Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter
Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra
Fremskrittspartiet, Lars Rem, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland, viser
til Riksrevisjonens rapport. Kontrollen for 2020 har omfattet forvaltningen
av statens interesser i selskaper under 12 departementer og gjelder
51 heleide aksjeselskaper, 26 deleide aksjeselskaper, 6 allmennaksjeselskaper
(ASA), 1 ansvarlig selskap, 8 statsforetak, 4 regionale helseforetak,
15 studentsamskipnader og ytterligere 6 selskaper som er organisert
ved særskilt lov. Komiteen merker
seg at de krav som stilles til innkalling og gjennomføring av generalforsamlinger
og foretaksmøter, som er en helt avgjørende arena for statens eierstyring,
i all hovedsak er fulgt, og at disse dermed legger godt til rette
for eierstyringen.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
oppfølging av tidligere rapporterte undersøkelser og vil understreke at
disse oppfølgingene av tidligere kontroller er svært viktige. I
tillegg til at det gir den kontrollerte anledning til å vise at
rapportene følges aktivt opp, er det svært nyttig for Stortinget
å få klarhet i hva som er fulgt opp og dermed kan avsluttes. Komiteen registrerer
også, og er tilfreds med, at Riksrevisjonen denne gangen ved sin oppfølging
av seks tidligere rapporterte undersøkelser nå kan legge bort fem
av dem. Dette er:
-
Effektivitet i sykehus
– Dokument 3:2 (2017–2018)
-
Medisinsk kodepraksis
i helseforetakene – Dokument 3:5 (2016–2017)
-
Helseforetakenes
håndtering av bierverv – Dokument 3:2 (2017–2018)
-
Tilskudd til forskningsselskaper
under Kunnskapsdepartementet – Dokument 3:2 (2017–2018)
-
Mål og indikatorer
for måloppnåelse og effektiv drift i heleide selskaper der staten
har en samfunnsmessig begrunnelse eller et sektorpolitisk mål med eierskapet
– Dokument 3:2 (2017–2018)
Riksrevisjonen
har i disse fem sakene notert seg at departementene har fulgt opp
de anbefalinger de har fått, og at det er iverksatt tiltak for at
rette opp de mangler som var påpekt.
Komiteen viser til at oppfølgingen
av tidligere kontroller normalt skjer etter tre år. Komiteenvil oppfordre
Riksrevisjonen til å vurdere om de i enkelte saker bør rapportere
mer hyppig, for eksempel i saker av stor betydning der det bør ventes
at tiltak er satt i verk raskt.
Komiteen merker seg videre
at Riksrevisjonen slår fast at de vil følge videre en tidligere
rapportert sak. Dette er:
Komiteen ser
at Riksrevisjonen her peker på at tiltak som er gjort, har ført
til noe forbedring, men at det ikke har ført til det ønskede resultat
verken når det gjelder hurtig distribusjon av epikriser ved utskriving,
eller reduksjon i antall reinnleggelser. Riksrevisjonen vil derfor
følge saken videre og vurderer grunnlaget for å gjøre dette gjennom
en bredere tilnærming som også inkluderer primærhelsetjenesten og
samhandlingen mellom spesialist- og primærhelsetjenesten.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonens
undersøkelser i kontrollen for 2020 har omfattet to temaer:
Undersøkelsene
gjør at Riksrevisjonen har funnet grunnlag for merknader under Helse-
og omsorgsdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Kunnskapsdepartementet,
Nærings- og fiskeridepartementet og Samferdselsdepartementet.
Riksrevisjonens undersøkelse av
helseforetakenes investeringer i bygg og medisinsk-teknisk utstyr
Målet med denne
undersøkelsen har vært å vurdere om spesialisthelsetjenesten legger
til rette for effektiv drift og god pasientbehandling gjennom investeringer
i bygg og medisinsk-teknisk utstyr. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
har funnet at foretakenes investeringer ikke har vært tilstrekkelige
for å sikre god nok tilstand, og mener det er kritikkverdig både
at den tekniske tilstanden til bygningsmassen ikke har blitt bedret, og
at gjennomsnittsalderen på medisinsk-teknisk utstyr øker. Det vises
videre til at mange helseforetak ikke når det investeringsnivå de
har planlagt med og ikke bruker sine økonomiske langtidsplaner i
styringen av foretaket. Riksrevisjonen slår fast at de regionale
helseforetakene ikke har fulgt opp de underliggende foretakene på en
god nok måte.
