Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen Merkesdal, lederen
Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai Astrup,
Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Kenneth Engvoll Løland, Siv Mossleth og Ole André
Myhrvold, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion
Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken og Birgit
Oline Kjerstad, fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen,
fra Miljøpartiet De Grønne, Kristoffer Robin Haug, og fra Kristelig
Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, mener naturen er selve grunnlaget for
velferden vår. Langsiktig og bærekraftig forvaltning av naturressursene
er grunnprinsippet i naturpolitikken.
Komiteen understreker at god
arealbruk er svært viktig for at vi skal nå Norges klima- og miljømål.
Derfor er det viktig å vurdere tiltak som kan bidra til en bedre og
mer bærekraftig arealplanlegging, som også i større grad ivaretar
hensyn til naturmangfold.
Komiteen mener kommunene har
en sentral rolle i planleggingen av arealbruken i Norge. Virkninger
for miljø og samfunn må være en del av beslutningsgrunnlaget for
arealplanleggingen. For å sikre en bærekraftig forvaltning av arealene
trenger kommunene oppdatert kunnskap og gode verktøy.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti, mener det er avgjørende å stanse naturtap og restaurere
natur for å øke artsmangfoldet, sikre biologisk mangfold og håndtere
klimaendringene.
Flertallet er positive til
at flere kommuner får en bedre og samlet oversikt over egen arealbruk
og øker gjenbruk og fortetting av arealer som allerede er utsatt for
menneskelige inngrep. Det er viktig at man i større grad restaurerer,
avbøter og kompenserer for naturinngrep og nytt arealbruk, og at
man særlig beskytter arealer som er viktige for karbonlagring, klimatilpasning
og matsikkerhet.
Flertallet viser til at de
statlige planretningslinjene for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging er
viktige for å sikre effektiv arealbruk og mer bærekraftige byer
og tettsteder. Flertallet viser
til at de statlige planretningslinjene legges til grunn for både
regionale arealplaner, kommuneplaner og reguleringsplaner. Retningslinjene
sier blant annet at fortettingspotensialet bør kartlegges når man
vurderer å omdisponere verdifull dyrket eller dyrkbar jord, og at
utbyggingsmønster og transportsystem bør samordnes. Flertallet understreker
at dette bidrar til å hindre satellittutbygginger med dårlig tilgjengelighet
til skoler, arbeidsplasser og handels- og servicetilbud, samt hindre
nedbygging av jordbruksareal og areal med høy grad av karbonbinding.
Det er god og fremtidsrettet klima- og naturpolitikk.
Flertallet ser frem til at
regjeringen så fort som mulig kommer tilbake til Stortinget for
å følge opp det globale rammeverket for naturmangfoldet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti, viser til at kloden står
overfor to store, langsiktige kriser – klimakrisen og naturkrisen,
og dette flertallet mener
at begge krisene må løses samtidig, ikke ved at løsningen på den
ene forverrer den andre. Klimaendringene medfører tap av naturmangfold.
Dette flertallet mener at internasjonalt
samarbeid er avgjørende for å løse klima- og miljøutfordringene.
Avtaler og konvensjoner bidrar til at det internasjonale samfunnet
tar et felles ansvar for menneskelig aktivitet og sikrer bærekraftig
bruk av vår felles klode.
Dette flertallet viser til
at naturavtalens målsettinger er ment å skape forandring innen en
rekke samfunnsområder og er tydelig sektorgjennomgripende, og sammen
er landene enige om tiltak som bidrar til å hindre irreversible
ødeleggelser av naturen og økosystemene som er selve livsgrunnlaget
for oss mennesker. Den nye naturavtalen setter felles mål for å
bevare naturen, oppnå bærekraftig forvaltning og bruk og bekjempe
årsakene til nedbygging og forvitring av økosystemer.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, viser til at før jul i 2022 samlet verdens
land seg om et nytt globalt rammeverk for natur. Avtalen legger
opp til at hvert enkelt land skal komme tilbake med nasjonale handlingsplaner.
Derfor er det avgjørende at den nye naturavtalen følges opp nasjonalt
og er et viktig verktøy for å stanse tapet av natur både nasjonalt
og globalt. Naturavtalen legger opp til at hvert enkelt land skal
komme tilbake med en plan for hvordan de vil følge opp avtalen.
