Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Torbjørn Vereide og Jon Reidar Øyan,
fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra
Senterpartiet, Sigrid Simensen Ilsøy og Kirsten Helen Myren, fra
Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Kirsti Bergstø, og fra Rødt,
Naomi Wessel, viser til Representantforslag 43 S (2022–2023)
om at Nav ved behandling av søknader om sosialhjelp ikke stiller vilkår
om salg av nødvendige eiendeler som bolig og bil eller krav om å
bruke av oppsparte midler. Komiteen viser til at representantforslaget
omhandler en veileder for Arbeids- og velferdsdirektoratet for forenklet behandling
av søknader om økonomisk sosialhjelp.
Komiteen viser til at økonomisk
sosialhjelp er en stønad som gis fra Nav til personer som ikke er
i stand til å sørge for eget livsopphold gjennom arbeid eller andre inntektsgivende
ordninger. I søknader om økonomisk sosialhjelp har Nav-kontoret
både rett og plikt til å utøve skjønn ved vurderingen av om det
skal ytes stønad, og ved utmåling av stønaden, som skal utmåles
på grunnlag av en konkret vurdering av den enkeltes faktiske behov.
Videre viser komiteen til
at det ble utarbeidet en egen veileder for behandling av saker om
økonomisk stønad under covid-19-pandemien, som var gjeldende fra
23. mars 2020 og frem til og med 30. juni 2022. Veilederen gav anbefalinger
for hva som ville være godkjent praksis i situasjonen innenfor regelverket,
og var et praktisk verktøy for å hjelpe ansatte ved Nav-kontorene
med å ivareta retten til økonomisk stønad. Komiteen viser til at bakgrunnen
for at en forenklet veileder ble utarbeidet, var covid-19-pandemien
og stor pågang hos Nav. I representantforslaget blir det satt frem
forslag om at Stortinget ber regjeringen sørge for at Nav gjeninnfører
en forenklet veileder for behandling av saker om økonomisk stønad,
tilsvarende den som gjaldt frem til 30. juni 2022.
Komiteen viser til svarbrev
fra statsråden, hvor det informeres om at Nav og departementet i
samarbeid har utarbeidet en ny veileder om økonomisk stønad etter
sosialtjenesteloven, og som tar utgangspunkt i dagens situasjon
med økte levekostnader. Statsråden informerer videre om at i den
nye veilederen gis det blant annet en anbefaling til Nav-kontorene
om å være tilbakeholdne med å stille vilkår om salg av eiendeler dersom
hjelpebehovet er kortvarig. Den nye veilederen var gjeldende fra
og med 16. desember 2022.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets primære
politikk, der man ønsker å ha makspris på strøm, redusert matmoms
og å fjerne el-avgiften. Dette er tiltak som på kort og lang sikt
vil hjelpe ikke bare de som får ytelser fra Nav, men også de som
opplever at ikke lønnen lenger strekker til.
Dagens situasjon
kan sammenlignes med situasjonen under covid-19-pandemien. Flere
og flere blir permitterte eller mister jobbene sine på grunn av
økte utgifter for arbeidsgivere, med den konsekvens at bedrifter
stenger ned. Dette gjør at flere vil måtte oppsøke Nav for økonomisk
hjelp.
Disse medlemmer ser derfor
at å gjeninnføre den forenklede veilederen Nav brukte under covid-19-pandemien,
vil være riktig. Den bør da, som under covid-19-pandemien, gjelde
for en begrenset periode.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjeninnføre den forenklede veilederen for mottak
av sosialstønad, som ble brukt under covid-19-pandemien, frem til
1. juli 2023.»
«Stortinget
ber regjeringen, i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for
2023 se på behovet for en forenklet veileder for mottak av sosialstønad,
og om den skal forlenges eller avsluttes.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at de veiledende satsene for sosialhjelp
øker betydelig mindre enn prisveksten. I statsbudsjettet er det
lagt opp til en prisvekst på 2,7 pst. i 2023. Men SSB anslo i desember
at prisveksten vil bli 4,9 pst. Norges Bank har også økt sine anslag
for 2023, til 4,8 pst. Den økte prisveksten vil gi en betydelig
nedgang i disponibel inntekt for mottakere av sosialhjelp. Denne
gruppen har ingen økonomisk buffer og trenger kompensasjon for grunnleggende
utgifter.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en plan for å øke de veiledende
satsene for sosialhjelp med 12 000 kroner i løpet av 2023.»
Dette medlem viser til at mottakere
av sosialhjelp ved flere tilfeller har fått trekk i sosialstønaden
når Stortinget har vedtatt ekstraordinære sosiale bidrag, for eksempel
midlertidig økning i bostøtte. Dette medlem mener at ekstraordinære
sosiale bidrag må gå uavkortet til mottakerne av sosialhjelp.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide regler som sikrer at ingen ekstraordinære
sosiale bidrag vedtatt av Stortinget blir trukket fra den kommunale
sosialstønaden, som for eksempel engangsutbetalinger ved høytider, samt
ekstraordinær bo- og strømstøtte. Stortinget ber også regjeringen
utarbeide regler som sikrer at ekstraordinære sosiale bidrag vedtatt
av Stortinget til samboer ikke blir trukket fra den kommunale sosialstønaden.»
Dette medlem merker
seg at det har vært en praksis der kommunene har trukket støtte
fra mottakerne av sosialhjelp, for eksempel hvis de mottar moderate pengegaver
fra familie eller venner. Dette medlem mener at dette
er en urimelig avkorting.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede et fribeløp i sosialstønaden som sikrer at
ytelsene til sosialhjelpsmottakere ikke blir avkortet dersom de
gjør småjobber eller mottar moderate gaver og bidrag fra andre.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at vi vet
veldig lite om hvordan den nye veilederen for sosialhjelp blir tolket
og praktisert rundt omkring i kommunalt Nav. Det finnes ingen samlet
oversikt over hvor ofte det stilles krav om salg av bil eller andre
eiendeler, eller hvor ofte man dekker utgifter til gjeld. Disse medlemmer mener
det er nødvendig med bedre nasjonal oversikt over slike praksiser
for å sikre at regelverket fungerer etter hensikten.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en kartlegging av hvordan den nye veilederen
for sosialhjelp brukes av de lokale Nav-kontorene, for å sikre at
målene i veilederen følges opp.»
Disse medlemmer merker
seg at det er uklart hvilke utgifter som skal dekkes av sosialstønaden. Disse medlemmer er
kjent med at Nav sjelden dekker utgifter til internett, telefon
og transport, selv om det i regelverket finnes rom for å dekke disse
utgiftene. Disse
medlemmer mener at mottakere av sosialhjelp trenger å kunne
kommunisere med internett og telefon – og de trenger penger til
transport for opprettholde et sosialt liv og kunne søke arbeid.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen oppdatere veilederen for sosialstønad for å klargjøre
at utgifter til internett og telefon og moderate utgifter til transport
med mer skal inngå i sosialstønaden.»