Komiteen viser til Riksrevisjonens
oppsummerende konklusjoner, som er følgende:
-
Investeringene har
ikke vært tilstrekkelige til å sikre en god nok tilstand på bygg
og medisinsk-teknisk utstyr
-
Mange helseforetak
har problemer med å oppnå planlagt investeringsnivå i sine økonomiske
langtidsplaner
-
Helseforetakene
bruker ikke økonomiske langtidsplaner godt nok som et virkemiddel
for planlegging og prioritering av investeringer
-
De regionale helseforetakene
har ikke fulgt opp de underliggende helseforetakenes investeringer
i bygg og medisinsk-teknisk utstyr på en god nok måte
-
Helse- og omsorgsdepartementet
har stilt relevante krav, men dette har ikke vært tilstrekkelig
til at planlagte investeringer har blitt realisert i mange helseforetak
-
Det er risiko for
at målet i Nasjonal helse- og sykehusplan om å vri ressursinnsatsen
fra personell til investeringer ikke nås
Riksrevisjonen fremmer
på bakgrunn av dette følgende kritikkpunkter:
-
Det er kritikkverdig
at den tekniske tilstanden til bygningsmassen i et flertall av helseforetakene
og deres lokasjoner ikke har blitt bedret over tid. Det svekker
forutsetningene for å støtte opp om helseforetakenes kjerneoppgaver.
-
Det er kritikkverdig
at investeringene i et flertall av helseforetakene ikke har vært
tilstrekkelige til å hindre at MTU-parken (medisinsk-teknisk utstyr) er
blitt eldre etter 2015. En aldrende MTU-park kan gi svakere forutsetninger
for å støtte opp om helseforetakenes mål om et likeverdig og forsvarlig
tjenestetilbud og god ressursbruk.
-
Det er alvorlig
at det er risiko for at helse- og sykehusplanens ambisjoner ikke
blir oppfylt i HF og lokasjoner som ikke omfattes av de planlagte
store byggeprosjektene. Dette er viktig for å tilrettelegge for
et likeverdig helsetilbud og effektiv ressursbruk. Det kan få alvorlige
konsekvenser for pasienttilbudet dersom man ikke lykkes med dette.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens konklusjoner og kritikk. Komiteen viser til at helseforetakene
selv fordeler tildelte midler mellom drift og investeringer, og
derfor må prioritere investeringer innenfor de tildelte økonomiske
rammer. Det synes som om investeringer ikke har fått den rette oppmerksomhet
når det i undersøkelsen kommer frem at investeringer ikke har hatt
den samme økonomiske utvikling som driften for øvrig. Komiteen vil
understreke at det er avgjørende at de regionale foretakene følger
opp at de planer som er laget for investering i de enkelte helseforetak,
blir prioritert. Undersøkelsen kan tyde på at de regionale helseforetakene
har vært for passive i sin oppfølging og ikke brukt sitt handlingsrom.
Komiteen vil videre understreke
at investeringer både i bygg og medisinsk-teknisk utstyr er særdeles
viktig der det ikke er planlagt eller igangsatt arbeid med nye bygninger. Komiteen viser
til at selv planlagte bygg kan få endret fremdrift, og at kontinuerlig
oppjustering er nødvendig. Dette er avgjørende for at det kan gis
et likeverdig og stabilt kvalitetstilbud til pasienter uavhengig
av hvilket sykehus de skal behandles på. Komiteen mener det er urovekkende
at bygningsmassen er utilfredsstillende i nær halvparten av helseforetakene,
og at 16 av 20 helseforetak har en samlet tilstandsgrad på bygningsmassen
som er dårligere enn målet i Nasjonal helse- og sykehusplan.
Komiteen er videre bekymret
for at det er stor variasjon i alderen på medisinsk-teknisk utstyr,
og at alderen på utstyret har steget i perioden kontrollen omfatter.