I denne forbindelse viser dette flertallet til at regjeringen
har varslet at de vil legge fram en handlingsplan i form av en stortingsmelding
neste år for å følge opp naturavtalen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har merket seg at regjeringen
jobber med flere systemforbedringer som skal bidra til bedre bruk
av areal og en bedre situasjon for naturen, herunder arbeid med
naturregnskap, menyer av tiltak og utredning av naturrisiko. Naturregnskap
vil gi bedre kunnskap om naturens utvikling og verdi. Menyer av
tiltak vil bidra til å opprettholde eller bedre den økologiske tilstanden
i økosystemene. Bedre kunnskap om naturrisiko øker vår forståelse
av hvordan næringsliv og samfunnet for øvrig påvirkes av natur som
forsvinner. I sum vil disse pågående prosessene bidra til bedre
beslutninger om arealbruk.
Disse medlemmer viser til at
sommeren 2022 satte regjerningen ned et naturrisikoutvalg, som skal utrede
hvordan norsk næringsliv og økonomien påvirkes av natur som forsvinner.
Et annet tiltak er arbeidet med et naturregnskap, som vil vise hvor
mye og hva slags natur vi har, og hva nedbygging koster oss i tap
av natur og naturgoder. I tillegg har Norge gjort vurderinger av
tilstanden i de fleste økosystemer. Disse medlemmer har i denne
sammenheng merket seg at regjeringen vil lage menyer av tiltak for
å bedre tilstanden der det trengs.
Disse medlemmer mener at en
ny stortingsmelding vil sette retningen for Norges videre innsats
for natur, samtidig som det er viktig å fortsette vårt internasjonale
samarbeid og støtte for å beskytte og bevare natur, blant annet
gjennom Norges internasjonale klima- og skoginitiativ.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
at lokale beslutninger best tas av de som kjenner området, og at
det er viktig at kommunene har og tar ansvar for samfunns- og arealplanleggingen
i sine respektive kommuner. Disse medlemmer ønsker ikke
å støtte forslag som i stor grad fratar kommunene handlingsrom til
å styre arealpolitikken. Samtidig er det viktig å styrke kunnskapen
om arter og økosystem slik at kommunene er bedre i stand til å se
helheten, vurdere verdien av naturen som går tapt, og ta kloke beslutninger
i sine utbyggingsprosjekt og arealbruk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er bekymringsfullt at
ukoordinerte nasjonale og lokale planer kan føre til redusert biologisk
mangfold og naturtap. Disse
medlemmer er derfor glad for at regjeringen varsler at de vil
følge opp og videreutvikle det økologiske grunnkartet som Solberg-regjeringen
innførte. Disse
medlemmer viser videre til at det er flere kommuner som ønsker
bedre verktøy til å kartlegge for eksempel karbonrike myrområder,
viktige friluftsområder, skog, og sammenhengende jordbruksareal,
og benytte dette i samfunnsutviklingen og planlegging av arealbruk.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til forskning fra blant annet
Stockholm Resilience Centre om planetens tålegrenser, og mener tap
av natur må erkjennes som en like stor utfordring for velferd og
fred som global oppvarming. Bevaring og restaurering av natur må
derfor bli en like viktig forutsetning for økonomi og politikk om
utslippskutt er blitt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til naturavtalen som ble inngått i Montreal i
desember 2022, som også Norge sluttet seg til. Norge må nå gå foran
og vise hvordan denne avtalen kan gjennomføres i praksis i hvert
enkelt land.
Disse medlemmer mener at naturavtalen
er et viktig skritt i riktig retning for å sørge for at vi tar vare
på naturen, som danner livsgrunnlaget for alt levende på jorden.
Det er viktig å bevare naturen i seg selv, men også fordi den gir
oss økosystemtjenester og fordi en robust natur er viktig for å
redusere effektene av klimaendringene som allerede er i gang.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig
Folkeparti viser til at også i Norge blir naturen stadig fattigere.
Hovedårsaken er endring og nedbygging av areal som svekker økosystemene
og livsbetingelsene for dyrelivet både til lands og til havs. Norge
har i dag verken mål, kunnskapsgrunnlag eller verktøy for en samlet
nasjonal arealstyring som sikrer at tapet av norsk natur blir stoppet.
Disse medlemmer mener at dagens
politiske tiltak for å verne og beskytte natur ikke er i nærheten
av å veie opp for tiltakene som ødelegger. Ukoordinerte nasjonale
og lokale planer legger opp til at store naturverdier vil forsvinne
i årene som kommer. Vi trenger de samme verktøyene for å stanse
naturtapet som de verktøyene samfunnet anser som selvsagte innen
trygg økonomistyring, og som etter hvert er blitt etablert i klimapolitikken:
Mål, lovverk, fast rapportering og budsjettering som sikrer en ansvarlig
og forutsigbar politikk.
