Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter
Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra
Fremskrittspartiet, Lars Rem, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland, viser
til at Dokument 12:30 (2019–2020) er et forslag om å grunnlovfeste
Norges Banks representantskap.
Komiteen viser til at representantskapet
er en viktig del av det samlede tilsynet med pengestellet i riket
og virksomheten i Norges Bank. Forslagsstillerne viser videre til
at videreføringen av representantskapet i den nye sentralbankloven
har gjort det høyst aktuelt å få vedtatt en grunnlovsparagraf som
er dekkende for tilsynet i dag. De viser også til at en grunnlovfesting
vil blokkere senere lovendringer eller praksiser som er til hinder
for at representantskapet kan føre effektivt tilsyn med Norges Bank.
Forslagsstillerne viser også til at representantskapet fører kontroll
på vegne av Stortinget, og mener at representantskapet har mye til
felles med de eksterne kontrollorganene til Stortinget. Av disse
er både Riksrevisjonen og Sivilombudet grunnlovfestet i henholdsvis
§ 75 bokstav k og l.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
understreker viktigheten av et selvstendig og velfungerende representantskap
som kan føre tilsyn med virksomheten i Norges Bank. Flertallet mener
at dagens sentralbanklov på en god måte regulerer Norges Bank og
sikrer representantskapets rolle. Videre kan ikke flertallet se at en grunnlovfesting ytterligere
vil forsterke denne rollen, som allerede er klart definert i lovverket. Flertallet ser
ikke behov for å grunnlovfeste en slik ordning.
Flertallet mener også at Riksrevisjonen
og Sivilombudet, både i mandat, historikk og omfang, skiller seg
fra Norges Banks representantskap i en slik grad at det ikke er
relevant å se hen til at Riksrevisjonen og Sivilombudet er grunnlovfestet.
Flertallet vil på denne bakgrunn
ikke anbefale at forslagene i Dokument 12:30 (2019–2020) bifalles.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at det er den prinsipielle rollen Norges Banks representantskap
har som tilsynsorgan på vegne av Stortinget, som begrunner behovet
for grunnlovfesting, ikke omfanget av representantskapet som sådan. Disse medlemmer viser
til at Norges Banks representantskap er valgt av og fører kontroll
på vegne av Stortinget og i stor grad har samme rolle og funksjon
som de av Stortingets eksterne organer som er grunnlovfestet, jf.
Innst. 392 S (2020–2021).
Disse medlemmer viser til at
representantskapet i Norges Bank har eksistert siden 1816 og alltid
har bestått av stortingsvalgte medlemmer. På den ene siden er representantskapet
sammen med hovedstyret de ledende organene i Norges Bank. Samtidig
er representantskapet en del av Stortingets tilsynsfunksjon i stort. Norges
Banks representantskap har vært, og vil fortsette å være, en institusjonell
hjørnestein i landets sentralbank og et vedvarende innslag i Stortingets
arbeid med tilsyn, herunder oppsyn med pengestellet i riket. Disse medlemmer viser
til Innst. 165 S (2018–2019), der en samlet finanskomité uttalte:
«Komiteen mener det
er svært viktig at det føres en demokratisk kontroll over Norges
Bank gjennom representantskapet. Riksrevisjonen viser også til at
representantskapet i sine rapporter tar opp kritiske forhold. Det antas
også at Riksrevisjonen ville måtte bygge opp et tilsvarende apparat
hvis representantskapet skulle legges ned.»
Disse medlemmer viser til at
omtale av Norges Banks representantskap i Grunnloven både vil gjøre den
konstitusjonelle stadfestingen av Norges Bank som landets sentralbank
mer komplett og videreutvikle Grunnlovens funksjon som et stadig
mer presist oversyn over Stortingets eksterne organer og Stortingets kontrollfunksjon.
Disse medlemmer understreker
at en grunnlovfesting på nåværende tidspunkt er avgjørende for å forhindre
lovendringer eller praksiser som kan være til hinder for at representantskapet
kan føre effektivt tilsyn med Norges Bank. Disse medlemmer ser det som naturlig
at Norges Banks representantskap grunnlovfestes i § 75 c for å fremheve
tilknytningen til Stortingets tilsyn med pengestellet.
Disse medlemmer anbefaler på
dette grunnlag at Dokument 12:30 (2019–2020) alternativ 2 bifalles, slik
at § 75 bokstav c skal lyde:
–