Bekymringen forsterkes av at tre av de regionale helseforetakene
har begrenset informasjon og dermed ikke god nok oversikt over tilstanden
til det medisinsk-tekniske utstyret.
Komiteen merker seg at departementet
har stilt relevante krav til helseforetakene uten at dette har vært tilstrekkelig
til at planlagt investeringsnivå har blitt realisert i mange helseforetak.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at planlagte investeringer
forutsetter økonomisk kontroll og effektiviseringstiltak, og at
departementet har hatt stor oppmerksomhet på økonomioppfølging.
Komiteen viser
til at departementet også har stilt krav som berører investeringer. Komiteen registrerer at
manglende økonomisk resultat likevel av flere foretak er oppgitt
som grunn til manglende investering.
Komiteen er enig med Riksrevisjonen
i at det er alvorlig at det er risiko for at målene i Nasjonal helse-
og sykehusplan ikke oppfylles dersom helseforetakene ikke greier
å snu utviklingen gjennom å prioritere nødvendige investeringer
i bygg og medisinsk-teknisk utstyr.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har kommet med følgende anbefalinger:
Helse-
og omsorgsdepartementet
De regionale
helseforetakene
-
som ledd i sitt
overordnede ansvar for å planlegge og samordne helseforetakene i
sin region:
-
sørger for at helseforetakenes
utviklingsplaner gir et godt grunnlag og god retning for langsiktig
planlegging og prioritering av investeringer i de økonomiske langtidsplanene
-
styrker helseforetakenes
økonomiske langtidsplaner som styringsvirkemiddel, for eksempel ved
å klargjøre formål og bruk
-
vurderer tiltak
i samarbeid med helseforetakene som kan bidra til at investeringer
i helseforetakene som ikke finansieres gjennom lån, blir tilstrekkelig prioritert.
Dette gjelder blant annet investeringer i medisinsk-teknisk utstyr
og oppgradering av bygg.
Helse
Nord RHF, Helse Vest RHF og Helse Midt-Norge RHF
Helseforetakene
Komiteen merker
seg Riksrevisjonens anbefalinger, og at disse synes å være målrettede
tiltak knyttet til de funn som er gjort i undersøkelsen. Komiteen merker
seg videre at statsråden i sitt svar til Riksrevisjonen i hovedsak
slutter seg til anbefalingene. Statsråden viser imidlertid til at
både gjennomførte investeringer i nybygg, og midler som er satt
av til nye bygg, vil bedre tilstandsgraden på bygg. Statsråden peker
også på at det er investert betydelig i IKT i sektoren, noe som
også er avgjørende for helseforetakenes tilbud til pasientene og
at medisinsk-teknisk utstyr fornyes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
viser til Riksrevisjonens anbefaling til departementet om å vurdere
hvordan det kan legges bedre til rette for at helseforetakene kan
gjøre best mulige prioriteringer mellom løpende drift og investeringer
for å sikre at helsepolitiske mål nås. Flertallet viser til statsråd
Ingvild Kjerkols svar til undersøkelsen om at å finne riktig balanse
i fordeling av ressurser mellom drift og investeringer er de regionale
helseforetakenes ansvar, innenfor de rammene som er gitt. Et økt
investeringsnivå er ikke et mål i seg selv, men et virkemiddel for å
nå helsepolitiske mål.
Flertallet viser til at ett
av flere mål med sykehusreformen var å legge til rette for en bedre
ivaretakelse av de verdier som ligger i investert kapital, samt
å sikre en bedre ressursbruk ved at foretakene får ansvar for å
se både drifts- og kapitalressursene i sammenheng. Derfor ble foretakene
underlagt regnskapslovens bestemmelser. Et sentralt mål for sykehusreformen
var å myndiggjøre sykehusene slik at de innenfor rammene av helsepolitiske
mål selv kan styre ressursbruken. Flertallet viser til rapportens
funn om at Helse- og omsorgsdepartementet har stilt relevante krav,
men dette ikke har vært tilstrekkelig til at planlagte investeringer
har blitt realisert i mange helseforetak. Flertallet viser til svaret
fra helse- og omsorgsministeren, hvor det fremkommer at Riksrevisjonen
i sin undersøkelse har benyttet de enkelte helseforetakenes økonomiske
langtidsplaner for å vurdere hvor godt investeringer og økonomi
styres. Det er de regionale helseforetakene som prioriterer og vedtar
regionens investeringer. Undersøkelsen burde derfor ha tatt utgangspunkt
i de regionale helseforetakenes økonomiske langtidsplaner, ikke
de enkelte helseforetakenes økonomiske langtidsplaner.