Disse medlemmer viser til at
Norge har forpliktet seg til en ambisiøs naturavtale. Skal Norge
levere på denne avtalen, må tapet av natur stanses og gjenoppbyggingen
av en rikere natur og mer robuste og mangfoldige økosystemer komme
i gang så fort som mulig.
Disse medlemmer viser til at
tapet av natur og artsmangfold fortsetter til tross for at Norge
har flere lover med hensikt å beskytte naturen. Det er alvorlige mangler
og et sterkt behov for å styrke naturens posisjon i lovverket. Disse medlemmer viser
til at i 2022 er det 35 kommuner som arbeider med arealnøytralitet, men
det er behov for et nasjonalt rammeverk som er juridisk forpliktende,
som fastslår prinsippet om arealnøytralitet, og som gir kommunene
sterkere og reelle virkemidler for å styrke naturen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne mener derfor at regjeringen må utrede og legge fram
forslag til nødvendige lovendringer for Stortinget raskest mulig,
slik at vi kan sikre arealnøytralitet og deretter naturpositivitet
både på land og til havs. I arbeidet med lovendringer må en rekke
problemstillingen utredes og diskuteres, herunder hvilke lover som må
endres, ulike forutsetninger for arealnøytralitet i ulike kommuner,
hva slags krav som må stilles til kunnskapsgrunnlaget om arealene,
og hvilke verktøy og sanksjoner som trengs for å lykkes når natur-
og arealpolitikken skal reformeres.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til at hovedårsaken til
tap av artsmangfold, både innenfor dyre-, plante- og soppriket i
Norge i dag er arealendringer. Et mål om arealnøytralitet kan være
et godt virkemiddel for å stanse arealendringer. Men begrepet «arealnøytral»
er ikke entydig. Avhengig av hvordan man definerer det, kan en «arealnøytral» kommune
eller et «arealnøytralt» land fremdeles redusere levevilkårene for
arter, dersom man åpner for at «arealnøytral» kan innebære å bygge
ned en myr et sted, hvis myr et annet sted restaureres. Det er ikke
sikkert at den myren som da restaureres, får like god økologisk
tilstand som den som blir ødelagt, eller at den fungerer som levested
for de samme artene som mister sitt levested i den myra som ødelegges.
Disse medlemmer er enig med
forslagsstillerne i at Norge har forpliktet seg til en ambisiøs
naturavtale, og at tap av natur må stanses og at vi så raskt som
mulig må bygge opp igjen en rikere natur og mer robuste og mangfoldige
økosystemer. Det krever et juridisk forpliktende rammeverk og en
forståelse av arealnøytralitet som ikke innebærer at man kan kjøpe
seg fri fra begrensninger på naturødeleggelse gjennom en naturavgift,
eller at man kan ødelegge intakte naturområder for å restaurere
andre, mindre biologisk verdifulle områder.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fra og med statsbudsjettet for 2024 utvikle og legge fram et arealregnskap
og et arealbudsjett for Stortinget hvert år som viser utviklingen
i norsk arealbruk fra år til år og framskrivninger for hvordan Norge
skal nå naturmålene.»
«Stortinget
ber regjeringen legge fram forslag til en reform av arealpolitikken
i kommunene, som gir den enkelte kommune nødvendig kunnskapsgrunnlag
og nødvendige styringsverktøy og lovhjemler for å gjøre kommunen
arealnøytral.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og legge fram forslag til lovendringer som
sikrer at målet om arealnøytralitet både til lands og til havs tas
inn i norsk lovverk og blir juridisk bindende for arealpolitikken,
herunder planer og enkeltsaksbehandling på alle forvaltningsnivåer
og i alle sektorer.»
«Stortinget ber regjeringen
stille krav om at alle kommuner skal legge fram årlige natur- og
arealregnskap og natur- og arealbudsjetter som gir full oversikt over
gjennomført, vedtatt og planlagt omdisponering og endring av arealene
i kommunen.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en konkret plan
for hvordan vi skal nå målene på LULUCF i henhold til klimaavtalen
med EU.»
Disse medlemmer viser
til høringssvarene fra Sabima, Fornybar Norge, Natur og Ungdom,
Birdlife Norge og Norsk friluftsliv. Alle støtter prinsippet om arealnøytralitet.
Noen av høringssvarene tar også opp at arealnøytralitet er et viktig
grep for å følge opp naturavtalen i Montreal. Flere av høringssvarene
peker på viktigheten av å utvikle metodikk og arealregnskap, slik at
vi får et enhetlig bilde av utviklingen bakover og framover i tid.
Det blir vist til at det er et stort forsknings- og utredningsbehov
for å kunne følge opp målene og operasjonalisere disse, og at det
bør satses på teknologiutvikling for helhetlig kartlegging av norsk natur.
