun flyttes til utlandet. Norske produsenter
vil også være tjent med en størst mulig grad av harmonisering mellom
kravene i norsk regelverk og kravene som stilles ved import.
Disse medlemmer viser til at
formålet med et importforbud vil være å forhindre næringsmessig
omsetning av pels som stammer fra dyrehold hvor dyrene holdes utelukkende
eller primært for utnyttelse av pelsen. Disse medlemmer viser til at
pels og skinn som er et biprodukt fra kjøttproduksjon, vil være
unntatt fra forbudet, for eksempel skinn fra oppdrettet sau. Pels
og skinn fra dyr som er jaktet eller fangstet i naturen, vil også
være unntatt, f.eks. skinn fra rev som er skutt i forbindelse med
jakt.
Disse medlemmer viser til at
pels fra dyr er gjenstand for en liten omsetning i det norske markedet, og
at en stadig større andel av aktørene i klesmarkedet tar avstand
fra pels i klesproduksjon og forplikter seg til å ikke selge pels. Disse medlemmer mener
synkende etterspørsel gjør konsekvensene av et importforbud begrensede,
både for merkevarer og butikker som opererer i markedet.
Disse medlemmer viser samtidig
til at flere og flere land vedtar et forbud mot pelsdyrhold. Det
er positivt, men kan også medføre at de resterende pelsproduktene
som importeres til Norge, kommer fra land med svakere fokus på dyrevelferd.
Det er i dag bred faglig enighet om at rovdyr som holdes i bur,
aldri vil kunne få utløp for sine naturlige adferdsbehov. Fordi
driftsformen er fastslått å være utilstrekkelig, er det ikke relevant for
dyrevelferden hvor pelsproduksjonen foregår.
Disse medlemmer viser til at
det finnes presedens for importforbud begrunnet i hensyn til dyrevelferd.
Avgjørelsen i handelstvisten mellom Norge og EU som omhandlet importbegrensninger
på produkter fra selfangst, er ett slikt eksempel. I denne saken
konkluderte WTO med at det finnes handlingsrom innenfor gjeldende
regelverk for å forby import av produkter som strider mot befolkningens
rådende oppfatninger om dyrevelferd. Disse medlemmer mener også
et importforbud prinsipielt sett bør være på plass samtidig som
forbudet mot å produsere pels gjennom oppdrett i Norge trer i kraft.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til forbud
mot innførsel og omsetning av pelsprodukter som stammer fra dyrehold
hvor dyrene eller deres avkom utelukkende eller primært holdes for
utnyttelse av pelsen, når slik innførsel eller omsetning skjer som
del av næringsvirksomhet.»