Flertallet understreker at
styringen av den statlige spesialisthelsetjenesten først og fremst
må vurderes med utgangspunkt i målene og virkemidlene Stortinget har
behandlet, og hvordan Stortinget har vurdert sammenhengen mellom
mål og virkemidler. I denne sammenheng er det viktig å se hen til
hvordan bruken av regnskapslovens bestemmelser påvirker prioriteringene
mellom løpende drift og investeringer.
Flertallet viser til at Riksrevisjonen
i Dokument 3:2 (2021–2022) avslutter oppfølgingen av Dokument 3:2
(2017–2018) om effektivitet i sykehus, samtidig som Riksrevisjonen
i Dokument 3:9 (2020–2021) påpekte manglende gjennomføring av helsepolitiske
mål for kliniske behandlingsstudier.
Flertallet viser til at det
er satt ned et utvalg (Sykehusutvalget) som blant annet skal vurdere
ordningen for finansiering av investeringer.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt er bekymret for at den
bedriftsøkonomiske tenkningen som ligger til grunn for sykehusdriften,
vanskeliggjør langsiktige investeringer. Disse medlemmer viser til
at helseforetakene ikke har fulgt opp kravene departementet har
stilt etter at Stortinget allerede i 2011 slo fast at tilstanden
mange steder ikke tilfredsstilte gjeldende krav. Denne rapporten
er en av flere der Riksrevisjonens funn viser at det er gap mellom
politisk formulerte mål og faktisk praksis i helseforetakene.
Disse medlemmer påpeker at
med helseforetaksmodellen ble sykehusene juridisk selvstendige foretak,
fristilt fra folkevalgt styring og underlagt regnskapslovens bestemmelser,
som binder sykehusene til å følge lovbestemte bedriftsøkonomiske
målsettinger som ethvert annet privat aksjeselskap. Driften og pasientbehandling
må gå med overskudd for at helseforetakene skal få råd til å investere. Disse medlemmer viser
til at det ble påstått at helseforetaksmodellen skulle skape mindre
byråkrati og tydelige ansvarsforhold. Men utviklinga viser det motsatte.
Helseforetaksreformen har i stor grad fratatt folkevalgte makten
over sykehuspolitikken og overført denne til et omfattende byråkrati
hvor antallet høyt lønnede administratorer har eksplodert. Helseforetaksmodellen
muliggjør en politisk ansvarspulverisering. Over 20 år med erfaring
fra helseforetaksmodellen understreker at markedsprinsipper ikke
er egnet for styring av sykehusene.
Disse medlemmer viser til
at Riksrevisjonens undersøkelse av kliniske behandlingsstudier i
helseforetakene pekte på viktige svakheter ved måten sykehusene
driftes på, og undersøkelsen av psykiske helsetjenester fant det
sterkt kritikkverdig at helseforetakenes ikke hadde innfridd Helse-
og omsorgsdepartementets mål om større vekst innen psykisk helsevern.
Disse er eksempler på rapporter som til sammen viser at de folkevalgtes
manglende innflytelse på driften av helseforetakene er blitt et
demokratisk problem.
Riksrevisjonens undersøkelse av
svalbardselskapenes håndtering av klimautfordringer
Målet med denne
undersøkelsen har vært å vurdere hvordan svalbardselskapene arbeider
med å vurdere og håndtere den økte risikoen som klimaendringene
på Svalbard innebærer for bebyggelse og infrastruktur, samt å vurdere
departementenes styring og oppfølging av selskapenes arbeid på dette
området. Det er et nasjonalt mål om at samfunnet skal forberedes
på og tilpasses klimaendringene, jf. Meld. St. 33 (2012–2013) Klimatilpasning
i Norge og Innst. 497 S (2012–2013) fra energi- og miljøkomiteen
om klimatilpasning i Norge.