Disse medlemmer viser til energikommisjonens
NOU 2023:3 «Mer av alt – raskere» og den pågående debatten for å
løse energi- og kraftutfordringene Norge står overfor. Samtidig
som at vi skal kutte klimagassutslippene raskt, må vi styrke naturen
og artsmangfoldet, og det er viktig å finne løsninger som ikke forsterker
natur- og klimakrisen ytterligere.
Disse medlemmer mener at kartleggingen
av naturen må styrkes, sammen med utviklingen av metodikk og teknologi
for kartlegging. Kartlegging av naturen vil, i tillegg til å bevare
viktig natur, gi bedre forutsigbarhet for arealplanleggingen i kommunene
og dermed gjøre det mer forutsigbart for næringslivet, offentlige aktører
og andre med arealbehov.
På bakgrunn av dette
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen,
i forbindelse med statsbudsjettet for 2024, styrke finansieringen
av utvikling av metodikk og teknologi for naturkartlegging og finansieringen
av selve naturkartleggingen.»
Komiteens medlemmer fra Rødt og
Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sette et mål om å gjøre Norge arealnøytralt innen utgangen av 2025,
og sette et nytt mål om en vesentlig bedring av tilstanden i norske økosystemer
innen 2035 og 20 pst. bedring i tilstanden innen 2050.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne understreker at verden befinner
seg i en akutt naturkrise der det biologiske mangfoldet forsvinner
i et alarmerende tempo og hele livsgrunnlaget på planeten står i
fare. Verden har tapt 68 pst. av bestandene av ville dyr siden 1970-tallet,
og den negative utviklingen akselererer fortsatt. Naturen er i krise
på grunn av hvordan den blir brukt. Måten man produserer mat og
energi, kvitter seg med avfall og forbruker ressursene på, ødelegger
naturens balanse av ren luft, vann og liv. Arealbruksendringer er
den største årsaken til naturkrisen. Veldig mange arter, inkludert
oss mennesker, er avhengige av at verdens land gjennomfører en politikk
for å ta vare på gjenværende opprinnelig natur samtidig som det
iverksettes en omfattende restaurering av natur, for at alle skal
kunne overleve.
Disse medlemmer viser til
Dokument 8:178 S (2021–2022), jf. Innst. 317 S (2021–2022), der
Venstre foreslo at regjeringen skulle komme tilbake med en plan for
hvilke tiltak som skal igangsettes for at Norge skal nå sitt vedtatte
mål om 30 prosent vern av natur innen 2030, og at regjeringen skulle
komme tilbake til Stortinget med en sak om utvidelse av naturmangfoldlovens virkeområde
til å gjelde hele Norges økonomiske sone. Disse medlemmer påpeker at
ingen av disse forslagene fikk flertall. I februar 2023 kom imidlertid
nyheten om at regjeringen følger opp naturavtalen og starter arbeidet
med nasjonal handlingsplan for natur. Disse medlemmer støtter dette,
men mener regjeringen burde satt i gang dette arbeidet tidligere
ettersom Norge gjennom medlemskap i Høyambisjonskoalisjonen for natur
og folk og Den globale havalliansen forpliktet seg til å verne 30
pst. av norsk natur innen 2030 lenge før COP15 ble gjennomført i
Montreal.
Disse medlemmer understreker
at arealbruk, arealbruksendringer og skogbruk (LULUCF) er en del
av den juridisk forpliktende klimaavtalen Norge inngikk med EU i
2019. Norge har gjennom denne avtalen forpliktet seg til at utslipp
av CO2 fra skog og arealbruk
skal gå i null. Status per høsten 2022 var at Norge ligger an til å
slippe ut 6,7 millioner tonn CO2 hvert
eneste år frem til 2025, noe som skaper en utslippsgjeld overfor
EU. Disse medlemmer mener
regjeringen må legge frem en plan for hvordan dette utslippsgapet
skal dekkes inn.
Disse medlemmer viser videre
til arbeidet som pågår for en prosess for en forsterket LULUCF-forordning
i EU, hvilket innebærer at kravene til CO2-utslipp fra LULUCF kommer
til å bli strammet ytterligere inn. Disse medlemmer understreker
at dette får konsekvenser for Norge, og for hvordan skog og arealbruk håndteres. Disse medlemmer mener
Norge må forholde seg til og implementere det oppdaterte regelverket
fra EU så snart dette er klart.
Disse medlemmer viser til
at Norge sluttet seg til en enighet om å stanse avskogingen innen
2030 under klimatoppmøtet i Glasgow. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en plan for hvordan
dette skal gjennomføres.