Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Trine Lise Sundnes og Torbjørn Vereide,
fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra
Senterpartiet, Eivind Drivenes og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet,
Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Kirsti Bergstø, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson,
viser til Representantforslag 76 (2022–2023) fra representanter fra
Sosialistisk Venstreparti om å hindre urimelig tilbakebetaling for
uføre som får seg jobb
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
viser til en nylig fremkommet sak i media om at uføretrygdede som
har kommet i lønnet arbeid, har fått tilbakebetalingskrav fra Nav
for tidligere utbetalt uføretrygd. Forslagsstillerne viser til at
systemet med tilbakebetaling av tidligere uføretrygd fungerer dårlig,
og at dagens regelverk har urimelige utslag overfor de som kommer
i arbeid, fordi de må betale tilbake uføretrygd de allerede har
mottatt mens de ikke var i jobb. Komiteen mener det er viktig
å ha et arbeidsliv som inkluderer flere, og som tilrettelegger for
flere som har varig redusert inntektsevne på grunn av sykdom eller
skade. Komiteen viser
til at forslagsstillerne understreker at det i disse tilfellene
ikke er snakk om tilbakebetaling som følge av feilutbetalinger,
men at det er gjeldende regelverk for uføretrygdede som må endres
for at slike tilfeller ikke skal oppstå.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at uføretrygd skal sikre folk en inntekt hvis inntektsevnen er varig
redusert på grunn av sykdom eller skade. Formålet med uførereformen
var å gjøre det lettere å kombinere uføretrygd med inntektsbringende
arbeid for de som har muligheten til det.
Flertallet mener dagens regelverk
ikke fungerer godt nok for personer som klarer å gå fra uføretrygd
til inntektsbringende arbeid. Flertallet mener derfor dette
må endres. Et problem er systemet med tilbakebetaling av tidligere
utbetalt uføretrygd når inntekten overstiger grensen for fribeløp. Flertallet viser
til at dette fører til at uføretrygdede som har kommet i lønnet arbeid,
mottar tilbakebetalingskrav fra Nav for tidligere utbetalt uføretrygd.
I disse tilfellene er det ikke snakk om tilbakebetaling som følge
av feilutbetalinger, men uføreytelse som ble utbetalt før arbeidsforholdet
startet. Flertallet mener
dette regelverket må endres, og at Nav fortsatt skal kunne utøve
skjønn.
Flertallet viser til at konsekvensen
blir at uføre blir straffet hardt økonomisk når de har fått seg
inntektsbringende arbeid, med tilbakebetalingskrav på titusener
av kroner. Ifølge Nav fikk totalt 21 285 personer et slikt tilbakebetalingskrav
fra Nav i 2021, hvor gjennomsnittlig tilbakebetalingskrav var 25 000
kroner. Problemene som oppstår for uføre som klarer å komme i inntektsbringende
arbeid, må rettes opp i. Flertallet viser til skriftlig
innspill fra Fellesorganisasjonen (FO) og Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
(FFO), som begge støtter forslaget fra representantene fra Sosialistisk
Venstreparti. Flertallet mener
det er viktig å ha et arbeidsliv som inkluderer flere, og som tilrettelegger
for flere som har varig redusert inntektsevne på grunn av sykdom
eller skade. En viktig del av dette arbeidet er å unngå regelverk
som i praksis øker terskelen for å ta inntektsbringende arbeid.
Komiteen viser
til dagens regelverk, som stadfester at dersom en uføretrygdet gjenvinner
inntektsevne som overskrider 80 pst. av tidligere inntekt, så dekker ikke
folketrygden slike mindre inntektstap. Videre er det satt en grense
på 0,4 G for hvor mye man kan tjene som ufør før uføretrygden blir
avkortet forholdsmessig. Dersom inntektsgrensen overskrides, gjøres
det kun endringer i utbetalingen av uføretrygd for samme år i form
av et etteroppgjør. Komiteen viser
til at utbetalt uføretrygd for hele året som hovedregel skal kreves
tilbake dersom årsinntekten har overskredet 80 prosent-grensen.
Det gjelder imidlertid et viktig unntak fra denne regelen, jf. forskrift
om uføretrygd fra folketrygden § 4-1 fjerde ledd. Bestemmelsen åpner
for at tilbakebetaling kan unnlates dersom man har hatt inntekt
under inntektsgrensen i begynnelsen av året og deretter begynner
i arbeid med inntekt som overstiger 80 pst. av tidligere inntekt,
dersom dette anses å være et enkeltstående arbeidsforsøk. Det er
ikke anledning til å unnlate tilbakekreving grunnet arbeidsforsøk
flere påfølgende år. Komiteen viser
til at regelen har sin begrunnelse i at uføretrygdede skal ha en
reell adgang til å komme tilbake i arbeid til tross for vedtak om
uføretrygd. Vurderingen av om vilkårene for dette er oppfylt, skjer
etter en skjønnsmessig og manuell vurdering av saksbehandler i Nav.
Komiteen stiller spørsmål ved
hvordan dette unntaket praktiseres, og om det er riktig at det kun
skal gjelde ett enkelt arbeidsforsøk over flere år. Det har den siste
tiden gjennom media vært vist til flere eksempler på høye tilbakebetalingskrav
av uføretrygd fra mennesker som helt klart har hatt krav på uføretrygd,
men som senere i året har forsøkt seg i jobb. Statsråden viser også i
sitt svarbrev til at det i 2020 ble identifisert 1 361 saker der
bruker hadde gått over 80 pst. av inntekt før uførhet, hvor det
i kun 93 av sakene ble konstatert å foreligge et arbeidsforsøk. Komiteen mener
det kan være god grunn til å se nærmere på praksis rundt vurdering
av arbeidsforsøk og om vilkåret om ett enkeltstående arbeidsforsøk
skal praktiseres så strengt. Det er uansett urimelig at uføretrygdede
mottar store tilbakebetalingskrav på uføretrygd de har hatt krav
på, selv om de senere i året har forsøkt seg i arbeidslivet. Det
kan synes å være en for streng praksis i disse tilfellene, særlig
når man ser hvor få personer som får innvilget unntak fra tilbakebetalingsplikten. Komiteen mener
man må ha et smidig regelverk som ikke er til hinder for at uføretrygdede
prøver seg i arbeid samme år som de også mottar uføretrygd. Det
er uheldig dersom man utsetter eventuelle arbeidsforsøk til året
etter i frykt for store tilbakebetalingskrav. Komiteen mener uføretrygdede må
sikres en reell adgang til å forsøke seg i arbeid, også etter at
uføretrygd er innvilget.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag som sikrer
at uføre som kommer i arbeid, ikke skal få urimelige tilbakebetalingskrav
for allerede utbetalt uføretrygd. Endringen må ikke innebære at
dagens fribeløp svekkes eller fjernes.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er viktig å stimulere til
arbeidslivsdeltakelse, også for uføre. Dette gir mulighet for et sosialt
nettverk og mestringsfølelse. Disse medlemmer viser til at
fribeløpet er nettopp for å fremme muligheten for å kunne påta seg
jobb. Fribeløpet er en god ordning for uføre. Disse medlemmer mener allikevel
at tilbakebetaling av ytelser uføre har rett til, er urimelig og
må rettes opp i. Fremskrittspartiet støtter derfor forslaget fra
Sosialistisk Venstreparti i representantforslaget.