Komiteen vil understreke at
meldingen og innstillingen fra energi- og miljøkomiteen peker på
at klimatilpasning handler om å erkjenne at klimaet er i endring,
forstå konsekvensene og iverksette tiltak for enten å hindre skade
eller utnytte muligheter endringene kan innebære. I stortingsmeldingen
pekes det også på at klimaendringene på Svalbard, som for resten
av landet, vil kunne føre til økt risiko for skred og flom, mer
ekstremvær og havnivåstigning og stormflo. Komiteen vil videre peke på
at klimaendringene er spesielt merkbare på Svalbard, med blant annet
mye høyere temperaturer, mer nedbør og endringer i permafrosten. Komiteens medlemmer som
deltok på komitereise til Svalbard høsten 2022, fikk et godt innblikk
i disse endringene gjennom møter og befaringer både i Longyearbyen
og Ny-Ålesund.
Riksrevisjonens
undersøkelse omfatter:
-
Store Norske Spitsbergen
Kulkompani AS, og Nærings- og fiskeridepartementet som eier.
-
Kings Bay AS, og
Klima- og miljødepartementet som eier.
-
Svalbard lufthavn
AS, og Samferdselsdepartementet som indirekte eier gjennom Avinor
AS.
-
Norges arktiske
studentsamskipnad, og Kunnskapsdepartementet som tilsynsmyndighet.
-
Universitetssykehuset
Nord-Norge HF, og Helse- og omsorgsdepartementet som indirekte eier
gjennom Helse Nord RHF.
Riksrevisjonens
undersøkelse omfatter en kartlegging av hvordan selskapene arbeider
med risikoen som klimaendringene på Svalbard innebærer. Selskapenes bygninger
og infrastruktur er avgjørende for at selskapene skal opprettholde
sin virksomhet. Komiteen viser
til at Riksrevisjonen slår fast at for at selskapene skal kunne
fylle sin hensikt, er det viktig at de iverksetter de nødvendige
tiltak for å tilpasse seg de utfordringene klimaendringene på Svalbard
innebærer.
Komiteen merker seg videre
at det synes som om klimaendringene er tatt hensyn til ved nybygg,
men at det har vært gjennomgående for lite oppmerksomhet og kompetanse
rundt utfordringene ved eksisterende bygg. Komiteen registrerer også
at Riksrevisjonen stiller spørsmål ved om Kings Bay AS i tilstrekkelig
grad har prioritert oppgaven med å revidere arealplanen for Ny-Ålesund.
Undersøkelsen viser også at Nærings- og fiskeridepartementet og
Klima- og miljødepartementet som direkte eiere har hatt liten oppmerksomhet
rundt klimautfordringene i dialog med selskapene.
Komiteen minner om at det
ved behandlingen av eierskapsmeldingen i 2020 ble slått fast at
staten forutsetter at selskapene identifiserer og håndterer vesentlige
risikoer for selskapene og de som berøres av virksomheten. På denne
bakgrunn er komiteen enig
i at det i selskapene er avdekket manglende arbeid med og etablering
av risikosystemer i selskapene. Komiteen merker seg at det
kun er Svalbard Lufthavn AS som har dette på plass. Komiteen ser
det som bekymringsfullt at det i undersøkelsen kommer frem at virksomhetene ikke
i tilstrekkelig grad har etablert rutiner for å gjennomføre systematiske
vurderinger av hvordan klimautfordringene påvirker bygninger og
infrastruktur.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
viser til følgende overordnete funn/vurderinger:
-
Med unntak av Svalbard
lufthavn AS har ingen av de undersøkte selskapene etablert risikostyringssystemer
som er egnet i arbeidet med å tilpasse og sikre eksisterende bygninger
og infrastruktur til klimaendringene.
-
Det er blant annet
ikke gjennomført systematiske vurderinger verken av hvordan klimaendringene allerede
har påvirket bygninger og infrastruktur, eller hvordan de vil gjøre
det i framtiden.
-
Selskapene mangler
dermed et relevant kunnskapsgrunnlag, som sammen med risikovurderinger
av framtidig klimapåvirkning kan danne grunnlag for å iverksette
egnede tiltak for å tilpasse og sikre eksisterende bygninger og
infrastruktur til den økte risikoen som klimaendringene innebærer.
