Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Even Eriksen, Kari Henriksen og Lubna Boby Jaffery, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Lars Rem, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, og fra Venstre, Grunde Almeland, viser til at Dokument 12:30 (2019–2020) er et forslag om å grunnlovfeste Norges Banks representantskap.

Komiteen viser til at representantskapet er en viktig del av det samlede tilsynet med pengestellet i riket og virksomheten i Norges Bank. Forslagsstillerne viser videre til at videreføringen av representantskapet i den nye sentralbankloven har gjort det høyst aktuelt å få vedtatt en grunnlovsparagraf som er dekkende for tilsynet i dag. De viser også til at en grunnlovfesting vil blokkere senere lovendringer eller praksiser som er til hinder for at representantskapet kan føre effektivt tilsyn med Norges Bank. Forslagsstillerne viser også til at representantskapet fører kontroll på vegne av Stortinget, og mener at representantskapet har mye til felles med de eksterne kontrollorganene til Stortinget. Av disse er både Riksrevisjonen og Sivilombudet grunnlovfestet i henholdsvis § 75 bokstav k og l.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, understreker viktigheten av et selvstendig og velfungerende representantskap som kan føre tilsyn med virksomheten i Norges Bank. Flertallet mener at dagens sentralbanklov på en god måte regulerer Norges Bank og sikrer representantskapets rolle. Videre kan ikke flertallet se at en grunnlovfesting ytterligere vil forsterke denne rollen, som allerede er klart definert i lovverket. Flertallet ser ikke behov for å grunnlovfeste en slik ordning.

Flertallet mener også at Riksrevisjonen og Sivilombudet, både i mandat, historikk og omfang, skiller seg fra Norges Banks representantskap i en slik grad at det ikke er relevant å se hen til at Riksrevisjonen og Sivilombudet er grunnlovfestet.

Flertallet vil på denne bakgrunn ikke anbefale at forslagene i Dokument 12:30 (2019–2020) bifalles.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at det er den prinsipielle rollen Norges Banks representantskap har som tilsynsorgan på vegne av Stortinget, som begrunner behovet for grunnlovfesting, ikke omfanget av representantskapet som sådan. Disse medlemmer viser til at Norges Banks representantskap er valgt av og fører kontroll på vegne av Stortinget og i stor grad har samme rolle og funksjon som de av Stortingets eksterne organer som er grunnlovfestet, jf. Innst. 392 S (2020–2021).

Disse medlemmer viser til at representantskapet i Norges Bank har eksistert siden 1816 og alltid har bestått av stortingsvalgte medlemmer. På den ene siden er representantskapet sammen med hovedstyret de ledende organene i Norges Bank. Samtidig er representantskapet en del av Stortingets tilsynsfunksjon i stort. Norges Banks representantskap har vært, og vil fortsette å være, en institusjonell hjørnestein i landets sentralbank og et vedvarende innslag i Stortingets arbeid med tilsyn, herunder oppsyn med pengestellet i riket. Disse medlemmer viser til Innst. 165 S (2018–2019), der en samlet finanskomité uttalte:

«Komiteen mener det er svært viktig at det føres en demokratisk kontroll over Norges Bank gjennom representantskapet. Riksrevisjonen viser også til at representantskapet i sine rapporter tar opp kritiske forhold. Det antas også at Riksrevisjonen ville måtte bygge opp et tilsvarende apparat hvis representantskapet skulle legges ned.»

Disse medlemmer viser til at omtale av Norges Banks representantskap i Grunnloven både vil gjøre den konstitusjonelle stadfestingen av Norges Bank som landets sentralbank mer komplett og videreutvikle Grunnlovens funksjon som et stadig mer presist oversyn over Stortingets eksterne organer og Stortingets kontrollfunksjon.

Disse medlemmer understreker at en grunnlovfesting på nåværende tidspunkt er avgjørende for å forhindre lovendringer eller praksiser som kan være til hinder for at representantskapet kan føre effektivt tilsyn med Norges Bank. Disse medlemmer ser det som naturlig at Norges Banks representantskap grunnlovfestes i § 75 c for å fremheve tilknytningen til Stortingets tilsyn med pengestellet.

Disse medlemmer anbefaler på dette grunnlag at Dokument 12:30 (2019–2020) alternativ 2 bifalles, slik at § 75 bokstav c skal lyde:

  • c. å føre oppsyn med rikets pengevesen og velge et representantskap i Norges Bank som skal føre kontroll med driften av sentralbanken;

  • c. å føre oppsyn med pengestellet i riket og velje eit representantskap i Noregs Bank som skal føre kontroll med drifta av sentralbanken;