-
Ved etablering av
nye bygninger og infrastruktur har selskapene i større grad tatt
hensyn til klimaendringene.
-
Eierdepartementene
har liten oppmerksomhet på klimautfordringene på Svalbard i styringsdialogen med
selskapene.
-
Manglende plikt
til å iverksette sikringstiltak mot naturskader på eksisterende
bygninger og infrastruktur.
Komiteen registrerer
videre at Riksrevisjonen har følgende konklusjoner etter undersøkelsen:
-
Det er mangler i
tilpasning og sikring av eksisterende bygninger og infrastruktur
til den økte risikoen som klimaendringene innebærer.
-
I Longyearbyen er
det tatt hensyn til klimaendringene ved nybygg, mens dette i mindre
grad er tilfelle i Ny-Ålesund.
-
De to departementene
med direkte eierstyring av svalbardselskaper har liten oppmerksomhet
om klimautfordringene i dialogen med selskapene.
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen på denne bakgrunn har fremmet følgende kritikkpunkter:
-
Ingen av selskapene,
med unntak av Svalbard lufthavn AS, har skaffet seg tilstrekkelig
kunnskapsgrunnlag om hvordan klimaendringene påvirker deres virksomhet,
eller etablert risikostyringssystemer som er egnet i arbeidet med
å tilpasse og sikre eksisterende bygninger og infrastruktur til
klimaendringene. Riksrevisjonen mener dette er kritikkverdig.
-
Heller ikke i Ny-Ålesund,
hvor Kings Bay forvalter hele byen alene, har selskapet skaffet
seg et tilstrekkelig grunnlag for å kunne vurdere naturfarer som flom
og skred til bruk i arbeidet med å tilpasse og sikre bygninger og
infrastruktur til klimaendringene. Riksrevisjonen mener dette er
kritikkverdig.
På bakgrunn
av den trusselen som klimaendringene utgjør for selskapenes virksomhet,
økonomi og betydning for svalbardsamfunnet, anbefaler Riksrevisjonen
at:
-
selskapene sørger
for at det finnes gode systemer og rutiner for å dokumentere tilstandsvurderinger
og inspeksjoner
-
selskapene gjør
egne risikovurderinger av hvordan klimaendringene påvirker deres
bygninger og infrastruktur, og arbeider mer målrettet med å tilpasse og
sikre disse
-
Nærings- og fiskeridepartementet
og Klima- og miljødepartementet i styringsdialogen med henholdsvis
Store Norske og Kings Bay AS har større oppmerksomhet på den økte
risikoen som klimautfordringene på Svalbard innebærer for selskapenes bygninger
og infrastruktur
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger.
Komiteen har ingen øvrige
merknader til Riksrevisjonens funn og merker seg at de ansvarlige
statsrådene tar funnene til etterretning og følger opp Riksrevisjonens
anbefalinger i sin eierdialog. Komiteen merker seg imidlertid
at næringsministeren peker på vurderingen av kost/nytte på deler
av bygningsmassen sett opp mot de endringer svalbardsamfunnet for
øvrig opplever.
Komiteen finner det riktig
å påpeke at den på sin studiereise til Longyearbyen og Ny-Ålesund
fikk et inntrykk av at klimaendringene hadde stor oppmerksomhet
både hos lokalstyret og hos de respektive virksomheter som ble besøkt.
Det er også naturlig å peke på at etablert vernestatus på bygninger
og området medfører betydelige utfordringer i oppgradering og reparasjoner i
forbindelse med at permafrosten forsvinner. Det er komiteens oppfatning at det
arbeides aktivt både med sikring av områder, planer for videre bevaring
av bygninger og etablering av risikostyringssystemer. Det er viktig
å merke seg at studentsamskipnaden ikke lenger benytter seg av de
bygningene som er omtalt som farefulle eller utsatte for ras. Både
Kings Bay AS og Store Norske AS ga tydelig uttrykk for sitt aktive
forhold til en bærekraftig utvikling og sitt ansvar for å ta vare
på bygninger og kulturlandskap.